Bedrijfswagen - geen rijbewijs

zaziko
Topic Starter
Berichten: 3

Bedrijfswagen - geen rijbewijs

#1 , 31 okt 2013 21:16

Enkele maanden geleden startte ik bij een nieuwe werkgever.
Tijdens het sollicitatiegesprek zei men mij dat ik een firmawagen kreeg waar ook alle inwonende familieleden mee mogen rijden.
Hierop vroeg ik een kopie van de 'car policy' maar die kreeg ik niet omdat ik nog geen werknemer was.
Wanneer men na mijn eerste werkweek mijn rijbewijs vroeg voor de administratie in orde te maken antwoordde ik dat ik geen rijbewijs heb en dat mijn partner me elke dag naar het werk brengt.
Vervolgens weigerde men mij dus de mondeling (en in arbeidscontract) beloofde bedrijfswagen op grond van het niet beschikken over een rijbewijs.
Ik pluisde de 'car policy' en die vermelde enkel dat inwonende familieleden met de auto mogen rijden EN dat de bestuurder over een rijbewijs dient te beschikken.
Men wil mij de bedrijfswagen niet overhandigen en men wil ook niet onderhandelen over een compensatie.

Nergens in de car policy staat dat de werknemer over een rijbewijs dient te beschikken. (En door een slecht zicht werd dit mij ook ten stelligste afgeraden door de dokter)

Wat kan ik hieraan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 nov 2013 23:11

staat het woord bedrijfswagen letterlijk in de arbeidsovereenkomst?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 nov 2013 11:04

Waarom heb je bij de onderhandelingen niet vermeld dat je geen rijbewijs had? Vind je het zo vreemd dat men van een werknemer die een bedrijfswagen toegewezen krijgt, verwacht dat hij een rijbewijs heeft?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

zaziko
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 13 nov 2013 19:45

@ JPV
Het staat inderdaad letterlijk in het contract.

@ Tom
Ik draai de stelling om ... men heeft dit nooit gevraagd!
Mijn partner (alle inwonende gezinsleden mogen met de wagen rijden) brengt me elke dag naar het werk dus lijkt het me niet relevant om proactief te melden dat ik geen rijbewijs had.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 nov 2013 19:56

Je hebt recht over de bedrijfswagen, daar is geen twijfel over. Echter, gezien je niet met de auto kan rijden, kan de fiscus veronderstellen dat je die niet gebruikt voor het werk, waardoor deze 100% belast moet worden als privé-voordeel wat zowel jij als de werkgever honderden euro's per maand kan kosten. Het zal je met andere woorden fiscaal geen enkel voordeel met zich meebrengen. De huidige situatie is voor jullie beide dus een probleem.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 nov 2013 09:56

@ Tom
Ik draai de stelling om ... men heeft dit nooit gevraagd!
Mijn partner (alle inwonende gezinsleden mogen met de wagen rijden) brengt me elke dag naar het werk dus lijkt het me niet relevant om proactief te melden dat ik geen rijbewijs had.
Men heeft dit uiteraard nooit gevraagd omdat men dit evident vind en er van uitgaat dat je het zou melden als je geen rijbewijs hebt. Je kan zo gaan solliciteren voor een baan als verzorger bij de Zoo en eens je aangenomen bent melden dat je allergisch bent aan dieren. "Ja, ze hebben dit tijdens de sollicitatie nooit gevraagd!" Heu...

Ik vind dit een zeer vreemde houding tegenover je werkgever. Als je al van in het begin de houding aanneemt dat je enkel op een "need-to-know" basis werkt... Los van of je recht hebt op die wagen of niet, vrees ik dat deze houding al een eerste stempel drukt op uw carriere daar.

Laat ons weten hoe het afloopt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 14 nov 2013 10:51

@ Tom
Ik draai de stelling om ... men heeft dit nooit gevraagd!
Mijn partner (alle inwonende gezinsleden mogen met de wagen rijden) brengt me elke dag naar het werk dus lijkt het me niet relevant om proactief te melden dat ik geen rijbewijs had.
Men heeft dit uiteraard nooit gevraagd omdat men dit evident vind en er van uitgaat dat je het zou melden als je geen rijbewijs hebt. Je kan zo gaan solliciteren voor een baan als verzorger bij de Zoo en eens je aangenomen bent melden dat je allergisch bent aan dieren. "Ja, ze hebben dit tijdens de sollicitatie nooit gevraagd!" Heu...
werkgever moet alles vragen wat nuttig is voor de job. Een ontslag om die reden is een leuke discussie voor de rechter ;)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 nov 2013 13:35

Ik ben eens benieuwd of mensen die solliciteren voor verzorger bij de zoo of planckendael, inderdaad de vraag gesteld wordt of ze allergisch zijn. Het zou me verwonderen als men dit effectief vraagt, eerlijk gezegd. Je mag er toch van uitgaan dat geen enkel zinnig mens met een allergie voor dieren voor zo'n job solliciteert? Net zoals ik er van uitga dat elk zinnig mens even vermeld geen rijbewijs te hebben op het moment hem een bedrijfswagen aangeboden wordt. Maar blijkbaar is dit niet in ieders ogen zo "zinnig". Benieuwd hoe de zaak van de TS afloopt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 14 nov 2013 15:14

Het feit dat een bedrijfswagen aangeboden wordt is van dezelfde aard als het feit dat er een bedrijfskantine is. Een ontslag omdat ik de kantine niet gebruik is even illegaal als ontslag omwille van het feit dat ik een bedrijfswagen niet zou gebruiken. Eisen om een bedrijfswagen te gebruiken wanneer je geen rijbewijs hebt, is natuurlijk een andere zaak. Maar tenzij het gaat over een functie als vertegenwoordiger, kan men veronderstellen dat er geen werk-werk verkeer zal moeten zijn.

"Het ontslag van een werkman wegens het niet vermelden van het bezit van een universitair diploma is willekeurig wanneer de betrokkene zich bij de sollicitatie geen eigenschappen heeft toegekend voor de gesolliciteerde betrekking die hij niet bezat en zich, gelet op de aard van de betrekking en de wijze waarop de sollicitatie en de aanwerving verliepen, niet bewust diende te zijn dat het al dan niet vermelden van zijn universitair diploma een bepalend element zou zijn voor zijn aanwerving (Arbrb. Turnhout 19 oktober 1981, Turnh. Rechtsl. 1983, 106)."

Een ontslag omwille van een ziekte is echter nog altijd niet vanzelfsprekend. Een beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische redenen is dan logischer.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 nov 2013 16:26

Ik blijf toch benieuwd naar hoe het afloopt voor de TS. Moest ik zijn baas zijn. Ik zou kijken wat juridisch correct is. Als ik toch een wagen moet geven, zou hij deze van mij krijgen, maar ik zou zijn werk dan toch beter opvolgen dan bij andere van mijn werknemers. Als hij in zijn eigenlijke werk ook zo'n gebrekkige communicatie aan de dag legt, of hij voldoet om andere reden niet, zal hij de eerste zijn die vliegt als er een reorganisatie is of er ontslagen om economische redenen vallen. Niemand die me dat zal beletten... Hopelijk voor de TS vind zijn werkgever het wel normaal dat hij niet vermeld geen rijbewijs te hebben, terwijl hij goed weet dat hij een bedrijfswagen krijgt, en zal dit verder geen enkel gevolg hebben. Maar werkgevers zijn ook mensen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”