werken op verplaatsing ver van kantoor

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

werken op verplaatsing ver van kantoor

#1 , 27 okt 2013 10:30

Ik werk via wekelijkse interim contracten als elektricien.

De locaties waar het eigenlijk werk wordt uitgevoerd zijn meestal redelijk ver van het bedrijf waar ik tewerkgesteld ben.

Voorbeeld van afgelopen week:

Werklocatie is in Waals Brabant. Locatie werkgever is het Antwerpse. Mijn woonplaats 10 km van van de werkgever verwijderd.

Werkdag is als volgt:

- Vertrek thuis per fiets naar locatie werkgever, reistijd 35 minuten
- Vertrek locatie werkgever naar werklocatie Waals Brabant (met vervoer van werkgever als passagier), reistijd 1 uur 10 minuten.
- Arbeidsdag: 8 werkuren.
- Vertrek werklocatie naar kantoor, reistijd 1 uur 40 minuten (veel file).
- Vertrek kantoor naar huis met fiets, reistijd 35 minuten.

Totale tijd van huis: 12 uur
Totale tijd van vertrek kantoor werkgever tot terugkeer kantoor werkgever: 10 uur 50 minuten.

Mijn totale vergoeding voor 1 werkdag (door het interimkantoor) bedraagt 8 werkuren aan het overeengekomen uurloon, plus een woon/werk vergoeding van 1.38 Euro.

Onder PC 209 (metaal).

Is dit normaal? Wie weet is de volgende job in de Ardennen en ben ik 20 uur per dag van huis om 8 uur te mogen ontvangen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 okt 2013 10:44

12 uur van huis is niet zo ongewoon, veel ambtenaren die in Brussel werken zijn soms nog meer van huis weg en die hebben daar ook geen vergoeding voor, ik ken mensen die in Watervliet en ook in Boekhoute(St laureins) wonen en dagelijks naar Brussel moeten met het openbaar vervoer dit is meer dan 2 uur hoor heen en weer dan 2 uur terug !

Dan spreek ik nog niet over de ambtenaren die in de westhoek wonen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

#3 , 27 okt 2013 11:20

12 uur van huis is niet zo ongewoon, veel ambtenaren die in Brussel werken zijn soms nog meer van huis weg en die hebben daar ook geen vergoeding voor, ik ken mensen die in Watervliet en ook in Boekhoute(St laureins) wonen en dagelijks naar Brussel moeten met het openbaar vervoer dit is meer dan 2 uur hoor heen en weer dan 2 uur terug !

Dan spreek ik nog niet over de ambtenaren die in de westhoek wonen !
Het gaat me niet zozeer over de tijd van huis, maar over de vergoeding die ik krijg (1,38 Euro bruto voor praktisch gezien 4 uur van verplaatsingen). En ook dat mij een job aangeboden werd op een locatie die 10 km van mijn deur gelegen was en ik op die gegevens de job aanvaard heb.

Een ambtenaar/werknemer die een job aanvaard met 4 uur pendeltijd weet waar hij aan begint, in mijn geval weet ik dit dus niet, vandaag kan dit 4 uur zijn, morgen misschien 6, en zonder gereflecteerd te worden in loon/vergoedingen.

Toen ik vroeger (20 jaar geleden) in deze sector werkte was het min of meer de gewoonte (niet zeker dat dit vastgelegd was per CAO, maar toen gebruikten alle werkgevers toch dit systeem) dat de uren begonnen te lopen op het ogenblik dat je startte op kantoor of atelier, je dan "tijdens" je uren naar de werklocatie reed en daar dan tot het einde van de werkdag werkte.

M.a.w. de verplaatsing van locatie werkgever naar feitelijk werklocatie was betaald, de verplaatsing 's avonds van werklocatie naar locatie werkgever was tijdens je eigen uren.

Een 50/50 verdeling dus...

Om het extreem te stellen zou mijn werkgever mij op 1 dag naar 4 verschillende plaatsen kunnen sturen, waar ik telkens 1 uurtje werk heb. Met alle verplaatsingen 8 uur weggeweest van het kantoor maar slechts 4 uurtjes betaald worden???

Reclame

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

#4 , 27 okt 2013 12:19

Even duidelijk maken dat op mijn interim contracten duidelijk staat dat de plaats van tewerkstelling het kantoor van het bedrijf is (10 km van mijn deur), en dat uiteraard daarop mijn vergoeding woon/werk verkeer van 1.38 Euro/dag gebaseerd is.

Daar vanuit gaande dacht ik dat verplaatsingen van mijn contractuele plaats van tewerkstelling naar de eigenlijke plaats van werk als dienstverplaatsing zou moeten aanschouwd worden en bijgevolg tijdens betaalde uren moet gebeuren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 okt 2013 13:38

Interim contracten van een week kan je toch ook gemakkelijk weigeren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

#6 , 27 okt 2013 14:27

Het betreft een interim job met optie vast.

De job is voor de rest zeer tof, goede collega's, en relatief goed betaald, afgezien van wanneer er lange afstanden mee gemoeid zijn. Dan begint vermoeidheid door lange uren door te wegen zonder extra verloning.

Mijn vraag is louter ter informatie, had gewoon graag geweten wat de standaard procedures/legale voorzieningen zijn.
Wanneer de werkgever de respectievelijke wetgevingen constant met de voeten treed kan men al eens twee keer denken om in vast contract te gaan, zelfs al is het een toffe job!

En het zou niet erg lonen om voor deze reden de job niet te nemen indien het achteraf blijkt bij elke werkgever er hetzelfde aan toe te gaan!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 27 okt 2013 14:51

Heb jeal eens nagevraagd bij uw collega's? Hoe is het bij hen geregeld in de vaste job?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 27 okt 2013 14:54

in PC 209 is geen afwijking, dus geldt dat die 10u50 moet betaald worden als gewerkte uren.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 29 okt 2013 08:07

“Art.2. De arbeidsovereenkomst voor werklieden is de overeenkomst waarbij een werknemer, de werkman, zich verbindt, tegen loon, onder gezag van een werkgever in hoofdzaak handarbeid te verrichten. “(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.)

‘De omstandigheid dat de werkgever een vergoeding betaalde voor de prijs van de verreden benzine betekent niet dat hij zijn gezag als werkgever uitoefende,aangezien aan de werklieden geen enkel traject werd opgelegd en dat deze gedeeltelijke terugbetaling van de vervoerkosten niet met loon kan worden gelijkgesteld‘(Cass. 25 juni 1986,R.W. 1986-87,2087-2088)

Zie zo nodig ook : HENDRICKX,F.,Het ondergeschikt verband-Overzicht van rechtspraak 1990-1998,T.S.R. 1999,3-110.

Ik ga ervan uit dat het traject door uw werkgever hier wel wordt opgelegd,minstens impliciet,zodat u geacht wordt tijdens het afleggen ervan onder zijn gezag te staan en dus recht te hebben op loon.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

#10 , 09 nov 2013 10:39

Ooops, dubbele post.
Laatst gewijzigd door berenod op 09 nov 2013 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

#11 , 09 nov 2013 10:49

Na krijgen van eerste loonstaat zijn enkel de effectieve gewerkte uren (on-site) betaald, voor transport tijd wordt er geen uurloon betaald, noch een kilometervergoeding.

De arbeiders daar zeggen dat dit "normaal" is, en dat men soms wel eens een extra "envelop" wordt toegestoken, en dat erover klagen niet helpt, buiten dat men dan een lezing krijgt over hoe moeilijk het is als kleine zelfstandige (<10 werknemers), en als al die transport tijden verloond zouden worden een faillissement onvermijdelijk zou zijn.

Baas woont natuurlijk wel in riante villa en rijd met laatste model Duitse luxe wagen...

Praktisch dus 42.5 uren gewerkt per week, 38 uur aan 100% en 4.5 uur aan 150% officieel betaald.
Effectief 57.5 uur/week onderweg geweest (in camionette van de firma, gerekend van kantoor naar werkplaats en terug naar kantoor)

Daarboven nog een 1 uur per dag verplaatsing van woonst naar kantoor (en terug) waarvoor 1.38 Euro vergoeding/dag (voor 20 km rijden of 0,07 Euro/km).

Fantastische job, toffe collega's, maar zeer zwaar door de lange uren zonder er extra aan te verdienen...

Moeilijk dilemma, maar denk er toch over de job te laten vallen als er iets beter uit de bus komt!

Terug naar “Loon”