Wettekst rond overuren

KoenCatry
Topic Starter
Berichten: 9

Wettekst rond overuren

#1 , 24 okt 2013 10:41

Als ik op de site van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg kijk vindt ik het volgende:

Overloon
De overschrijding van de normale grenzen van de arbeidsduur, zowel de dagelijkse als de wekelijkse, geeft recht op de betaling van een overloon.

Twee overloonpercentages zijn voorzien :

een algemeen percentage van 50 % dat van toepassing is op alle overuren gepresteerd tijdens de week (met inbegrip van zaterdag);
een bijzonder percentage van 100 % dat van toepassing is op de overuren gepresteerd tijdens de zondagen en de feestdagen (of de vervangingsdag voor een feestdag).
Overloon moet worden berekend op basis van het gewone loon. Het gewone loon omvat de premies die een directe band hebben met het loon en die samen daarmee worden uitbetaald op elke betaaldag (b.v.: gevarenpremie, ploegenpremie, premie voor nachtarbeid, …). De premies die niet rechtstreeks verbonden zijn met de prestaties die tijdens een bepaalde dag of week worden geleverd, zoals b.v. de eindejaarspremie, maken daarentegen geen deel uit van het gewone loon.

Nu is mijn vraag:

Waar ergens is de vetgedrukte tekst te vinden in wetteksten? In de tekst van de arbeidswet vind ik immers de vermelding van de vetgedrukte tekst niet terug. Of is dit gebaseerd op rechtspraak?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 okt 2013 11:28

Arbh. Gent (afd. Brugge) 19 juni 1995
Overwerk op een feestdag moet betaald worden tegen 100% van het gewone loon, d.i. van het gemiddelde loon van de dag in de loop waarvan de overuren zijn gepresteerd. Als de werkgever voor de gewone arbeidsuren van die dag vrijwillig reeds een verhoogd loon betaalt, moet de vermeerdering van 100% voor de overuren op dit verhoogde loon worden berekend.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2013 11:50

er is geen wettelijke definitie gegeven , je zal het dus moeten stellen met rechtsleer en rechtspraak

arbeidswet 16/3/1971
Art. 29. § 1. Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat ten minste 50 pct. hoger is dan het gewone loon. Deze vermeerdering bedraagt 100 pct. voor overwerk op zondag of op de rustdagen toegekend krachtens de wetgeving op de betaalde feestdagen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Loon”