teruggave fietsvergoeding wegens bedrijfswagen

mtb_mtb
Topic Starter
Berichten: 1

teruggave fietsvergoeding wegens bedrijfswagen

#1 , 09 okt 2013 13:29

Ik kreeg te horen van mijn werkgever dat ik mijn maandelijkse fietsvergoedingen vanaf begin 2011 tot nu moet terug betalen. Dit is een stevig som geld. Ik heb sinds begin 2011 een bedrijfswagen van mijn werkgever. Tot nu toe heb ik steeds een fietsvergoeding blijven ontvangen. Ik ben voor +/- 20% met de fiets blijven werken; de rest van mijn woon-werk was met de bedrijfswagen.
HR heeft toen blijkbaar de fout gemaakt om mij dit te blijven uitkeren.

Heeft mijn werkgeven nu het recht om de volledige som van fietsvergoedingen sins begin 2011 op te eisen?
Waar vind ik hierrond informatie?

bedankt!

grtjs,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 okt 2013 08:55

tenzij je problemen wil met de fiscus ivm verdoken loon, zal je idd dat geld moeten terugbetalen ofwel het voordeel van bedrijfswagen voor de volle 100% moeten dragen (vele honderden euro's netto).

Je kan niet én met de fiets én met de auto rijden op 1 dag, tenzij in héél specifieke gevallen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 11 okt 2013 08:09

“Art.1376.Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was...Art.2277.Termijnen van...en, in het algemeen, al hetgeen betaalbaar is bij het jaar of bij kortere termijnen,Verjaren door verloop van VIJF jaren.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 okt 2013 11:27

“ Art.2277.Termijnen van...en, in het algemeen, al hetgeen betaalbaar is bij het jaar of bij kortere termijnen,Verjaren door verloop van VIJF jaren.”(Burgerlijk Wetboek).

Art. 2262bis. § 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar.

waar ligt het onderscheid dat art 2262bis of 2277 van toepassing is ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”