Arbeidsduur vs wet

TCO
Topic Starter
Berichten: 2

Arbeidsduur vs wet

#1 , 02 okt 2013 13:20

Ik heb een bediendecontract bij een belgisch bedrijf hetwelk me in de toekomst op weekbasis (ma-vr) wil inzetten voor een project in het verenigd koninkrijk. Detacheringsvoorstel ontvangen en zit voor de arbeidsduur met vragen

i) Relevante artikels uit mijn basiscontract

a)40 uren/week
b)"De bediende aanvaardt dat hij een vertrouwenspost bekleedt en dat de passende uitvoering van zijn taken en verantwoordelijkheden ertoe kunnen leiden dat hij aanvullende en/of bijkomende prestaties dient te verrichten bovenop het normale uurrooster."

(Ik heb een uitvoerende job en sta onderaan op het organigram, heb ook geen mensen waar ik direct of indirect leiding aan geef. Sporadisch doe ik beperkt overuren om deadlines te halen en daar heb ik geen probleem mee.)

ii) Detacheringsvoorstel - arbeidstijd
(a). De Bediende zal gedurende zijn detachering werken onder een voltijds arbeidsregime, zoveel mogelijk binnen de normale arbeidsuren.
(b). De arbeidsuren worden bepaald in overeenstemming met de regels binnen de UK.
(c). De Bediende aanvaardt ook SPORADISCH buiten de normale uren arbeidsprestaties te verrichten indien de noodwendigheden van zijn functie en de organisatie dit vereisen, zonder dat hij daarvoor aanspraak op loon voor overuren kan laten gelden.
(d). Het loon zal niet aangepast worden bij een eventuele wijziging van de arbeidsuren.

Ik heb de indruk dat er nogal luchtig omgesprongen wordt met definitie van arbeidstijd en vraag me of hoe dit past binnen de wetgeving omtrend arbeidsduur
1) Is de paraaf uit mijn arbeidscontract ifv vertrouwenspost wettelijk? Ik heb dit proberen uit te zoeken en kwam op volgende invulling van leidende functies en vertrouwensposten http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet. Indien mijn functie hier niet onder valt kan de werkgever dit artikel dan laten gelden?
2) Standaard werkt men op de plaats van detachering SYSTEMATISCH 50 uren/week (excl. reistijd BE<>VK van +-6 uren). Het vervoer tussen plaats van tewerkstelling en logement wordt op deze manier ook door de werkgever georganiseerd. Als ik het voorstel van hierboven zomaar zou tekenen geef ik aan minstens SYSTEMATISCH 25% meer te werken ( 50 uur/week ipv 40 uur/week). Binnenkort zal dit nog oplopen ifv deadlines. Kan er zo los omgesprongen worden met arbeidstijd zonder omzetting naar rusttijd of overloon?
3) Kan men zomaar stellen dat arbeidsuren nog kunnen wijzigen zonder correctie naar loon?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 okt 2013 15:59

Probleem is dat je hier met detachering zit, waardoor de arbeidswetgeving van Engeland van toepassing is, weliswaar zijn de detacheringregels van België van toepassing.

Maw:
1. Hangt af van je feitelijke functie, indien die daar niet toe behoort, kan het niet (zelfs al staat dit in de AO)
2. gezien dit gaat over de praktijk, is dit onderhevig aan Britse wetgeving, kan ik niet zeggen.
3. Ja, indien het loon hoog genoeg is, kan dit. Wat een hoog genoeg loon is, hangt af van de houding van de rechter.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2013 16:49

voor wat de belgische wetgeving betreft zal uw functie allicht bij de opsomming van art 2 wet 10/2/1965 zitten en mag u gratis overwerken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Loon”