overuren P.C. 302 uitbetalen?

Yvan
Topic Starter

overuren P.C. 302 uitbetalen?

#1 , 10 sep 2013 13:36

///
Laatst gewijzigd door Yvan op 23 sep 2013 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 sep 2013 09:15

Overuren moeten altijd uitbetaald worden. je werkgever mag je trouwens geen 16 uur werken per dag tewerkstellen

Yvan
Topic Starter

#3 , 11 sep 2013 10:43

Ik heb er niets op tegen om zoveel uren te werken, als daar enig extra vergoeding tegenover staat :-).

Maar ik heb in het P.C. 302.00 gelezen dat ze kijken naar de wekelijkse arbeidsduur? Ik kan er niet zo goed aan uit.
Is dit ook zo wanneer je als extra bent ingeschreven en dus geen contract van (on)bepaalde duur hebt?

Mijn vrees is dat ze (denk ik) de 4 shiften die ik in het weekend ga presteren, zullen verspreiden over één week om zo die overuren (indien effectief overuren moeten worden uitbetaald) te ontwijken.

Alvast bedankt!

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 sep 2013 11:30

best je uurrooster eens vermelden want 16uur werken aan 1 stuk is verboden



arbeidswet 16/3/1971
Art. 38ter. § 1. De werknemers (...) hebben in elk tijdvak van vierentwintig uur tussen de beëindiging en de hervatting van de arbeid recht op ten minste elf opeenvolgende uren rust

Art. 38quater. § 1. De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.


wat betreft het omzetten van overuren is er nog altijd een toeslag verschuldigd hetzij ook toegekend in betaalde inhaalrust en met 16u per dag zijn de grenzen om het enkel te aanzien als flexibilliteit overschreden

art 29 arbeidswet
(§ 4. Een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten overeenkomstig de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités kan toelaten dat de krachtens § 1 verschuldigde toeslag in bijkomende inhaalrust wordt omgezet.
In het kader van dergelijke overeenkomst geeft elk uur overwerk, dat met een toeslag van 50 % moet worden betaald, recht op ten minste een half uur inhaalrust, terwijl elk uur overwerk, dat met een toeslag van 100 % wordt betaald, recht geeft op ten minste één uur inhaalrust.)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Yvan
Topic Starter

#5 , 11 sep 2013 11:58

[quote="de reden"]best je uurrooster eens vermelden want 16uur werken aan 1 stuk is verboden



arbeidswet 16/3/1971
Art. 38ter. § 1. De werknemers (...) hebben in elk tijdvak van vierentwintig uur tussen de beëindiging en de hervatting van de arbeid recht op ten minste elf opeenvolgende uren rust

Art. 38quater. § 1. De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.


wat betreft het omzetten van overuren is er nog altijd een toeslag verschuldigd hetzij ook toegekend in betaalde inhaalrust en met 16u per dag zijn de grenzen om het enkel te aanzien als flexibilliteit overschreden

art 29 arbeidswet
(§ 4. Een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten overeenkomstig de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités kan toelaten dat de krachtens § 1 verschuldigde toeslag in bijkomende inhaalrust wordt omgezet.
In het kader van dergelijke overeenkomst geeft elk uur overwerk, dat met een toeslag van 50 % moet worden betaald, recht op ten minste een half uur inhaalrust, terwijl elk uur overwerk, dat met een toeslag van 100 % wordt betaald, recht geeft op ten minste één

Yvan
Topic Starter

#6 , 23 sep 2013 10:15

[quote]

Terug naar “Loon”