overuren of standby?

dendimi
Topic Starter
Berichten: 25

overuren of standby?

#1 , 27 aug 2013 09:00

Ik moet sinds kort 1x per maand op zaterdag werken (8u).
Mijn normale werkweek (38u) loopt echter van maandag tot vrijdag (kantooruren).

Nu heeft mijn baas me een document voorgeschoteld waarop vermeldt staat dat als ik op zaterdag werk, ik een compensatie krijg aan 150% met een minimum van €200 bruto.
Ik blijf dus gedurende de maand normaal werken van maandag tot vrijdag, zodat de gewerkte zaterdag 1 dag extra is bovenop mijn normale uren.
Mijn inziens zijn dit dus 8 overuren?

Echter op mijn loonbrief staat vermeld stand-by premie 100% (code 1701)
Dit lijkt me toch bizar, aangezien ik wel effectief 8u op kantoor aanwezig ben.

Is dit enkel iets om het kind een naam te geven of zit er meer achter?
Wordt een standby premie ook hetzelfde belast als overuren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 aug 2013 09:11

is omdat hij je anders té veel tewerkstelt (>38 uur) én het regelmatig is, dus geen toevallige meerprestaties kan zijn.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 29 aug 2013 08:09

“Art.19.De arbeidsduur van de werknemers mag niet meer belopen dan acht uren per dag of 40 uren per week. Onder arbeidsduur wordt verstaan : de tijd gedurende welke het personeel ter beschikking is van de werkgever...Art.28.§ 1. De maximumgrenzen van de arbeidsduur bepaald door of krachtens de bepalingen van deze afdeling, mogen worden ingekort ingevolge een algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst...”(16 MAART 1971. - Arbeidswet.).

‘Ik moet sinds kort 1x per maand op zaterdag WERKEN’...‘op mijn loonbrief staat vermeld stand-by premie’. Dit etiket neemt niet weg dat uw zaterdagwerk ’arbeidsduur’ is en wat u ervoor betaald wordt ‘loon’ is.

“Art.29.§ 1. Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat ten minste 50 pct. hoger is dan het gewone loon...§ 2. Voor de toepassing van dit artikel wordt als overwerk aangemerkt, arbeid verricht boven 9 uren per dag of 40 uren per week of boven de lagere grenzen vastgesteld overeenkomstig artikel 28...”(16 MAART 1971. - Arbeidswet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Loon”