definitieve schorsing RVA / medisch attest?

january_song
Topic Starter
Berichten: 48

definitieve schorsing RVA / medisch attest?

#1 , 21 aug 2013 15:06

Hallo,

Sinds oktober 2012 ben ik werkloos. Sinds dan solliciteer spontaan bij verschillende bedrijven, via vacature services en interims, maar heb nog steeds geen vaste job gevonden.

De RVA vroeg me een bewijs dat ik voldoende werk zocht, en ik zocht tussen mijn mails de negatieve reacties die ik ontving. Ik had de RVA vervolgens een 80tal documenten afgeleverd.

Ik kreeg een antwoord terug dat ik "onvoldoende inspanningen" geleverd had, met in hun verslag meer dan de helft van de sollicitaties niet vermeld.

Volgende week heb ik een definitief evaluatiegesprek, waarna dat gesprek mogelijk mijn uitkering volledig geschrapt kan worden.

Naast dat iemand geen huur kan betalen zonder uitkering, komt dat ik dagelijks aan heel zware medicatie zit, en zonder een uitkering niet kan leven.

Heeft er iemand tips wat ik kan doen? Een vriend raadde aan een attest te leveren dat ik gezondheidsproblemen heb... waar moet ik hiermee terecht?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Berichten: 1206

#2 , 21 aug 2013 17:53

Na minder dan een jaar al bij de RVA op het matje worden geroepen? Dat is snel! :-s

Ik heb ooit ergens gelezen dat de RVA verlang dat je minstens 10 spontane sollicitaties per dag moet verzenden wil je volgens hen voldoende inspanning leveren.

De eisen van de RVA zijn op veel vlakken niet realistisch. Veel bedrijven klasseren tenslotte spontane sollicitaties verticaal, en het komt niet altijd even goed over...

Wat je kan doen?
  • Naar de vakbond gaan en je op je gesprek laten begeleiden door 1 van hun caseworkers.
  • Je dossier voorbereiden en je zeker niet in een hoekje laten duwen door de persoon die voor je zit. De RVA vergeet nogal eens gemakkelijk dat ook zij regels hebben waar ze zich aan moeten houden. Als je effectief 80 sollicitaties kunt bewijzen, en ze vermelden er maar de helft van moeten ze daar een goede reden voor hebben. Zo nee, dan duw je op dat punt (beleefd) door.
  • Je licht gaan opsteken bij het OCMW. Eventueel kom je in aanmerking voor een leefloon, zal nog steeds niet veel zijn, maar beter dan niets.
  • Laat je huisarts een verslag maken van je medische problemen en presenteer dat (met de nodige uitleg) op het gesprek.
Meer ga je volgens mij niet kunnen doen, hoe het gesprek gaat hangt enorm af van de willekeur van de persoon die dan voor je zit. Zo werd ik ooit aangetekend in fout gesteld voor een ontslag, nog voor ik mij had kunnen verdedigen. Ik moest er 's namiddags zijn, maar afgaande op een timestamp op de enveloppe werd deze 's morgens al verstuurd.

Het belangrijkste is een goede indruk maken. Je gezondheidsproblemen aankaarten is zeker een goed idee, zolang je het niet alleen daar rond laat draaien.

january_song
Topic Starter
Berichten: 48

#3 , 21 aug 2013 19:00

Dank voor uw reactie.

Wel, de belangrijkste sollicitaties... waaronder selectieproeven (waar er 1 keer boven de 400 man kwam opdagen.. tja), opvolgings gesprekken over interessante vacatures.. stonden er niet in vermeld.

Wel de minder belangrijke solliciaties... meer dan de helft staat niet in mijn verslag!

Het is alsof de persoon die mijn dikke envelop die ik persoonlijk gaan afgeven ben op hun kantoor (het waren boven de 100 blz) er heel vlug overgekeken heeft. Ik heb er nochtans veel tijd in gestoken om schriftelijke reacties op te zoeken (jammer genoeg mondelinge sollicitaties nooit bijgehouden, bij de RVA willen ze een "stempel". sorry maar als ik pakweg in een hotel ga solliciteren als medewerker ga ik na mijn gesprek "geen stempel voor den RVA" vragen..).

Ik wil mijn medische problemen niet gebruiken om een uitkering verder te krijgen.

Maar... indien ik zonder een uitkering val, dan weet ik echt geen raad meer met mijn leven, of hoe mijn gezondheidsproblemen verder (financieel) te organiseren, laat staan een verdere zoektocht naar jobs.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 21 aug 2013 19:30

ernstige gezondheidsproblemen : arbeidsongeschikt zijn is niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt, dan moet je naar de ziekenkas. Indien je geschorst wordt door rva, of vroeger kan je daar eventueel een aangifte doen bij de ziekenkas, met een daarvoor voorziene aangifte van arbeidonsgeschiktheid, dat in gevuld werd door je behandelend geneesheer. Dan kan de ziekenkas u betalen.

Mogelijk gooit de rva je om gezondheidsredenen van de werkloosheid. Het is niet altijd duidelijk of de melding van je gezondheidsproblemen in je voordelen gaat spelen voor de rva

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 aug 2013 19:46

eerste vraag: heb je momenteel wachtuitkeringen (nieuwe naam: inschakelingsuitkeringen) of werkloosheidsuitkeringen?

FreelancerIT
Berichten: 1206

#6 , 22 aug 2013 12:31

Een stempel? Vrij bizar. :-) Hoeveel bedrijven doen dat tegenwoordig. De meeste soll. die ik voer zijn via e-mail, vaak zijn zelfs de eerstecontacten (inclusief het eerste gesprek) telefonisch of via een VoIP toepassing zoals Skype. Een stempel vragen lijkt me dan onmogelijk.

Loopt de RVA dan zo hopeloos achter?

Wat betreft de gezondheidsproblemen, hij kan ze aanhalen als een beperkende factor. Hij is daarom niet arbeidsongeschikt, maar heeft het gewoon wat moeilijker hierdoor. Op zich kan hem dan zijn uitkering niet verliezen, of vergis ik me hier in?

Het hoofdprobleem hier blijft het "te geringe" aantal sollicitaties.

Er is echter nog 1 puntje waar ik me vragen bij stel. TS is werkloos sinds 10/2012, hij ontving onlangs 07-08/2013 reeds een oproep van de RVA. Is dat niet wat vroeg?

january_song
Topic Starter
Berichten: 48

#7 , 22 aug 2013 14:37

Hey Freelancer.. inderdaad... "een stempel", of een naamkaartje met een stempel op,.. Als ik ergens mondeling solliciteer, en mijn CV meegeef ga ik niet achter een "bewijs" vragen dat ik die dag daar was. Ik wil werk vinden, en een positieve indruk achter laten..

Het zijn "inschakelingsuitkeringen". Naar het schijnt zit de RVA meer achter u als je op dat soort uitkeringen zit als "nomale" werkloosheidsuitkeringen om u op de arbeidsmarkt te zetten.

De RVA heeft meer dan de helft van mijn documenten niet ingescant, of vermeldt in hun negatief verslag... in hun verslag met de "redenen waarom ik werkongewillig ben" staan er ongeveer 30 sollicitaties/documenten vermeldt (vreemd genoeg van eenvoudige sollicitaties, niet degenen die verliepen met verschillende gesprekken, selectieproeven, e.d.)... De RVA-medewerkster van dienst zal niet "werkgewillig" genoeg geweest zijn om eens naar al de sollicitaties te kijken, zeker? Nu print ik terug al de reacties, dat rond de 80 zit (mondelinge sollicitaties niet inbegrepen).

Ivm gezondheidsproblemen; ik heb een zwaar verminderde concentratie aangezien ik antidepressiva en zware slaapmiddelen neem. Als die uitkering weg valt zit ik echt wel in de penarie. Maar ik wil dat niet als excuus naar boven halen..

Mijn vraag is eigenlijk:

heeft de RVA ook plichten? Kan er iets in feite iets gedaan worden aan zware fouten die de RVA begaat in hun dossiers? Ik heb het gevoel dat de vakbond niet veel kan helpen.. En dat de RVA de beslissende macht in handen heeft.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 aug 2013 23:08

Na minder dan een jaar al bij de RVA op het matje worden geroepen? Dat is snel! :-s

Ik heb ooit ergens gelezen dat de RVA verlang dat je minstens 10 spontane sollicitaties per dag moet verzenden wil je volgens hen voldoende inspanning leveren.
klopt niet.

U kan altijd aan de RVA vragen om het verslag aan te vullen, maar op zich is het aantal sollicitaties totaal niet belangrijk. january_song, kan je de beslissing van de RVA + motivatie eens inscannen? Dan kan ik concreet kijken. Namen en privé-gegevens mag je natuurlijk verwijderen.

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 23 aug 2013 09:55

"Ivm gezondheidsproblemen; ik heb een zwaar verminderde concentratie aangezien ik antidepressiva en zware slaapmiddelen neem"

Indien je behandelend geneesheer je arbeidsongeschikt zou schrijven ( liefst vanaf datum schorsing , of zeker binnen de 30 dagen na de schorsing ), dan kan je van je ziekenfonds uitkeringen ontvangen die de eerste 6 maanden hetzelfde bedrag als de werkloosheid zijn. Na 6 maanden stijgt het bedrag meestal ( het kan ook uitzonderlijk dalen ).

FreelancerIT
Berichten: 1206

#10 , 23 aug 2013 11:05

Na minder dan een jaar al bij de RVA op het matje worden geroepen? Dat is snel! :-s

Ik heb ooit ergens gelezen dat de RVA verlang dat je minstens 10 spontane sollicitaties per dag moet verzenden wil je volgens hen voldoende inspanning leveren.
klopt niet.

U kan altijd aan de RVA vragen om het verslag aan te vullen, maar op zich is het aantal sollicitaties totaal niet belangrijk. january_song, kan je de beslissing van de RVA + motivatie eens inscannen? Dan kan ik concreet kijken. Namen en privé-gegevens mag je natuurlijk verwijderen.
Dit is me nochtans indertijd ook zo verteld geweest op sollicitatietraining op de VDAB. Dit was wel in 2006, mss. zijn de regel sindsdien wat verandert?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 23 aug 2013 20:59

eerst was het gelezen, nu is het verteld. 10 spontane sollicitaties per dag is onzin, zou al willen zeggen dat je per maand aan meer dan 200 euro aan postzegels zou zitten als je ze via de post zou doen.

Sowieso klopt het niet, ik heb ervaring met mensen die slechts enkele sollicitaties over de volledige periode hadden maar voor de RVA een goed rapport kregen, net zoals ik mensen had met 3 fardes vol sollicitaties over enkele maanden, maar waaruit duidelijk bleek dat de persoon onhaalbaar solliciteerde en dus niet voldoende inspanning leverde om realistisch werk te zoeken.

Sowieso is zelfs bij een actieplan in de regio waar ik DISPO's begeleide een 4 a 5 deftige spontane sollicitaties per maand en 4 a 5 deftige advertenties via internet/krant waarop ingegaan werd, voldoende om (samen met een hernieuwde inschrijving/begeleiding bij de VDAB en regelmatige bezoekjes aan de interimkantoren) een uitstekend rapport te krijgen.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#12 , 25 aug 2013 23:22

In 2006 volgde ik een sollicitatietraining bij de VDAB, dit naar aanleiding van een opleiding die ik toen volgde. 1 van de aspecten die toen ter sprake kwam was de verantwoording bij de RVA; waarbij we werden op het hart gedrukt om alle sollicitaties die we deden bij te horen.

In die cursus heb ik toen vernomen van het minimum aantal sollicitaties, als u er zeker van bent dat het aantal incorrect was, dan zal ik dit waarschijnlijk van 1 van mijn medestudenten aldaar hebben opgedaan. Mijn excuses voor het misverstand. Na 7 jaar staat het mij allemaal niet zo scherp meer voor de geest.

Het kwam me voor de geest toen ik mijn antwoord typte. Ik dacht het gelezen te hebben, achteraf herinnerde ik me van die training te hebben opgepikt.

Voor het overige heb ik nooit veel met de RVA te maken gehad, sinds mijn zelfstandig worden al helemaal niet.

De enige ervaring die ik met hen had was na aanleiding van een onrechtmatig ontslag in 2004. Ik ben toen in het ongelijk gesteld aan de hand van een schrijven dat volgens mij al was verstuurd nog voor ik bij hen op gesprek moest komen. Hoe ik dit weet? Aan de hand van de timestamp van het postkantoor en een datum/uur in de tekst.

Ik heb sindsdien maar weinig vertrouwen in die instanties...

Terug naar “Loon”