vragen bij overstap arbeidscontract naar bediende

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

vragen bij overstap arbeidscontract naar bediende

#1 , 04 jun 2007 11:32

Ik ben nu voltijds tewerkgesteld als arbeider in de bouw. Op 18 juni begin ik als bediende bij een ander bedrijf in de bouwsector.
* Vanaf half juli ben ik drie weken in verlof, samen met de bouw. Daar ik op dat ogenblik reeds ben tewerkgesteld als bediende wordt ik doorbetaald. Hoe zit het dan met het vakantiegeld dat ik krijg als arbeider voor het afgelopen jaar ? Ik denk dat dit geen verschil uitmaakt maar vraag het toch eens.
* Daar ik pas halverwege de maand start in mijn bediendencontract, hoe berekenen ze dan deze halve maand ? Als bediende wordt je toch /maand betaald ?
Bedankt om klaarheid te brengen :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 05 jun 2007 12:42

?Art.12.Wat de handarbeiders betreft...wordt het vakantiegeld uitgekeerd door de Rijksdienst voor jaarlijkse vakantie of door de bijzondere vakantiefondsen.?(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers)

?Art.23.? 1. Het vakantiegeld wordt aan de arbeider uitgekeerd op het ogenblik dat hij zijn vakantie neemt en, in geval van splitsing van de vakantie naar aanleiding van zijn hoofdvakantie en, dit ten vroegste op 2 mei van het vakantiejaar.?(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

?Art.9.Het loon moet op gezette tijden, ten minste tweemaal in de maand, met een tussenpoos van ten hoogste zestien dagen, worden uitbetaald, behalve wat betreft:1? het loon van de bedienden, dat ten minste om de maand moet worden uitbetaald...?(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).

Het maandelijks moeten betalen van het verschuldigde bediendenloon houdt niet in dat dit loon noodzakelijk een heel maandloon moet bedragen.Dit loon kan gelijk zijn aan : heel maandloon x gepresteerde dagen / te presteren dagen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Loon”