Koffiekosten declareren

Galactic
Topic Starter
Berichten: 40

Koffiekosten declareren

#1 , 07 aug 2013 09:53

Ik heb een volgende vraag waarbij het moeilijk is om een antwoord te vinden. De situatie is als volgt. Ik werk op een bedrijf welke mensen uitstuurt naar klanten. Zelf zit ik een jaar bij dezelfde klant. Bij mijn bedrijf krijgen de mensen hun koffie, thee, water gratis, en bij de klant is dat betalend. Nu kreeg ik hier onlangs een factuur van van 70 euro hiervoor en heb deze ingedient als onkosten nota.

Bij mijn werk vinden ze dat grappig dat ik die indien, ze moesten er zelfs mee lachen, wat best onbeschoft is maar dat terzijde. Zijn ze verplicht dit te betalen, of kunnen ze het maken om dit niet te betalen? Volgens mij is ieder personeelslid gelijk voor de wet. De interne collega's en personeelsleden kunnen dit allemaal gratis... en ik (en bepaalde andere collega's moeten hiervoor betalen).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 07 aug 2013 10:13

Staat er ergens in jullie bedrijfs/huishoudelijk reglement dat drankjes voor werknemers gratis zijn?
Dan denk ik dat - vermits de klant waar je tewerkgesteld was, een contract heeft met je bedrijf en niet met jou, het logisch is dat de klant zijn onkostennota naar je bedrijf stuurt en niet aan jou.
Dus meldt gewoon dat de klant zijn onkostennota aan je bedrijf stuurt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 07 aug 2013 11:13

Dus bij het moederbedrijf (als je daar "geparkeerd" staat tussen opdrachten) krijg je gratis koffie, ..., bij een andere klant niet en moet je ervoor betalen?

Dan is het simpel: die factuur van die klant moet je zelf betalen, tenzij er in je arbeidsovereenkomst zou staan dat je overal gratis koffie, thee, ... krijgt. Je weet dat je consultant bent en dat je op verschillende plaatsen terechtkomt onder verschillende werkomstandigheden. Mocht bvb je op je moederbedrijf airco hebben en bij de klant niet, kan je ook de huur van een aircotoestel niet aan je werkgever geven, tenzij hij daar zelf mee akkoord ging in een of andere overeenkomst.

Dat je geen overeenkomst hebt met de klant (maar je werkgever wel), geeft je niet het recht om op de kosten van je werkgever drank te vragen aan de klant.

Reclame

ganapathi tantre
Berichten: 453

#4 , 07 aug 2013 12:51

Dat is ook mijn gedacht JPV. Er is mijn in ziens hier geen sprake van discriminatie tussen werknemers. TS heeft gewoon "pech".
Ook onze mensen hebben op kantoor koffie maar we kunnen moeilijk aan iedereen op verplaatsing een thermos of koffieapparaat mee geven.
Maar een monteur heeft evenveel recht op koffie als ie binnen is als een burojobber
Bovendien is het geen verworven recht noch een overeenkomst in contracten of bvb een cao (wat al erg ver zou gaan)
Er is trouwens voor ts geen enkele wet die hem zou verplichten koffie mee te nemen of andere zaken naar zijn plaats van arbeid.
Evenmin kunnen zijn collega's die wel op het kantoor verblijven compensatie vragen voor eigen bereide soep omdat ze de koffie niet lusten onder het mom
dat zij koffie kunnen krijgen maar u geen soep.
De monteurs mogen voor mijn part 10 keer stoppen aan een benzine of ander station voor drank maar die bonnetjes blijven dan wel in hun en niet in onze zak zitten

Galactic
Topic Starter
Berichten: 40

#5 , 07 aug 2013 14:11

Dank voor het inzicht hierin.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 aug 2013 23:55


Er is trouwens voor ts geen enkele wet die hem zou verplichten koffie mee te nemen of andere zaken naar zijn plaats van arbeid.
dan toch maar eens eerst de wet van 11/2/1946 lezen , gezien de warmte van de afgelopen dagen, en zijn werkgever hier niet aan heeft voldaan lijkt mij redelijk dat de werkgever de gemaakte kosten door de werknemer te vergoeden

artikel 73 van het Algemeen reglement van 11 februari 1946 (arab)
Iedere werkgever moet zijn werknemers drinkwater of "aangepaste drank" geven,


http://www.kvkaw.be/website/ondernemers ... age23.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 08 aug 2013 07:17

drinkwater is ook kraantjeswater, dus die regelgeving is weinig nuttig gezien in België meestal wel kraantjeswater beschikbaar is.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#8 , 08 aug 2013 14:08

euh efkes nadenken: warme koffie bij deze temperaturen is verzaken aan zijn plicht als werkgever ?
Valt cola met ijsblokjes bij vriestemperaturen daar ook onder ?

trouwens: die verplichting is alleen van toepassing als er geen andere mogelijkheden (toegang tot) zijn of mogelijks het arbeidsproces kan worden verstoord
maw een bediende die in de keuken (kraantjes water) en daarvoor geen volledig gebouw moet rond crossen krijgt zijn rechten. Voor een arbeidster aan de lopende band kunnen flessen worden voorzien of fontein/automaat in de buurt. Moest ts kraantjeswater hebben getapt dan denk ik niet dat hij daarvoor een rekening zou krijgen.

Terug naar “Loon”