Vraag samenwonend met gezinslast

dfh
Topic Starter
Berichten: 27

Vraag samenwonend met gezinslast

#1 , 22 jul 2013 23:00

Beste

Is het mogelijk dat er minder van mijn brutoloon wordt afgehouden als mijn vriendin wordt gezien als "gezinslast" sinds dat ze geen inkomen, uitkering heeft?
Of moet je daarvoor getrouwd zijn?

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jul 2013 07:27

getrouwd of wettelijk samenwonend

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jul 2013 13:07

Beste

Is het mogelijk dat er minder van mijn brutoloon wordt afgehouden als mijn vriendin wordt gezien als "gezinslast" sinds dat ze geen inkomen, uitkering heeft?
Of moet je daarvoor getrouwd zijn?

Groetjes
http://financien.belgium.be/nl/particul ... amenwonen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Jef 007
Berichten: 737

#4 , 23 jul 2013 16:48

vriendin kan niet ten laste genomen worden

dfh
Topic Starter
Berichten: 27

#5 , 23 jul 2013 17:44

Bedankt voor de antwoorden.

Inderdaad kan mijn vriendin niet ten laste genomen worden maar kan wel in een lagere belastingsschijf komen door ons in te schrijven als wettelijk samenwonend en daardoor tot hetzelfde resultaat komen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 23 jul 2013 20:08

ja, maar indien je voor 2013 pas dit jaar zal samenwonen, zal het voordeel héél beperkt zijn (gezien je nog in het eerste jaar van wettelijk samenwonen een aparte belastingsbrief hebt, met slechts een kleine korting mogelijk indien je samenwoont met iemand met een laag/onbestaand inkomen).

Terug naar “Loon”