Bijna failliet wachten of actie ondernemen?

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

Bijna failliet wachten of actie ondernemen?

#1 , 12 jul 2013 22:53

Ik werk in een It bedrijf, met een historische schuld bij de RSZ die al lang aansleept.
Hebben ze altijd al zoet kunnen houden en lonen zijn tot voor kort altijd op tijd betaald geweest.


Nu is het prijs, dubbel vakantie geld is nog niet betaald.
Eerst zei men begin juli, we zijn nu 2 weken verder en nog altijd niks betaald
En het word verdacht stil


Ik denk dan, als ze problemen hebben met het vakantie geld, dan wordt het waarschijnlijk lastig om loon juli te betalen.
In 't beste geval betalen ze 1 van de 2 uit en blijft de rest achter.

Juli en Augustus zijn hoedan ook slechte maanden om nieuwe business binnen te brengen, je krijgt geen contracten getekend als iedereen bij de klanten op vakantie is.(en meteen ook de complicatie dat het niet de beste maanden zijn om te solliciteren)

opties?

- Afwachten, braaf door werken, hopen dat ze me toch nog betalen

- Sociale inspectie.. dan blaast de boel op, en hopen dat het fonds voor sluiting der ondernemingen me niet te lang doet wachten en ik snel iets anders kan vinden?

- Kan ik op 1 of anndere manier mijn eigen contract van onbepaalde duur wegens niet betaald als dwingende reden per direct laten ontbinden, en verbrekings vergoeding/opzeg claimen ?


De sfeer bij de collega's wordt met de dag grimmiger, de firma wagen is dan nog 1 van de weinige dingen in ons contract die we nu nog kunnen gebruiken.. Maar met auto alleen betaald je de hypotheek en de vakantie niet.
voorlopig heb ik mijn eigen zaakjes nog rond, een collega heeft het al een stuk moeilijker..
Maar ik kan uiteraard geen maanden verder zonder loon, zit me een huis in mid verbouwing en dus heb ik geen oneindige reserves..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 jul 2013 10:02

als er voorlopig nog geen loonachterstand is behalve het dubbel vakantiegeld, hoef je voorlopig geen vrees te hebben dat je je loon niet zal zien.

Je wil natuurlijk wel je loon en daarvoor kan je de inspectie raadplegen, maar bij (langdurig) uitblijven van betaling van de RSZ zal de RSZ zelf ingrijpen.

Een niet-betaling van loon is een reden om een contract als verbroken te beschouwen. Dit wel pas na effectief niet-betalen én een gebrekestelling met voldoende wachttijd. Best hiervoor ook eerst nog de inspectie inschakelen om voldoende druk gezet te hebben.

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#3 , 15 jul 2013 12:24

ok bedankt,

kreeg net te horen dat het betaald wordt, wat goed nieuws is
maar ik denk dat ik na de zomer maar eens mijn CV opfris..

Reclame

Terug naar “Loon”