Vakantiegeld na ontslag

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

Vakantiegeld na ontslag

#1 , 10 jul 2013 13:23

Op 1 februari ben ik beginnen werken bij een nieuwe werkgever (bediende). Er is overeengekomen dat de proefperiode via interimcontracten zou gaan.
Deze proefperiode is nu achter de rug en de onderhandelingen voor een vast contract zijn bezig.

Ik wil me echter graag wat "voorbereiden".

Het betreft het vakantiegeld.
Van mijn vorige werkgever heb ik mijn vakantiegeld gekregen = ok
Ook via de interimcontracten kreeg ik tot nu toe een deeltje vakantiegeld bij = ok

Ik vraag me nu wel af hoe de regeling nu zal zijn.
Van een collega heb ik al vernomen dat dit vakantiegeld van zijn loon is afgehouden geweest. En daar heb ik nu wel wat schrik voor want ik neem aan dat ik dan 2 maanden zonder loon, of in ieder geval héél weinig loon zal hebben...

Kan er niet overeengekomen worden dat je loon tijdens je prestaties gewoon doorbetaald wordt, maar dat dit, als je effectief vakantie neemt, niet betaald wordt?
Op die manier kan ik deze inhoudingen toch nog wat proberen spreiden...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 jul 2013 15:07

vakantiegeld is wettelijk geregeld, daar moet je niet over onderhandelen. Nu, het kan idd dat er bij de collega geld afgehouden is op een bepaald moment, maar dit is niet onlogisch.

Even, voor het gemak, ervanuitgaan dat je een contract vanaf 1 augustus 2013 zou hebben en dit voor minstnes enkele jaren. Ervoor heb je via interimcontracten gewerkt, voltijds.

Korte uitleg:
- enkel vakantiegeld = vakantiegeld die je als bediende niet echt ziet, maar die gewoon de doorbetaling van je loon tijde s de dagen vakantie is.
- dubbel vakantiegeld = vakantiegeld die je "echt" ziet, bruto is dat 92% van je 'normaal' bruto loon.
Wat zal er dan gebeuren:
in 2013
- Je krijgt géén vakantiegeld van je nieuwe werkgever
- indien je verlof neemt, zal je niet uitbetaald worden voor de dagen waarop je verlof neemt indien je nog openstaand verlof hebt.

in 2014
- je hebt recht op 20 dagen verlof
- je zal in mei/juni je dubbel vakantiegeld uitbetaald worden
- van je vorige werkgever (interim) heb je voor een dag of 8-9 al enkel én dubbel vakantiegeld ontvangen
- je hebt recht op zo'n 11-12 dagen betaald enkel & dubbel vakantiegeld van je huidige werkgever. Om het echter gemakkelijker te maken, zal de werkgever je voor elke dag vakantiegeld uitbetalen, maar het verschil tussen de 20 dagen recht en de 11-12 dagen die hij je moet uitbetalen, inhouden op de uitbetaling van je dubbel vakantiegeld.

Stel nu dat je een loon van 2000 euro bruto hebt, betekent dit (ruwweg) dat je 2000 euro enkel vakantiegeld krijgt + 92% van 2000 = 1840 euro dubbel vakantiegeld krijgen. Dit over ALLE jobs van het jaar ervoor. Als je nu reeds (bvb) 1200 euro enkel en 1104 euro dubbel vakanteigeld kreeg, zal dit gebeuren in mei/juni bij je nieuwe werkgever:
- werkgever zal je loon uitbetalen: 2000 euro
- werkgever zal je dubbel vakantiegeld uitbetalen: 1840-1104 reeds betaald door andere werkgever
- werkgever zal je reeds gekregen enkel vakantiegeld verrekenen: -1200 euro (later/eerder zal hij elke vakantiedag uitbetalen alsof je die dag werkt)

Totaal: 2000+1840-1104-1200= 1536 euro.

Dat is een wettelijk systeem van berekening en schaad je belangen nooit.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#3 , 10 jul 2013 16:27

Akkoord JPV. Ik volg je redenering helemaal... en ik ben er ook mee akkoord dat er over vakantiegeld niet te onderhandelen valt.

Waar ik echter wel "moeite" mee heb is het volgende:
Bij de collega in kwestie (vast in dienst - geen interimcontracten) is bij het loon van juni wel een heel eigenaardige berekening gebeurt, namelijk van het loon werd het vakantiegeld afgetrokken dat hij van zijn vorige werkgever heeft ontvangen, waardoor hij nog geen 100 euro heeft voor juni...
Het sociaal secretariaat zei hem dat dit "normaal" was en dat op die manier, wanneer hij in vakantie neemt bij zijn nieuwe werkgever, gewoon wordt doorbetaald...

Ik nam aan dat je gewoon niet betaald werd voor verlof dat je nam bij je nieuwe werkgever...

Wat wel een groot verschil uitmaakt op het einde van de maand...
Ik nam aan dat als ik 1 week verlof neem bij mijn nieuwe werkgever, ik voor de overige dagen gewoon doorbetaald word...

En ik vroeg me dan ook af wat hier "de regel" is...
Afhouden van het vakantiegeld in 1 keer of gespreid (wanneer ik effectief verlof neem...)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 jul 2013 16:40

de berekening van je collega kan perfect normaal zijn indien hij in het begin van het jaar begonnen is te werken bij je werkgever.

De regel is het in 1 keer regelen (is praktisch véééél gemakkelijker, ook qua controle door het personeelslid), het is een uitzondering indien men nog het doet zoals jij het stelt, gezien daarmee véél te veel fouten gebeuren. Bovendien is het financieel héél licht in het voordeel van de bediende (dit toch indien je veronderstelt dat het loon een, mss weliswaar maar langzame, stijgende evolutie heeft.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#5 , 10 jul 2013 16:47

Hartelijk bedankt voor je uitleg.
Nu wil ik dit graag even terugkoppelen naar mijn situatie.
Mijn vast contract gaat in vanaf 15/07 (komende maandag)
Als ik aanneem dat ze dezelfde regeling zullen hanteren betekent dit dat ik voor de maand juli geen loon meer zal krijgen... en dat ook van mijn loon van augustus nog een deel zal verrekend worden...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 jul 2013 16:48

heb je nog veel openstaand verlof?

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#7 , 10 jul 2013 16:52

nog 17 dagen waarvan ik er in juli 2 opneem...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 jul 2013 21:40

dan zal je eventueel idd een tijd niet betaald worden. Bij indiensttredingen na juli kom je het wel vaker tegen dat de werkgever geen loon afhoudt vanaf het begin (komt niet goed over bij de nieuwe werknemer)

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#9 , 12 jul 2013 12:04

Even mijn topic updaten:
Ik had contact met het (mijn) sociaal secretariaat:
Het is inderdaad zo dat bij hen de verrekening in 1x gedaan wordt, namelijk in juni voor werknemers die sinds begin het jaar in dienst zijn bij een nieuwe werkgever en in december voor nieuwe werknemers die sinds juni in dienst zijn.
Mijn verrekening zal dus gebeuren in december...

Misschien kan het nog voor iemand van dienst zijn...

cat2809
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 feb 2016 22:40

Wie kan er mij helpen met berekening?
Ik ben ontslagen en opzegtermijn zit erop.
Hoeveel vakantiegeld ga ik ontvangen?
Heb nog geen vakantie opgenomen dit jaar.

Grts

Terug naar “Loon”