loon tijdens eerste maand ziekte

x.shot
Topic Starter
Berichten: 133

loon tijdens eerste maand ziekte

#1 , 09 jul 2013 11:14

Bediende, mijn proefperiode was tot 17 juni, ben ziek gevallen op 30/05 en nog steeds in ziekte (ongeval).
Loon van juni is zowat 1.000 euro minder dan mijn normale loon, loonbrief heb ik nog niet gezien.

wat zijn de wettelijke bepalingen omtrent loonbrief bezorgen? inhoudingen op het loon? (want ik heb een sterk vermoeden dat mijn baas van alles inhoudt op mijn loon - cursussen bijvoorbeeld..) Ik kan op niets anders komen waarom hij mij zomaar 1.000 euro minder betaalt terwijl hij mij de eerste maand ziekte zou moeten betalen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 jul 2013 22:55

eerste vraag: ben je naar de mutualiteit geweest voor de uitkering die je van hen moet krijgen na de tweede week? Itt tot wat je denkt, moet hij NIET de eerste maand ziekte betalen. Zie http://www.werk.belgie.be/defaulttab.aspx?id=3582" onclick="window.open(this.href);return false; (het stukje: "Bediende in proefperiode, aangeworven voor een bepaalde tijd van minder dan 3 maanden of voor een duidelijk omschreven wekr waarvan de uitvoering normall een tewerkstelling van minder dan 3 maanden vereist")

Sowieso moet je een loonfiche krijgen en deze moet nu ongeveer reeds opgestuurd zijn. Je proefperiode wordt verlengd omwille van je arbeidsongeschiktheid.

x.shot
Topic Starter
Berichten: 133

#3 , 10 jul 2013 08:55

JPV, bedankt voor je antwoord.

Hierbij wat extra info:

Mijn proefperiode liep tot 17/06/2013 en ik ben ziek sinds 30/05/2013. Ik had een proefperiode van 6 maanden.
Loonbrieven worden altijd te laat gestuurd en alleen maar op aanvraag, de loon wordt ook altijd laat gestort, deze maand was het de 8ste juli (in het verleden zelfs de 10de)

Reclame

x.shot
Topic Starter
Berichten: 133

#4 , 10 jul 2013 13:08

Loonbrief ontvangen. De te weinig loon was te wijten aan de vakantiegeld. Loon is dus 'correct' uitgerekend, maar blijft toch een fout gezien ik geen betaald verlof toegekend krijg...
Werkgever wordt aangeschreven door de ACV.
Ook hebben ze mij een aanzienlijk bedrag ingehouden wegens een faktuur op naam van mijn vriendin die volgens hen nog niet betaald zou zijn, maar ik heb de faktuur, afgestempeld met 'voldaan in cash'. Kunnen ze trouwens zomaar iets inhouden van MIJN loon wegen een (onbetaalde)faktuur van iemand anders?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 jul 2013 15:11

je kunnen gewoon geen loon inhouden daarvoor, tenzij jij akkoord bent. Zowel niet voor een factuur van een andere als een factuur van jezelf.

x.shot
Topic Starter
Berichten: 133

#6 , 11 jul 2013 09:21

ACV gaat de werkgever aanschrijven over de factuur.
uiteindelijk ook mijn loonbrief van mei gekregen. Werkgever heeft 2 dagen "niet gerechtvaardigd afwezigheid" geboekt ipv 2 dagen ziekte (30 en 31 mei). Attest van ziekte was aangetekend opgestuurd binnen de 48 uur.

Terug naar “Loon”