Voorschot van loon niet uitbetaald ivm vakantiegeld

DoubleVee
Topic Starter
Berichten: 2

Voorschot van loon niet uitbetaald ivm vakantiegeld

#1 , 02 jul 2013 15:08

Hallo,

Ik vraag me af of mijn werkgever zomaar het voorschot op mijn loon kan inhouden omdat de verrekening van mijn vakantiegeld misschien negatief gaat uitdraaien.
Normaal gezien krijg ik mijn voorschot op de 25ste van de maand uitbetaald, en de rest van mijn loon krijg ik dan ergens in het begin van de volgende maand.

Voor deze maand kreeg ik een mail dat ik geen voorschot kreeg omdat het vakantiegeld verrekend zou worden. Dat gaat negatief uitvallen omdat ik van uurrooster ben veranderd op het einde van vorig jaar, en gaat dus automatisch van mijn loon worden afgehouden.

Normaal gezien krijg ik wél mijn voorschot, en werd dit negatieve bedrag afgehouden van de rest van mijn loon. En als er dan nog iets negatiefs was, ging het van mijn loon van juli af. Dat is veel beter, gezien het dan allemaal gespreid is.
Er zijn een aantal mensen in ons bedrijf komen klagen en ik had beloofd eens uit te zoeken of dit nu eigenlijk kon of niet.

Volgens mij mag het niet, want ik heb gewerkt in juni, dus heb ik recht op mijn loon. En zeker op mijn voorschot.
Maar ik ken helemaal niets over arbeidsrecht dus alle input is welkom.

Met vriendelijke groeten,
Veerle

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2013 16:59



Voor deze maand kreeg ik een mail dat ik geen voorschot kreeg omdat het vakantiegeld verrekend zou worden. Dat gaat negatief uitvallen omdat ik van uurrooster ben veranderd op het einde van vorig jaar
en hoe kan dat negatief zijn door enkel van uurrooster te veranderen ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 jul 2013 21:20

omdat bij een bediende (sommige bedienden hebben een voorschot) het vakantiegeld moet uitbetaald worden bij uitdiensttreding of verandering van tewerkstellingsbreuk (wat ze wss bedoelt met "uurrooster"); Indien dit gebeurd is, kan het zijn dat de werkgever beslist om het loon (enkel vakantiegeld) toch door te betalen tijdens vakantie, maar de verrekening dan in 1 maand, bvb in juni doet.

Reclame

A'ntje
Berichten: 60

#4 , 05 jul 2013 14:49

Het jaar dat je verandert van uurrooster, wordt je vakantiegeld op het einde van dat kalenderjaar uitbetaald en dan verrekend op het ogenblik dat je anders je vakantiegeld zou ontvangen.
Wat in dit geval afgehouden wordt van het loon, is iets wat al een aantal maanden geleden werd betaald.
Het kan inderdaad wel zijn dat het voorschot wordt ingehouden omdat het loon voor de betreffende maand heel laag is.
De personeelsdienst had misschien duidelijker moeten communiceren op het ogenblik dat het vakantiegeld eind vorig jaar werd uitbetaald, zodat je dan een tijd later niet voor verrassingen komt te staan.

Terug naar “Loon”