Mag dit zomaar? Werkgever wordt slapend rijk op mijn kap...

Spinneweb
Topic Starter
Berichten: 17

Mag dit zomaar? Werkgever wordt slapend rijk op mijn kap...

#1 , 28 jun 2013 01:27

Beste, ik ben tewerk gesteld met een arbeidsovereenkomst voor arbeiders voor onbepaalde tijd.
* Ik ben er in dienst als werfleider
* Het is een overeenkomst voor voltijdse arbeid(38u). En volgens contract met een vast uurrooster: ma, di, woe en don van 08.00 tot 12.00 en van 12.30 tot 16.30 en vrij van 08.00 tot 12.00 en van 12.30 tot 14.30

In werkelijkheid is het weliswaas iets anders...
Mijn werkdagen starten om 06.00 en soms om 05.30. En ze eindigen na een werkdag van zo'n 10u. Dwz dat ik wekelijks overuren maak. Die overuren die staan nergens op mijn loonfiche vermeld! Ze worden niet uitbetaald, ik moet ze als vakantie dagen opnemen. Maar wanneer ik dan eens een dag vrij vraag gaat het niet omwille de planning, te weinig bezetting,... Altijd wel een reden zodat ik geen verlof kan nemen of overuren kan opnemen.

Mijn vraag hierrond is:
* Mag mijn werkgever mij verplichtn mijn overuren op te nemen?
* Kan ik als werknemer eisen voor een vergoeding van deze uren? Telde overuren niet aan 150% ofzoiets? ¨
¨En is 1 overuur ook 1 verlof uur indien ik ze opneem.
* Is mijn werkgever verplicht mijn overuren op mijn loonbon te zetten? Want er is telkens een massa discussie over het aantal overuren. Want de ene maand tellen ze de uren tot op 15min en de andere maand tot op 30min.

Nog een net iets andere vraag heb ik ook nog:
Mijn werkdag is normaal 8u. Hoe met dagen dat ik maar 6u gewerkt heb? Dwz onze opdracht(en) waren afgewerkt of konden niet verder werken omwille van geen beschikbaar materiaal.

Is mijn werkgever verplicht mij 8u te betalen? Want het is niet zo dat we stoppen met werken uit eigen wil, het zijn de werkomstandigheden.... Of mag hij die dag aanvulllen met mijn overuren?
Laatst gewijzigd door Spinneweb op 29 jun 2013 23:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 28 jun 2013 01:59

Mijn werkgever betaalde bij overuren 50% + gelijke uren in verlof.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 28 jun 2013 06:19

wil je die overuren behouden of niet?

Reclame

Spinneweb
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 28 jun 2013 21:25

Graag zou ik deze uren willen uitbetaald hebben, daar ik toch elke week overuren heb.

Maar moeten mijn overuren normaal gezien niet op mijn loonfiche staan? Want ik stuur wekelijks wel mijn gewerkte uren door op een uren file. Dus ik heb steeds een overzicht van mijn uren en overuren... Maar als ik mijn loonfice krijg zit er aan overzichtsblad bij en het verschilt altijd bij mijn doorgestuurde uren. En meestal is het in mijn nadeel... En dan spreek ik niet over 1u maar over 6 - 7 uren dat mijn werkgever niet op het overzicht zet.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jun 2013 01:07

Beste, ik ben tewerk gesteld met een arbeidsovereenkomst voor arbeiders voor onbepaalde tijd.
* Ik ben er in dienst als werfleider
* Kan ik als werknemer eisen voor een vergoeding van deze uren? Telde overuren niet aan 150% ofzoiets? ¨
¨
in welk pc zit je ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 jun 2013 11:11

Als ze niet vermeld staan op uw loonfiche en dus ook niet uitbetaald worden, is dit later allemaal minder pensioen. :(

Spinneweb
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 29 jun 2013 22:52

PC 149 (electricien).
Als ze niet vermeld staan op uw loonfiche en dus ook niet uitbetaald worden, is dit later allemaal minder pensioen. :(
Kan ik als werknemer hier iets aan veranderen? Want uiteindelijk gaat het toch om mijn inkomsten. Deze zijn een stuk minder zonder de uitbetaling van mijn overuren.
Heb dit aangehaald bij mijn werkgever enkele maanden geleden, maar dan krijg ik zo'n reactie van "dat moet je toch allemaal terugbetalen via je belastingen" Alsof ze daar mijn rekening al gemaakt hadden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jul 2013 13:06

Dikke zever dat het het allemaal moet terugbetalen via de belastingen. OK, je inkomsten verhogen, dus je belastingen zullen ook verhogen, maar zeker niet in die mate dat je niets meer overhoudt van die overuren. Ben je aangesloten bij een vakbond? Anders daar even je licht opsteken.

Waar ik vroeger werkte hadden we de keuze: de 50% extra loon werd sowieso betaald. De uren zelf mochten we opnemen (we hadden daar ook de kans voor) of laten uitbetalen (enkel op het einde van het jaar: er werden een aantal uren overgedragen naar het jaar erop, wat voor de rest niet op was, werd uitbetaald. Dus in principe had je de keuze om ze op te nemen, of ze op het einde van het jaar te laten uitbetalen). Aangezien jij blijkbaar niet de kans krijgt om ze op te nemen, zou het voor jou idd best zijn ze volledig te laten uitbetalen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Spinneweb
Topic Starter
Berichten: 17

#9 , 02 jul 2013 00:11

Ben aangesloten bij vakbond, maar hoopte hier sneller antwoord te vinden over de vraag of mijn werkgever zelf over mijn overuren mag beslissen hoe ze opgenomen worden of vergoed worden.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jul 2013 03:51

PC 149 (electricien).
Als ze niet vermeld staan op uw loonfiche en dus ook niet uitbetaald worden, is dit later allemaal minder pensioen. :(
Kan ik als werknemer hier iets aan veranderen? Want uiteindelijk gaat het toch om mijn inkomsten. Deze zijn een stuk minder zonder de uitbetaling van mijn overuren.
Heb dit aangehaald bij mijn werkgever enkele maanden geleden, maar dan krijg ik zo'n reactie van "dat moet je toch allemaal terugbetalen via je belastingen" Alsof ze daar mijn rekening al gemaakt hadden.
http://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwDive ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;
en geldt een belastingvoordeel voor de eerste 130 overuren die een werknemer presteert (ipv de eerste 100).

http://www.vacature.com/carriere/moeten ... ald-worden" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.werk.belgie.be/resultsCAO.as ... SAiiijWA==" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Spinneweb
Topic Starter
Berichten: 17

#11 , 05 jul 2013 23:14

Bedankt voor alle wijze info. Ik weet nu dat ik eens dringend met mijn werkgever ga praten. Want ik kan uit alle info besluiten dat ik als werknemer de keuze heb hoe ik mijn overuren wil recuperen. Ik heb het recht om deze in verlof op te nemen of om ze laten uit te betalen met een overloon van 50%.

Kan iemand mij misschien nog zeggen of mijn werkgever verplicht is deze uren op mijn loonfiche te zetten? Ik ontvang wel maandelijks een overzicht met al mijn gepresteerde uren, dus hij kan nooit weerleggen dat ik geen overuren presteer.

Caridina
Berichten: 137

#12 , 06 jul 2013 00:00

Wettelijk gezien heb je de keuze in overuren om ze te recupereren of uit te laten betalen (de eerste 65 aan voordelig fiscaal tarief, eventueel te vermeerderen met nog eens 65u).
Er is wel een verschil tussen overuren en meeruren.
Hiervoor zal je uw (sector)CAO moeten raadplegen (kan de vakbond je zeker bij helpen)

Ivm overuren en meeruren geld in de meeste gevallen dat je pas overuren hebt (aan 150% van maandag tot zaterdag) na dat je de daggrens van 9u hebt overschreden of de weekgrens van 40u. Maar ook weer hier kan dat anders geregeld zijn in je (bedrijfs)CAO.
Al moet een bedrijfsCAO altijd "beter" doen dan een sectorCAO of NAR.

Spinneweb
Topic Starter
Berichten: 17

#13 , 06 jul 2013 00:09

ok... ik heb een arbeidscontract van 38u, met vast uurrooster. van ma tot don 08.00 - 12.00 en 12.30 - 16.30 (8u) en op vrij 08.00 - 12.00 en 12.30 - 14.30 (6u) werken. Ik kom wekelijks aan een totaal van zo'n 53u. En begin mijn dag steeds om 06.00u!! Hierop hebben sommige me al wijs gemaakt dat ik dan recht zou hebben op ploegenpremie?

Terug naar “Loon”