kan werkgever me dwingen om kmvergoeding te betalen aan hem?

haramo
Topic Starter
Berichten: 35

kan werkgever me dwingen om kmvergoeding te betalen aan hem?

#1 , 12 jun 2013 18:45

Hey

Mijn zus heeft het volgende probleem:

ze is verpleegkundige en heeft een auto van de zaak. ze betaalt 126,58 per maand voor deze auto, alles inbegrepen: tankkaart, onderhoud, banden, ... .

ze mag daar mee privé rijden, maar max is 5000km per jaar. dus per maand 450km dat ze privé mag rijden , over die 450km moet ze bijbetalen. Heb je een maand minder privé gereden , dan mag je ze niet overhevelen naar de volgende maand.

de km erboven werden afgehouden van de overuren. iets van 0.345 per km.

maar nu het crisis is, zijn er geen overuren en wordt dat van het loon afgehouden:

25 cent dient betaald te worden per km boven die 450km en niet .,345, maar hij wou eerst 1,00 per km aanrekenen!.

mijn zus werkt 18 dagen per maand. ze legt meestal van thuis uit rechtstreeks naar de klant zo een 100 km heen en terug. Dat betekent dat ze na 4,5 dagen het maximums bereikt heeft, dan moet ze uitgerekend zo'n 350,00 betalen en wordt dit van haar loon afgehouden. netto heeft ze 1200,00 (30uren per week) per maand. 1200 -350 = 850 hou ik over.

3 a 4 dagen per maand moet ik naar het bureau (plaats van tewerkstelling op mijn contract).


Kan hij zomaar 25 cent vragen voor verplaatsing naar de klant rechtstreeks? en hoe zit dat met de verplaatsing naar het kantoor? mag hij zoveel vragen? ik dacht dat er sprake is van 0.15 cent kmvergoeding enzo??

help aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 12 jun 2013 18:50

Als ze rechtstreeks naar een klant rijdt is dit geen privé verkeer maar werkverkeer.

haramo
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 12 jun 2013 19:53

ja, dat dacht ik ook Franciscus, maar heeft de werkgever het recht deze km's (thuis naar klant rechtstreeks) aan te rekenen in die 450km per maand?

als ik u begrjp, dan valt dat niet onder woon werk verkeer, waarmee ik helemaal akkoord ben. dus dat betekent dan dat ze enkel die enkele keren per maand moet aangeven als woon-werk verkeer? (als ze naar kantoor rijdt). dan zal ze denk ik just met 450km per maand rondkomen.

Maar dan kan ze niet meer privé de auto gebruiken of ze moet 25 cent per km betalen? en dat terwijl ze al een vast bedrag betaald voor de auto als voordeel alle aard!!

maar de werkgever was zo overtuigt dat dat mocht, en zegt dat de gele kruis dat ook doet... .??

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 12 jun 2013 23:16

Woon-werk verkeer is het verkeer van de woonplaats naar de standplaats. Alle andere verplaatsingen in het kader van het werk (van standplaats naar klant, maar ook van woonplaats naar klant) zijn dienstverplaatsingen, zijn ten koste van de werkgever, en dienen binnen de werktijd te vallen.

haramo
Topic Starter
Berichten: 35

#5 , 13 jun 2013 16:28

Mijn zus heeft met haar vakbond gesproken, er zouden 'juristen' zijn en hun antwoord luidt:

"de werkgever mag dat doen. Had je nu je eigen wagen, dan moet de werkgever je voor die km's vergoeden".

Dus ik denk dat die dienstverplaatsingen enkel maar is als je je eigen auto gebruikt,maar mijn zus gebruikt een bedrijfswagen.

Kan dat zomaar? hmmm, ik dacht dat max 20% natura in loon kan uitbetaald worden? maarja, hier is het mijn zus die moet betalen en niet hij? maar is dat niet een omweg om toch weer in natura te ontvangen? want dan ontvangst mijn zus meer dan 20% in natura, wat zeker niet mag!

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 13 jun 2013 21:43

Dat ze maar rap ander werk zoekt bij een baas die haar correct behandelt. Thuisverpleging is immers een knelpuntberoep.

Werkgever mag het privégebruik beperken of er een vergoeding voor vragen doch elke eigen bijdrage moet alvast fiscaal in mindering gebracht worden op het voordeel in natura. Werkverkeer mag al zeker niet doorgefactureerd worden en zelfs over woon-werkverkeer zou'k een boompje opzetten met de baas (alhoewel dat strikt genomen privékilometers zijn)

De grootte van de eigen bijdrage (die 0,345€/km) wordt bepaald zoals op papier overeengekomen. Die 0,15€/km is het (te lage) forfait dat gebruikt wordt als je je woon-werkverkeer per auto wil declareren als werkelijke kosten.

haramo
Topic Starter
Berichten: 35

#7 , 16 jun 2013 01:39

ja, het is crisis en daarom dat de werkgever strengere maatregelen wil nemen. Omdat hij nu maar 75% kan aftrekken , ik denk dat het over de brandstof gaat, wilt hij dat geld ergens anders halen héé. Di rupo maatregelen (niet dat ik di rup verantwoordelijk stel, want iedereeen werkt eraan!) de vakbond heeft haar ook gezegd dat ze dat kan aftrekken van haar belastingen, maar dat is pas na een jaar, is geen echte oplossing. Het is altijd de werknemer(gewone mens) die bijdrage MOET leveren aan de staatschuld.

maar ze heeft haar baas gebeld en zei dat ze dat niet ziet zitten en gedwongen is ander werk te zoeken, maar de werkgever wil haar niet kwijt omdat zij lang ervaring heeft en hij heeft haar al lang in dienst. zijn reactie: positief, hij ging kijken wat 'm nog kan doen voor haar.

Dus als ik je begrepen heb, Sirkii, mag een werkgever voor dienstverplaatsingen niets vragen, ook al rijdt de werknemer met een bedrijfswagen waarvoor hij al een bijdrage betaalt(of niet)? ik noem dat een dienstverplaatsing, dat mijn zus van haar thuis rechtstreeks naar haar klant vertrekt. maar jij noemt dat werkverkeer?

heb ik het goed begrepen?

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 16 jun 2013 17:05

Van huis uit rechtstreeks naar je eerste klant rijden (eerste patient) is een dienstverplaatsing (of verplaatsing ten behoove van het werk). Het enige wat een werkgever mag doen is een beperking leggen op het aantal "inbegrepen" privé kilometers om excessen te vermijden.

Dus als uw zus 200 dagen per jaar werkt rijdt ze ongeveer 20.000 km dienstverplaatsingen. Dank zij het "voordeel in natura" dat forfaitair op 5.000km ligt zou de extra bijdrage van uw zus eigenlijk 0 (nul) euro moeten zijn waarbij de baas wel eens het gebruik kan controleren als ze bv méér dan 30.000 km rijdt. Die "5.000 km" is puur en alleen een fiscaal begrip.

Het verschil in lease- en brandstofkosten voor de baas tussen 20.000km en 30.000km is klein en al zeker géén 0.35€/km.

De baas kan ook nog altijd de volgende auto een maatje kleiner nemen (en CO2 vriendelijker om de aftrek hoger te houden)

haramo
Topic Starter
Berichten: 35

#9 , 19 jun 2013 14:01

dus als ik u goed begrijp, wilt de baas zich beetje rijk maken door zijn werknemers een grote kost te laten op zich nemen.

alé, rijk, zijn kosten dekken.

0,00 zal het niet direct zijn, ze zal enkele keren per maand naar het bureau moeten gaan, maar alleen die km's is al 450km per maand.

Als de VAA 5000km (per jaar) is, mag de werkgever dat beperken per maand?

bv 450km per maand mag ze max gebruiken voor privé en alles erover is te betalen. in een maand dat je rest overhebt, mag je niet overhevelen. Dus op jaarbasis kun je minder dan die 5000km VAA hebben???

Rare dingen moet ik zeggen

Jabo
Berichten: 96

#10 , 19 jun 2013 14:27

Ik ben deze discussie al een tijdje aan het volgen en eigenlijk vind ik het schandalig dat de werkgever over de rug van de werknemer zijn (personeels)kosten wil verminderen door de werknemer te laten betalen voor dienstverplaatingen.
Een auto van de zaak en daar 350 + VAA is 475 Euro voor betalen. Daar kan ik prive al een mooie wagen van rijden.

Stel het volgende voor: Uw zus koopt zelf een wagen en zal 0.25 Euro vergoeding krijgen voor de kilometers in dienstverplaatsing. 1800km x 025 Euro is een vergoeding van 450 Euro. Daarbij heeft ze als voordeel dat ze geen 475 Euro moet betalen aan staat en werkgever, echter ze dient wel zelf een auto te kopen.

Een andere optie is om met eigen vervoer tot aan kantoor te gaan en daar het dienstvervoer van de werkgever te gebruiken. Kost meer tijd, maar je hebt alleen de kosten van je eigen vervoer.

Succes,
Jabo

haramo
Topic Starter
Berichten: 35

#11 , 29 jun 2013 03:59

Vele werknemers hebben geklaagd bij de werkgever. de ene werknemer voelde dat meer dan de ander.

Uiteindelijk heeft de werkgever volgende oplossing aangeboden: als de privékm's opgebruikt zijn, dan zal de werkgever hetgeen dat erover is zelf betalen.

Ik vind dit nog steeds niet eerlijk. Die privé km's zijn voor de werknemers! Meer nog, de werkgever gaat waarschijnlijk de km's(naar de klant rijden) als kost boeken (kosten eigen aan werkgever) en tegelijkertijd laat hij de werknemers dat betalen via de privé km's die ze hebben gekregen van de werkgever.


kan dat zomaar?

Terug naar “Loon”