Statuutwissel van arbeider naar bediende

baske
Topic Starter
Berichten: 3

Statuutwissel van arbeider naar bediende

#1 , 27 apr 2013 15:24

Beste(n),

op 1 januari 2013 ben ik bij mij werkgever (wegens promotie) veranderd van statuut. Ik behoud alle dienstjaren.
In april wordt het vakantiegeld voor bedienden betaald. Ik stel vast dat ik géén vakantiegeld gekregen heb zoals andere bedienden.
De werkgever zegt dat ik voor dit jaar mijn vakantiegeld van arbeider (van vorig jaar) krijg.

Klopt dit wel?

Ik dacht dat bij een arbeider het vakantiegeld werd berekend op het jaar ervoor. En voor een bediende op het lopende jaar.
Ik herinner mij immers dat ik voor mijn eerste jaar arbeider geen vakantiegeld gekregen heb omdat dit een jaar later komt.

Wie weet hier meer over?

Dankuwel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 27 apr 2013 15:46

http://www.jobat.be/nl/artikels/het-sta ... p-een-rij/

Het vakantiegeld voor bedienden wordt rechtstreeks uitgekeerd door de werkgever. Het omvat het normale loon voor de vakantiedagen en een supplement per gepresteerde of gelijkgestelde maand in het jaar voordien. Dat supplement komt overeen met 1/12 van 92% van het brutoloon van de maand waarin de vakantie begint.

https://www.socialsecurity.be/CMS/nl/ci ... xml#N10033
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

baske
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 27 apr 2013 15:51

@ oude belg,

bedankt voor de link. Ik heb eens gekeken maar wat moet ik nu denken?
Is mijn werkgever nu fout of heb ik het nu mis (zie mijn post). Ik heb ook al gegoogled naar sites van sdworx enz. maar dat is voor mij Chinees :?

Dus concreet in mijn geval: ik juist of werkgever juist?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 apr 2013 16:17

-- wat je daar als arbeider verdiend hebt in 2012, moet je uitbetaald worden tussen april en eind juni 2013. Dit betaalt een vakantiekas uit (in de meeste gevallen de RJV)
-- wat je als bediende verdient hebt in 2012, betaalt je werkgever uit in de lente/zomer 2014, tenzij je eerder uit dienst gaat of van uurrooster/statuut verandert.

Het lijkt dus dat je werkgever gelijk heeft

baske
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 27 apr 2013 16:21

@JPV,

bedankt voor het duidelijk antwoord. Helaas heeft mijn werkgever dus gelijk....toeme :D

Terug naar “Loon”