Feitelijk samenwonend of wettelijk gescheiden verschil loon

BOLLIE
Topic Starter
Berichten: 12

Feitelijk samenwonend of wettelijk gescheiden verschil loon

#1 , 26 apr 2013 08:45

Een vraagje. Is er volgens jullie een verschil in loon wanneer je feitelijk samenwonend bent of wettelijk gescheiden? Volgens het sociaal secretariaat van m'n werk zou ik nu ik terug wettelijk gescheiden ben ( dus niet meer feitelijk samenwonend ) en 1 kind ten laste heb minder loon krijgen omdat je een soort premie krijgt als je feitelijk samenwonend bent.... Dus nu ik terug alleen woon met 1 kind ten laste zou ik minder verdienen dan toen ik samenwoonde ook met dat kind ten laste... Lijkt me toch wat raar... en het zou dan toch eerder andersom moeten zijn...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 apr 2013 09:27

http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... gaangifte/" onclick="window.open(this.href);return false;

men kan als wettelijk samenwonende/getrouwden gebruik maken van het huwelijksquotient
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 28 apr 2013 08:27

het gaat niet over wettelijk samenwonen, maar over feitelijk samenwonen.

Ik zie in de wetgeving geen verschil qua afhouding bedrijfsvoorheffing, ook qua RSZ-werkbonus zie ik niet in wat het verschil zou zijn.

zie o.a. http://fiscus.fgov.be/interfafznl/nl/do ... 111212.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (pagina 7)

Nu, uiteindelijk wordt alles qua bedrijfsvoorheffing rechtgezet via de belastingen. Zou het kunnen zijn dat men eerst aangegeven had dat je een partner ten laste had zonder inkomen?

Reclame

Terug naar “Loon”