Brugdag = Verlofdag ?

haacee
Topic Starter
Berichten: 8

Brugdag = Verlofdag ?

#1 , 15 mei 2007 14:58

Goedemiddag,

Dinsdag 1 April was een betaalde feestdag. Om de brug te maken hebben ze 30 april iedereen een verlofdag opgezet om zo een verlengd weekend te bekomen. Het bedrijf was trouwens 30 april ook gesloten.
Mag dit zomaar? Iedereen een verlofdag opzetten? Ik heb er zowiezo al maar 20, dus ga ik daar liever spaarzaam mee om.
Ik sta onder bediendencontract.

Kan mij iemand helpen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 16 mei 2007 14:30

Ik ben hier geen expert in maar heel wat bedrijven werken bv. met vaste verlofperiodes (collectief verlof) waarbij de werknemers ook niet mogen kiezen. Ik weet niet of je er echt veel kunt tegen beginnen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 17 mei 2007 09:48

Zondag 1 april 2007 behoort niet tot de tien feestdagen uit Koninklijk Besluit 18 april 1974 tijdens welke de werknemers niet mogen worden tewerkgesteld.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#4 , 17 mei 2007 12:05

Ik vermoed dat de OP het over dinsdag 1 MEI had maar zich vergiste ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

ced
Berichten: 12

#5 , 22 mei 2007 11:41

- Wettelijke feestdagen die in een weekend vallen moeten gerecupereerd worden op andere dagen, dit kan bv op 30 april

- Als je voor de overheid werkt kan het ook zijn dat je een dienstvrijstelling kreeg, dit is een werkdag maar de werkgever geeft je toestemming thuis te blijven.

Beide mogelijkheden staan los van je verlofstelsel, je verliest maw geen verlofdagen.

Meestal gaat het voor een brugdag zoals 30 april om een van deze mogelijkheden.

Groeten,

Ced

ced
Berichten: 12

#6 , 22 mei 2007 11:42

- Wettelijke feestdagen die in een weekend vallen moeten gerecupereerd worden op andere dagen, dit kan bv op 30 april

- Als je voor de overheid werkt kan het ook zijn dat je een dienstvrijstelling kreeg, dit is een werkdag maar de werkgever geeft je toestemming thuis te blijven.

Beide mogelijkheden staan los van je verlofstelsel, je verliest maw geen verlofdagen.

Meestal gaat het voor een brugdag zoals 30 april om een van deze mogelijkheden.

Groeten,

Ced

kaatje
Berichten: 9

#7 , 27 sep 2007 13:17

bij ons hebben we ook brugdagen, maar daar wordt geen verlofdag voor afgetrokken en daar zie je dus ook niets van op je loonbrief. Dus volgens mij is er wel degelijk een verlofdag afgetrokken. Kijk eens in het arbeidsreglement. Dat moet daar normaalgezien in staan.

Terug naar “Loon”