zelfstandige en loonbeslag

jinpje
Topic Starter
Berichten: 1

zelfstandige en loonbeslag

#1 , 21 mar 2013 11:09

Hopelijk kan iemand me hier wat meer info geven...
Door een echtscheiding ben ik achtergebleven met heel wat schulden (hypotheek), huis werd onder de prijs verkocht, dus staat nog een groot bedrag open. Mijn ex-partner zit in collectieve schuldbemiddeling, ik niet... Vraag 1: Als hij binnen x aantal tijd eruit gaat (dus een jaar of 7) valt mijn deel dan ook weg?
Ik heb op mijn loon een deel beslag (ben met de schuldeiser kunnen overeenkomen dat niet het volledige loonbeslag wordt uitgevoerd, maar een deel ervan), ik werk als ambtenaar. Vraag 2: kan ik zomaar van werk veranderen? Eventueel als zelfstandige beginnen met een grote privé schuld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 21 mar 2013 15:21

Als zelfstandige bent u aansprakelijk voor de schulden met uw gans vermogen dus ook met uw zelfstandige activiteit.
Dit gezien de activiteit geen eigen rechtspersoon is.
U zal een vennootschap bv type bvba, nv enz moeten oprichten.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 23 mar 2013 15:50

“Art.1675/12...§ 2. Het vonnis geeft de looptijd van de gerechtelijke aanzuiveringsregeling aan, die de vijf jaar niet mag overschrijden...”(Gerechtelijk Wetboek).

Het verstrijken van die gerechtelijke aanzuiveringsregeling heeft niet als gevolg dat u,als medeschuldenaar,van uw schulden bevrijd bent.

U bent vrij van werk te veranderen of zelfstandige te worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Loon”