Niet-doorgestorte RSZ-bijdagen en bedrijfsvoorheffing

Cardiac
Topic Starter
Berichten: 11

Niet-doorgestorte RSZ-bijdagen en bedrijfsvoorheffing

#1 , 10 mar 2013 15:36

Bediende in PC 226 voltijds contract onbepaalde duur sedert 01/10/2012.

Hierbij stel ik mij de volgende vraag.

Maandelijks ontvang ik mijn nettoloon op mijn bankrekening en ook de daarbij behorende loonstrook van de werkgever.
Het blijkt echter dat de werkgever de RSZ van de maanden november, december, januari nog niet heeft doorgestort aan de RSZ.
Ook is er een achterstand in de doorbetaling van de afgehouden BV aan de belastingen (december en januari)
BV en RSZ worden wel bij de uitbetaling van het loon ingehouden (zoals vermeld op de loonstroken)
In de veronderstelling dat de firma het faillisement aanvraagt, welke gevolgen heeft dit voor mij als de achterstand in BV en RSZ op dat moment nog aanwezig is?
De bijdragen en de BV is van het loon afgehouden. kan ik er van uitgaan dat dit geen gevolgen heeft voor mij?
Bij deze ook de vraag wat ik kan/moet doen indien ook het nettoloon niet tijdig meer wordt uitbetaald?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 mar 2013 17:36

heeft geen invloed voor jou. In geval van niet-betaling loon, kan je eenzijdige verbreking van de arbeidsovereenkomst claimen (maar iets sneller: via de inspectie klacht indienen). In het slechtste geval (bij faling) kan je via het fonds voor sluiting van onderneming je loon terugkrijgen.

Reclame

Terug naar “Loon”