Inhouding winstpremie en maaltijdcheques

Ignace93
Topic Starter
Berichten: 3

Inhouding winstpremie en maaltijdcheques

#1 , 02 mar 2013 16:40

Beste forumleden,

Ik zal mijn situatie even schetsen:

Ik ben 20 jaar en werk nu reeds een half jaar via een onderaannemer (bedrijf X) als orderpicker bij bedrijf Y.

Bij bedrijf Y werken 3 groepen, mensen met een vast contract, interimmers en de mensen van bedrijf X.

Elke groep krijgt hetzelfde loon, ook wij van de onderaannemer, maar onze baas houdt bepaalde dingen in.

Volgende week krijgen interimmers en vaste medewerkers allemaal de winstpremie van 2012, behalve de mensen van bedrijf X.

Alsook krijgt iedereen maaltijdcheques van €6, wij maar €2,09. De reden hiervan is omdat de directie van onze onderaannemer met alles gaat lopen.

Zij houden €4 van elk van onze maaltijdcheques in, en de winstpremie die ieder van ons zou krijgen gaat allemaal naar onze baas.

Er werken ongeveer 30 medewerkers van deze onderaannemer bij bedrijf Y, wat wil zeggen dat bedrijf X een bedrag krijgt van 30 x de winstpremie (dit jaar ligt die rond de €2000).

De leidinggevende van de onderaannemer zegt ons dit te doen omdat de andere medewerkers van bedrijf X geen winstpremie krijgen bij de bedrijven waar zij zijn tewerkgesteld.

Ik kan best begrijpen dat men dit doet om de andere medewerkers eerlijk te behandelen, maar ondertussen hebben wij ook wel bijgedragen aan de prestaties van 2012 voor bedrijf Y.

Kan dit allemaal zomaar ?

Alvast bedankt

Mvg
Ignace

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 615

#2 , 02 mar 2013 18:03

Wat staat er in je arbeidsovereenkomst ivm. verloning, premie en maaltijdcheques?

De uitleg van je werkgever is misschien 'krom', maar wettelijk wel correct. Je werkt niet voor bedrijf Y, maar wel voor bedrijf X, en volgens wat in jouw contract met bedrijf X staat. Dat dit in onderaanneming gebeurt en dat de vaste medewerkers van Y andere loonvoorwaarden hebben, doet niet ter zake.

De relatie die Y met X heeft, en de vergoeding die Y aan X geeft zijn jouw zaken niet (cru gesteld weliswaar).

Greetz

P.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mar 2013 11:29

Alsook krijgt iedereen maaltijdcheques van €6, wij maar €2,09. De reden hiervan is omdat de directie van onze onderaannemer met alles gaat lopen.
Sorry, maar je werkt voor bedrijf X. Je krijgt geen loon, premies of maaltijdcheques van bedrijf Y. Alles wat u uitbetaald / toegekend wordt, gaat uit van bedrijf X. Bedrijf X kan dus onmogelijk met loon of maaltijdcheques van u gaan lopen. Wat bedrijf Y aan bedrijf X betaald om u in dienst te hebben, zijn in principe uw zaken niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Loon”