Werkgever houdt te weining RSZ af, wordt teruggevorderd.

okp
Topic Starter
Berichten: 5

Werkgever houdt te weining RSZ af, wordt teruggevorderd.

#1 , 01 mar 2013 14:19

Mijn werkgever heeft van sept 2012 t/m dec 2012 veel te weinig RSZ afgehouden. Ze geven toe dat dit hun fout is.
Brutoloon is hetzelfde gebleven, maar netto was dus te hoog.
Dit is inmiddels gecorrigeerd naar de RSZ toe. Nu wil men de RSZ die niet is ingehouden terugvorderen, zijnde 1300 Euro.
Ik kan dit evt. in termijnen doen.
Kan dat? Mag dat? Ik was mezelf van geen kwaad bewust. Door een fout vd werkgever moet ik dus nu 1300 Euro terug betalen.

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mar 2013 14:39

1300€ is niet weinig als dit een fout is, dit is de rsz van een brutto loon +/- 10.000€ of 2500€ per maand.

De werkgever moet dit onmiddellijk betalen aan de rsz, maar je kan het toch wel even vragen aan je werkgever als hij akkoord gaat om het in schijven te mogen terugbetalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

okp
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 01 mar 2013 15:28

Werkgever heeft dit al geregeld met de RSZ. Het gaat mij erom of de werkgever zijn eigen fout zomaar op mij kan verhalen. Ik moet dus door de fout van mijn werkgever zomaar 1300 terug betalen. Vraag is, ben ik verplicht dit terug te betalen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 mar 2013 23:12

stel, je verdient bruto 2500 euro. Normaal is dit bvb 1600 euro netto. Stel dat je door de fout van de werkgever 1700 euro krijgt gedurende een jaar, dan heb je 1200 euro teveel gekregen.

Dat teveel gekregen bedrag moet je volledig terugbetalen, in theorie in 1 keer.

Als je geld gekregen hebt waarop je geen recht hebt, moet je het terugbetalen, zelfs al heb je zelf geen fout begaan.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2013 11:36

Vraag is, ben ik verplicht dit terug te betalen?
het gaat niet om een terugbetaling , het gaat er om dat je nog niet betaald hebt en het is nog niet verjaard geen ontkomen aan .
nu kom je er nog van af met een minnelijke schikking , aanvaard je die niet gaat de rekening alleen maar flink oplopen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

okp
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 03 mar 2013 10:52

ja, dat dacht ik al, gelukkig hebben ze het op tijd ontdekt. IK zal er dan ook maar mee akkoord gaan.
bedankt zover.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#7 , 03 mar 2013 12:22

Ben je dan effectief teveel uitbetaald? Ik ben er ooit op uitgekomen ook niet "in regel" te zijn met mijn betalingen voor het RSZ. Dit is echter toen volledig verhaald op mijn toenmalige werkgever, ik heb er zelfs nooit iets van vernomen. Pas X aantal jaar later kwam ik het toevallig te weten.

Terug naar “Loon”