Sinds December 2012 geen loon meer ontvangen...

bielenk
Topic Starter
Berichten: 4

Sinds December 2012 geen loon meer ontvangen...

#1 , 01 mar 2013 10:08

Hallo,

Werk al ongeveer 9,5 jaar voltijds in een krantenwinkel (groep van winkels) en heb sinds december 2012 geen loon meer ontvangen. Ze betalen al een dikke 3 jaar telkens meer als een maand te laat ; maar heb altijd al een oogje dichtgeknepen ; want werk is werk.
Sinds 18 januari heb ik via het syndicaat (ACV) en de inspectie de nodige stappen ondernomen om toch aan mijn geld te geraken ; dit natuurlijk zonder succes ; want dit zal wel rechtbank worden.
December + eindejaarspremie + januari 2013 en nu binnen een paar dagen een stuk van februari 2013 nog moeten ontvangen ; het begint krap te worden.
Ziekenkasformulieren ; alles zal via het syndicaat moeten lopen ; want de baas wil het zelfs niet invullen.
Zelfs ander werk zoeken gaat een probleem worden ; heb maar eens een job gevonden en dan kan je daar niet beginnen omdat uwe huidige baas U niet wil laten gaan ( 3 maanden opzeg, onderling akkoord ???? als het lukt enz...)
Hopende op een faillissement zit er ook niet in : de groep van 4 winkels zitten structureel zo in elkaar dat de ene een N.V. is en de andere BVBA ; en op verschillende mensen (partners)...
Heeft iemand tips op dit proces een beetje te versnellen ?
Alle hulp is welkom...

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 mar 2013 10:22

niet-betaling van een loon NA ingebrekestelling is een reden om contractbreuk vanuit hoofde van de werkgever in te roepen en zo onmiddellijk weg te kunnen. Contacteer hiervoor wel best je vakbond (ofwel zet je ALLE genomen stappen (mondeling/schriftelijk) hier eens op een rijtje :).

bielenk
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 03 mar 2013 12:12

Beste,

Beginnen te werken op 4 juli 1993 in dat bedrijf ; heb voltijds contract van 38 uur/week.

Uurrooster op contract (welke getekend is) ziet er in de praktijk heel anders uit ; nl. MA t.m. DI heb ik uren : 9:00 tot 12:00 en van 14:00 tot 18:00 u. ; WO 9:00 t.m. 12:00 ; DO,VR,ZA is het 9:00 t.m. 12:00 en 14:00 t.m. 18:00.
De praktijk is : MA en VR vrij en de rest van 09:30 t.m. 18:30 ZONDER middagpauze en ZA de klapper van 6:00 t.m. 18:00 u. (deze zaterdag draai ik overigens zonder hulp alleen en zonder pauze !!!).
Na 18:30 u. moet de kassa op vrijwillige basis nog opgemaakt worden (uiteraard zonder overuren) !!!

21 januari 2013 ziek geworden
22 januari dossier gaan indienen bij ACV Syndicaat.

8 februari 2013 brief vertrokken via ACV van "eis aan werkgever" i.v.m. achterstallig loon en de vraag waar mijn loonbrieven toch maar bleven (al 6 maanden geen loonbrieven meer gehad)
De loonbrieven van december 2012 en eindejaarspremie heb ik gehad ; doch nog GEEN loon ontvangen !!!

14 februari 2013 heeft de werkgever inspectie gehad (FOD) ; hierover nog geen enkel verslag van ontvangen !!!
26 februari 2013 heeft de ACV Syndicaat een rappelbrief aan werkgever verzonden i.v.m. achterstallig loon enz...

Op 3 maart (vandaag dus) zijn de papieren van de ziekenkas (want de werkgever wil maar niets invullen) nog steeds niet in orde ; dus dit wordt weer een aangetekend schrijven voor dat in orde te krijgen.
Heden vandaag de situatie :
Nog geen loon ontvangen van December 2012 ; eindejaarspremie 2012 ; Januari 2013 en laat ons zeggen en stuk februari 2013 (de laatse week is ziekenkas) ; en natuurlijk nog geen ziekengeld.

Al mijn documenten zoals doktersbriefjes e.a. zijn altijd AANGETEKEND verzonden naar werkgever.

Er zit nog een collega van mij in hetzelfde schuitje ; die actie heeft ondernomen gelijkaardig als die van mij !!!

Mocht nog iemand ideetjes hebben...

Groetjes

Reclame

bielenk
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 08 mar 2013 08:56

Hallo,

We zijn vandaag 8 maart 2013 ; en bij het nazien van mijn bankrekening kom ik tot de vaststelling dat er nog geen enkel loon is gestort !!!
Evenmin vult mijn werkgever de papieren van de ziekenkas niet in !!!
Volgens ACV was gisteren de uiterste betaaldag na 3 herinneringen ; maar helaas ; het zal wel rechtbank worden.
Volgens de inspectie (FOD) krijgt de werkgever de tijd tot volgende woensdag 13 maart 2013.
Kan mij ook eens iemand zeggen wat de percentages zijn op het telaat betalen en eventueel de berekening.
December + eindejaarspremie + januari en de eerste 3 weken van februari 2013...
Kan zo'n geschil lang duren voor de rechtbank ?

Bij voorbaat dank.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 08 mar 2013 10:37

intresten tellen pas bij ingebrekestelling

bielenk
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 09 mar 2013 09:06

Ja,

De werkgever staat sterk hé ; als hij zijn personeel niet wil betalen komt het voor de rechtbank waar het minstens een jaar zal duren waar een werkmens/vrouw iets van ziet !!!
Als hij dan op de koop toe het verrekt om de ziekenkasformulieren in te vullen sta je met de rug tegen de muur ; laat staan dat je ander werk hebt (gevonden) kan je nog niet dadelijk weg bij je huidige werkgever...

Pfff ne mens staat met de rug tegen de muur...

Terug naar “Loon”