grote kilometervergoeding ipv bedrijfswagen

synergy
Topic Starter
Berichten: 9

grote kilometervergoeding ipv bedrijfswagen

#1 , 21 feb 2013 14:38

Mijn werknemer wil graag een kilometervergoeding ipv een bedrijfswagen, volgens mijn informatie is dit ook voor mij interessant aangezien ik deze kosten 100% kan aftrekken vs. 50 of 75% voor een bedrijfswagen. Bovendien moet ik geen benzine betalen voor zijn privéverplaatsingen in het weekend. Nu heb ik mij al gek gegoogl-ed, maar ik kan dus niks vinden hiervoor, de meeste artikels gaan uit van een beperkte kilometervergoeding van 350 euro. Dus: werknemer heeft privéwagen en ik vergoed hem aan 0.34.. euro per kilometer (bedrag dat ambetenaren krijgen). Vragen:

- werknemer zal hierop belastingen betalen, maar hoeveel juist, is dit een voordeel van alle aard?
- Wordt mijn vergoeding, let's say 6500 euro / jaar, gewoon bijgeteld bij zijn beroepsinkomen of wordt dit speciaal behandeld?
- Want ik vind dit dus een beetje vreemd, ik kan mijn werknemer belastingsvrij 6500 euro extra loon geven zonder bedrijfsvoorheffing, dit komt mij een pak voordeliger uit dan hem diezelfde 6500 euro als loon uit te betalen.
- Is deze formule zo nadelig voor mlijn werknemer, want ik wil vermijden dat ik bij de volgende belastingsaangifte met een ontevreden werknemer zit

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2013 01:13

Dus: werknemer heeft privéwagen en ik vergoed hem aan 0.34.. euro per kilometer (bedrag dat ambetenaren krijgen). Vragen:

- werknemer zal hierop belastingen betalen, maar hoeveel juist, is dit een voordeel van alle aard?
dat is een richtlijn van het ministerie van arbeid en aanvaard door de fiscus als zijnde belastingsvrij voor de (bewijsbare)km gereden ter uitvoering van de arbeidsovereenkomst met eigen wagen , woon- , werkverkeer hoort daar niet bij .
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 23 feb 2013 10:30

“Art.31(aj. 2013) Bezoldigingen van werknemers zijn alle beloningen die voor de werknemer de opbrengst zijn van arbeid in dienst van een werkgever. Daartoe behoren inzonderheid:...2° voordelen van alle aard verkregen uit hoofde of naar aanleiding van het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen=WIB).

‘Mijn werknemer wil graag een kilometervergoeding ipv een bedrijfswagen’

Ik leid hieruit af dat die kilometervergoeding slechts de kilometers vergoedt die afgelegd zijn voor het werk,m.a.w. geen woon-werkverkeer. Dit zijn dan geen BELONINGEN die belastbaar zijn voor de werknemer. Voor de werkgever zijn het KOSTEN.

“Art.57. (aj. 2013) De volgende kosten worden slechts als beroepskosten aangenomen wanneer ze worden verantwoord door individuele fiches en een samenvattende opgave die worden overgelegd in de vorm en binnen de termijn die de Koning bepaalt:...3° vaste vergoedingen toegekend aan de leden van het personeel als terugbetaling van werkelijke eigen kosten van de werkgever...”(WIB).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

synergy
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 18 apr 2013 23:04

Mijn vraag betreft woon-werkverkeer, een belangrijk detail dat ik niet duidelijk gemaakt hebt in mijn initiele post :blush:

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 28 apr 2013 21:45

Mijn vraag betreft woon-werkverkeer, een belangrijk detail dat ik niet duidelijk gemaakt hebt in mijn initiele post :blush:
Kan niet belastingsvrij voor woon-werk verkeer van een werknemer. Als je als consultant je opdrachtgever via je bvbatje factureert dan kan je je "woon-werk verkeer" wel "aangeven" aan je bvbatje.

Terug naar “Loon”