Bedrijfswagen bij uitdiensttreding

timothyvg
Topic Starter
Berichten: 5

Bedrijfswagen bij uitdiensttreding

#1 , 20 feb 2013 15:36

Vorige maand heb ik mijn ontslag gegeven bij de firma waar ik voor werk.
Ik heb, als onderdeel van mijn loon, een bedrijfswagen terbeschikking gekregen.
5 dagen voordat mijn loon moet worden betaald krijg ik de medeling dat ik of mijn leasewagen moet meenemen of 3* de maankost moet betalen.

Enderzijds heb ik nooit iets getekend dat dit bevestigd, in mijn arbeidscontract staat enkel: "firma stelt een bedrijfswagen ter beschikking overeenkomstig de bepalingen confrom het functieniveau. In je huidige salaris werd rekeing gehouden met een eigen bijdragen van 265 euro. Gedurende de proeftijd wordt een aanloopwagen uit dezelfde categorie voorzien"
De leaseregeling heb ik gevonden, maar daar staat het volgende in:
Indien de medewerker ontslag neemt, verbindt hij er zich toe één van de volgende mogelijkheden uit te kiezen:
o de wagen over te nemen tegen zijn actuele boekwaarde, bepaald door de leasingmaatschappij, of,
o de werkgever volledig te vergoeden voor de extra kosten die voortvloeien uit de terugname van de wagen door de leasingmaatschappij, d.w.z. de schadevergoeding die door de leasingmaatschappij wordt bepaald
o het contract te laten overnemen door zijn nieuwe werkgever, mits akkoord van de leasingmaatschappij.

nergens spraken van die 3 maanden.
ook is het zo dat ik die wagen heb overgenomen van iemand dat ontslag heeft genomen en daar een kleine 10k km mee gereden had...
dus mijn vraag; is er iemand die hetzelde heeft meegemaakt of hier raad rondom heeft?

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2013 13:16

Indien de medewerker ontslag neemt, verbindt hij er zich toe één van de volgende mogelijkheden uit te kiezen:
o de wagen over te nemen tegen zijn actuele boekwaarde, bepaald door de leasingmaatschappij, of,
o de werkgever volledig te vergoeden voor de extra kosten die voortvloeien uit de terugname van de wagen door de leasingmaatschappij, d.w.z. de schadevergoeding die door de leasingmaatschappij wordt bepaald
o het contract te laten overnemen door zijn nieuwe werkgever, mits akkoord van de leasingmaatschappij.

synergy
Berichten: 9

#3 , 21 feb 2013 14:08

Zoals Lanox zegt, die 3 maanden zijn vermoedelijk de kosten die voortvloeien uit terugname van de wagen door de leasingmaatschappij. Je handtekening onder je arbeidscontract impliceert zeer vermoedelijk dat je akkoord bent met de leaseregeling en je zal dus moeten kiezen uit 1 vd 3 mogelijkheden, maar ik ben ook een leek, dus als je echt zeker wil zijn, best nog extra advies inwinnen.

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 21 feb 2013 16:49

Indien de werkgever de keuze heeft ... dan lijkt het mij geen onterechte vraag indien TS via een AS vraagt wat de kostimplicatie is van deze 3 mogelijkheden.
Dit impliceerd dat men toch alvast wat meer info moet geven opdat men een kleuze zou kunnen maken .

- Verder wordt er vermeld "boekwaarde voertuig" ....

Dus als het voertuig bvb door zijn leeftijd (4 jaar) nog een vrij geringe boekwaarde heeft kan TS een voertuig verwerven voor een fractie van de "marktwaarde" ...
Wie zal er trouwens deze boekwaarde in de boekhouding van de leasemaatschappij doorgeven aan de betrokkene ? zijn werkgever ? ...

k.b.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 23 feb 2013 21:59

Clausule is onwettelijk:

http://www.hrsquare.be/nieuws/kan-werkn ... na-ontslag" onclick="window.open(this.href);return false;

Code: Selecteer alles

Arbeidshof Brussel, 19 december 2008, 3de Kamer, A.R. nr. 49.175 Een bedrijfswagen is een hulpmiddel dat de werkgever aan de werknemer ter beschikking stelt bij toepassing van artikel 20,1° van de arbeidsovereenkomstenwet, zodat de werknemer ingevolge artikel 17, 5° arbeidsovereenkomstenwet dit na gebruik aan de werkgever dient terug te geven. Wanneer hieraan werd voldaan, kan men aan de werknemer niet opleggen om supplementair nog de beëindigingvergoeding voor de lease-overeenkomst ten laste te nemen, dan verzwaart men zijn verplichtingen, zodat een dergelijke bepaling in toepassing van artikel 6 van de arbeidsovereenkomstenwet nietig is.

timothyvg
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 24 feb 2013 09:14

Allen dank voor de reactie!
De link van HR square had ik ook gevolgd, maar dat is nog geen garantie :?
Maar ondertussen heb ik een juriste geraadpleegd, eentje van het sociaal secretariaat. Hierbij haar antwoord op de vraag of het mogelijk is om schadevergoedingen aan de wagen door te rekenen bij het uitdienst gaan:

Kan absoluut niet, is niet geldig, omdat je de verplichtingen van de werknemer niet kan verzwaren obv art 6 arbeidsovereenkomstenwet.

Artikel 6
Alle met de bepalingen van deze wet en van haar uitvoeringsbesluiten strijdige bedingen zijn nietig voor zover zij ertoe strekken de rechten van de werknemer in te korten of zijn verplichtingen te verzwaren.

Ik hoop dat iedereen met een firmawagen daar iets aan heeft. Ik ga het alvast doorgeven aan de ondernemingsraad bij mijn huidige werkgever.

Merci!

Terug naar “Loon”