afstand loonindexatie

leeuwintea
Topic Starter
Berichten: 1

afstand loonindexatie

#1 , 22 jan 2013 17:58

Ik zit met een dringend vraagje waar hopelijk iemand van jullie meer kennis over heeft ! Eerstdaags gaan alle werknemers op ons bedrijf kennelijk een brief ontvangen met daarop het verzoek om afstand te doen van de indexaanpassing volgens PC 218, zijnde 2.36 %. M.a.w. werkgever wil deze keer de wettelijk bepaalde indexaanpassing niet betalen aan zijn werknemers ( KMO < 50 personeelsleden ) om zo meer winst te kunnen maken. Bedrijf is overigens financieel zeer gezond. Hoe zouden jullie hierop reageren als je bijna 25 jaar dienst hebt ? Ik heb dit even uitgerekend en kom voor de rest van mijn loopbaan ( tot 65 j. ) op een verlies van loon van een 13 000 €. Wordt dus een kostelijke handtekening ...

Leeuwintea

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jan 2013 07:02

Een vriendelijke brief terugsturen met de vraag dat de werkgever afstand doet (in jouw voordele) van het maken van winst voor een bedrag van 13000 euro, met de berekening erbij hoe je aan dat bedrag komt).

Je zal er niet aan uit komen dat het niet-tekenen van die brief voor een conflict zorgt, enkel jij zal weten hoe zwaar dit conflict weegt met je werkgever.

Nu, tot 5 jaar na het tekenen van die overeenkomst kan je nog eenzijdig op de overeenkomst terugkomen (mét terugwerkende kracht) indien de werkgever effectief vraagt om afstand te doen van de indexaanpassing. Je kan dat immers niet zomaar eenzijdig tekenen. Wat hij wél kan doen is de index toepassen en de maand erna een loonsinlevering vragen ter waarde van (ongeveer) die index.

Reclame

Terug naar “Loon”