kassaverschil van 100 Euro, kan inhouding van loon?

pm
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Berchem

kassaverschil van 100 Euro, kan inhouding van loon?

#1 , 27 apr 2007 15:30

Mijn lief werkt in een zaak af en toe aan de kasse en nu is er eens een kassaverschil van 98 euro. Nu zegt de werkgever en de hogere manager dat ze de zaak nog zullen bekijken en misschien zullen moeten inhouden van het loon. Naar mijn wetens is dit puur onwettelijk, als er dan eens 1000 euro zou ontbreken heb je die maand gewoon geen loon?

Alvast bedankt voor enig juridisch advies wat de wet op dit vlak zegt, ik heb proberen zoeken op t net maar vind geen pasklare antwoorden voor belgi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 29 apr 2007 18:59

?Art.23.Op het loon van de werknemer mogen ALLEEN in mindering worden gebracht:...3? de vergoedingen en schadeloosstellingen, verschuldigd ter uitvoering van artikel 18 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten...?(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers)

?Art.18.Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij ENKEL aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld.Voor lichte schuld is hij ENKEL aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid,TENZIJ, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst...?(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Voor C.A.O.?s ga naar:http://www.werk.belgie.be/searchCAO.aspx?id=4708#

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

pm
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Berchem

#3 , 30 apr 2007 14:45

Wat ik eruit opmaak is dat er geen loon kan ingehouden worden, tenzij het zich meerdere malen moest voordoen.
Of indien het een zware schuld is dan kan dit wel ingehouden worden.

zoiets maak ik eruit op :)

alvast heeeeeeeel erg bedankt j.demoor voor je opzoekwerk !!!

Reclame

dani
Berichten: 12

#4 , 05 mei 2007 10:04

Ik heb gedurende 4 jaar een studentenjob gedaan (promotie v beurzen).
Er werkten ook een 10-tal kassamedewerkers (ook studenten).
Wanneer zij een kassaverschil hadden, werd dat altijd van hun loon gehouden.

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#5 , 10 mei 2007 16:11

Mijn zus ook.
Het komt er op neer dat voor de uitbaters van die winkel een kassaverschil betekent dat je ofwel een dief bent, ofwel niet goed gerekend hebt.

En in die sector is er zodanig veel verloop dat er nog weinig mensen zijn die zeggen dat ze hun personeel 100 % vertrouwen.

Terug naar “Loon”