Geen eindejaarspremie gekregen

styropor_9
Topic Starter
Berichten: 1

Geen eindejaarspremie gekregen

#1 , 21 jan 2013 16:28

Hallo,

Ik werk sinds 2 januari 2012 voor het bedrijf waar ik nu voor werk.
In december werd er normaal bij iedereen de eindejaarspremie gestort die er recht op hebben, waar ik dus ook bij hoor. Maar op dit moment, met nog een paar andere collega's die er recht op hebben, is deze nog steeds niet op mijn rekening gestort, terwijl bij andere de premie al wel gestort is.
Hiermee zijn we naar de directie gegaan en hij zegt dat hij al verschillende mails heeft gestuurd naar hoofdbureau maar geen antwoord terug krijgt. Ook zegt hij dat hij er al verschillende keren heen heeft gebeld en dan geen duidelijk antwoord krijgt.
Nu na een maand tijd weet ik en andere 4 collega's nog steeds niets hoe het zit. Ik had voorgesteld om zelf eens te bellen, maar men zei dat ooit iemand anders dat heeft gedaan en toen op het matje heeft mogen komen. Daar heb ik niet veel zin in.
Weet iemand misschien welke stappen ik nog kan ondernemen? Het is wel zo dat geen enkel van ons bij de vakbond zit. Er is wel een andere collega, die wel haar premie heeft gekregen, er wel bij de vakbond is. Kan die ons misschien helpen?
En is het ook waar dat als die premie niet gestort is ten laatste eind februari, je niet meer recht hebt op die premie? Dit zou wel oneerlijk zijn als andere die wel krijgen en wij dan niet.

Alvast bedankt om advies te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2013 17:53

En is het ook waar dat als die premie niet gestort is ten laatste eind februari, je niet meer recht hebt op die premie?
niet geloven
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

lucve
Berichten: 13

#3 , 21 jan 2013 18:08

De voorwaarden voor het recht op een eindejaarspremie is in elk bedrijf verschillend en is meestal afhankelijk van het paritair comité waartoe het bedrijf behoort. Je kan best deze voorwaarden opvragen. In ieder geval moet de werkgever de eindejaarspremie uitbetalen als je er recht op hebt, ook na februari.

Reclame

drien
Berichten: 68

#4 , 21 jan 2013 18:13

Toch geen feedback van de TS dus post verwijderd.
Laatst gewijzigd door drien op 04 feb 2013 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 23 jan 2013 11:07

Ga naar http://www.werk.belgie.be/searchCAO.aspx?id=4708#" onclick="window.open(this.href);return false; en vul in : het nummer van uw paritair comité(PC) en het woord eindejaarspremie. Dit nummer vindt u vrijwel zeker links-boven op uw loonbrief.

Onderzoek ook of een eindejaarspremie toegekend werd door een bedrijfs-CAO en lees deze zorgvuldig in dat geval.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jan 2013 12:48

Ga naar http://www.werk.belgie.be/searchCAO.aspx?id=4708#" onclick="window.open(this.href);return false; en vul in : het nummer van uw paritair comité(PC) en het woord eindejaarspremie. Dit nummer vindt u vrijwel zeker links-boven op uw loonbrief.

Onderzoek ook of een eindejaarspremie toegekend werd door een bedrijfs-CAO en lees deze zorgvuldig in dat geval.
via die link zal je eerder enkel sectoriele cao's vinden, voor bedrijfs-cao's kan je best de lokale afdeling van de inspectie van de sociale wetten raadplegen of de dienst collectieve arbeidsovereenkomsten aanschrijven in de belliardstraat te brussel . indien men zich wend tot de inspectie van de sociale wetten kan men daar anoniem klacht indienen voor de laattijdig uitbetaling van die eindejaarspremie

sociaal strafwetboek 6/10/2010
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”