VVA en R/C

frelst
Topic Starter
Berichten: 2

VVA en R/C

#1 , 09 jan 2013 15:32

Ik heb sinds vorig jaar een bvba en de voordelen alle aard (forfait gsm, ...) worden tot nul herleid doordat ik het voordeel volledig zelf betaal via rekening courant.

vb. gsm forfait 150 Euro, VVA wordt niet opgenomen op de fiche want ik betaal dit voordeel volledig terug aan de bvba (150 Euro).

Mijn vraag is nu of het niet interessanter is dit wel in de PB op te nemen want dan betaal je uiteindelijk over dat bedrag toch maar iets van een 60% belastingen? Terwijl ik nu de volle pot (in het voorbeeld 150 Euro) terug betaal aan de vennootschap?

Waarschijnlijk mis ik iets ;-) Boekhoudkantoor heeft dit zo gedaan dus ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sternn
Berichten: 5

#2 , 10 jan 2013 11:40

en je kan daarna die 150 euro toch weer uit de vennootschap halen? (min vennootschapsbelasting en RV) dus heb je ook 75 of 80 euro netto in handen.

Storten op R/C of meenemen in de personenbelasting komt ongeveer op hetzelfde neer volgens mij ...

dako
Berichten: 333

#3 , 11 jan 2013 11:58

Beide kunnen inderdaad. In principe is het VAA op fiche zetten het voordeligste. Je betaald hierop idd enkel personenbelasting(+gemeentebelasting) + sociale bijdragen. Zal dus altijd voordeliger zijn het volledige VAA zelf te betalen(of verrekenen via R/C)

Maar het kan, om verschillende redenen zijn dat het fiscaal toch niet het voordeligste is om dit op fiche te zetten. VB
-Je hebt geen loon uit je BVBA. Zet je het VAA op fiche dan bekijkt men dit als "loon", en moet je ook de minimum sociale bijdragen betalen.
-Je hebt nog een groot tegoed in R/C, wat je om de een of andere reden nooit in liquide kan opnemen uit de vennootschap, het is voordeliger om het VAA dan hiervan af te boeken dan het in de PB te laten belasten.
-Je bent met pensioen, en mag daarom niet meer verdienen dan bepaalde grenzen om je pensioen te behouden (zou gewijzigd worden). Met je huidig loon zit je hier net onder. Zou men de VAA's dan op fiche zetten komt hij mogelijk boven die grenzen...
-Wat ook kan, je boekhouder kan je jaarrekening pas laat opmaken (juli/augustus) en toch binnen de wettelijke grenzen vallen.De fiches 281.20 dienen wel voor een bepaalde datum ingediend te worden. Indien jij je PB zelf doet moet deze ook wel ingediend zijn eind juni/half juli. Mogelijk "merkt" hij het VAA van de GSM pas op nadat de indieningstermijn voor de fiches is verstreken of nadat jij je PB hebt ingediend. Om problemen/werk te vermijden voor 60-70€ voordeel boekt hij dit via de R/C. Het werk voor het laten aanpassen van PB+mogelijk gevolgen voor laattijdige fiches wegen niet op tegen de "beperkte" meerkost.

Dus beetje afhankelijk van de concrete situatie. Wat zegt het boekhoudkantoor waarom dit zo verwerkt is?

Reclame

frelst
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 13 jan 2013 21:34

Bedankt voor de inzichten.

Is het dan idd niet altijd voordeliger om via R/C te gaan als bedrijfsleider?

VVA op loonbrief = bedrijfsvoorheffing + sociale bijdrage + gemeentebelasting = 55+% belastingen

terwijl via R/C het in de vennootschap 33% belasting is en als je het er terug uit wil halen: 25% RV (wat in totaliteit lager is dan de 55+%) en je zit niet met de 17% van het VVA waarop de vennootschap anders nog eens belast wordt?

dako
Berichten: 333

#5 , 30 jan 2013 12:18

Beetje laat antwoord:

Neen, is niet altijd voordelig, meestal niet zelfs.

Je R/C is een prive vordering (of schuld) op je vennootschap en is "netto". Heb je ooit vb 100€ prive geld aan je vennootschap gegeven, kan je deze 100€ er volledig terug uithalen zonder belastingen/.... R/C kan ook op andere manieren opgebouwd worden, vb quazi inbreng/dividenduitkering/...

Zet je je VAA op een fiche dan betaal je hier idd belastingen+soc bijdragen op (hoeveel is afhankelijk van je persoonlijke situatie), maar neem max +-55-60%. Heb je een VAA van 100 betaal je, als je het op fiche zet 60€ prive belastingen/rsz

Betaal je het VAA (via R/C of schrijf je het over aan je firma) betaal je wel die 100€ integraal prive. Beter kan je het dus laten belasten via fiche (kost is 60€), en indien nodig deze 60 opnemen van je R/C, je bespaart dus 40€ tov de 100€ die anders van je R/C afgeschreven word.

De 33%+25%RV die jij hiermee verward is "de fiscale kost" van een dividenduitkering, een manier om als prive persoon geld uit je onderneming te krijgen(net zoals vb loon(=personenbelasting+rsz),... mogelijk is). Het geld van de dividenduitkering kan geboekt worden op R/C of het nettobedrag aan jou prive overgeschreven. Maar hier blijft bovenstaande redenering van toepassen, het blijft voordeliger om prive 60€ belastingen/rsz te betalen dan prive de volle 100€ te betalen(eventueel via afboeking R/C)

Terug naar “Loon”