Kan een firma opslag eerst toekennen en dan weigeren?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Kan een firma opslag eerst toekennen en dan weigeren?

#1 , 26 dec 2012 15:21

Hallo,

De firma waarvoor mijn vriend reeds 8 jaar werkt heeft vandaag laten weten dat er geen sprake meer zal zijn van premies, bonussen, loonsverhogingen e.d. Enkel de index wordt nog toegepast, en dit om de concurrentie met de andere landen te kunnen blijven voeren.

Nu had één van zijn collega's onlangs een brief ontvangen dat hij vanaf 1 januari een loonsverhoging zou krijgen.
Een andere collega was in de loop van dit jaar gepromoveerd naar een management-functie, en haar salaris zou op 1 januari ook aangepast worden naar dat van een managementsfunctie.

En zo zijn er nog enkele tientallen ...

Kan dit zomaar? Beiden hebben een document waarop dit bevestigd staat en ondertekend is.
Ik denk niet dat de twee voorbeelden hierboven hiermee verder gaan gaan, alhoewel ze alletwee vrij bleekjes zagen na het nieuws, ik vraag me af of dit mag? Is zo'n document niet bindend?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 dec 2012 19:43

Eeen eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst kan niet. Gezien er een akkoord was, kan dit niet zomaar aangepast worden.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 26 dec 2012 20:03

Werkgever heeft het hier waarschijnlijk over de jaarlijkse bonussen, premies en loonsverhogingen die gewoonlijk rond het jaareinde worden. Promoties zijn duidelijk iets anders, en die loonsverhogingen zullen misschien wel doorgaan omdat ze aan een weddeschaal verbonden zijn.

Reclame

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#4 , 27 dec 2012 09:41

Nee, dat is het dus niet.

En de twee collega's die loonsverhoging gingen krijgen én de collega die een loonsverhoging ging krijgen omdat ze manager is geworden, krijgen nu niks meer.

Ze zijn er mee naar het diensthoofd gestapt, zij heeft dit bevestigd, maar zij kan er ook niets aan doen. Natuurlijk moet er overal bespaard worden, maar de manier waarop vind ik in dit geval helemaal niet correct.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 dec 2012 15:04


En de twee collega's die loonsverhoging gingen krijgen én de collega die een loonsverhoging ging krijgen omdat ze manager is geworden, krijgen nu niks meer.
en de vakbond?

u kan zich hierop beroepen,
burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#6 , 28 dec 2012 12:26

Over het algemene feit dat er een bevriezing is van de lonen kan de vakbond niets aan doen.

Maar in de enkele tientallen gevallen dat mensen de beloofde verhoging niet zullen krijgen zal de eerste stap bij deze mensen zelf leggen om te beslissen of ze hiermee verder willen gaan of niet.

En in de 3 gevallen die ik ken gaan ze er zich bij neerleggen. De manager in kwestie opperde dat zoiets een reden zou zijn om naar een andere firma te gaan, en haar directe chef antwoordde dat ze dat heel jammer zou vinden, maar dat ze dit kan begrijpen en haar niet kan tegenhouden ...

En zo krijgt die firma ook wat ze wil want ze wil het personeelsbestand laten krimpen ...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 28 dec 2012 21:56

die firma krijgt niet zomaar wat ze wil: indien een werkNEMer doorzet en protesteert, kan hij een mooie verbrekingsvergoeding uit de brand slepen. werkgever ziet dan mss wel zijn personeelsbestand krimpen, maar ook zijn bankrekening :;).

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 dec 2012 01:07

die firma krijgt niet zomaar wat ze wil: indien een werkgever doorzet en protesteert, kan hij een mooie verbrekingsvergoeding uit de brand slepen. werkgever ziet dan mss wel zijn personeelsbestand krimpen, maar ook zijn bankrekening :;).
lees ik dit nu verkeerd?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 dec 2012 01:17

Over het algemene feit dat er een bevriezing is van de lonen kan de vakbond niets aan doen.
laat u dat niet wijsmaken



http://www.vacature.com/blog/krijg-jij- ... -bevriezen" onclick="window.open(this.href);return false;
Niemand meer opslag?
Een misverstand is dat niemand meer opslag kan krijgen....................
+++++++++++++++++++++++
onderaan staat wat kan en wat niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

4ringsdude
Berichten: 274

#10 , 03 jan 2013 18:12

Mijn vrouw heeft net hetzelfde meegemaakt... en er werd hier gezegd dat zolang er niets op papier stond dat er effectief een loonsverhoging komt dat er geen sprake kan zijn van eentje omdat het enkel mondeling werd afgesproken...

Dus als er hier ook niets op papier staat kan je het vergeten dat de werkgever het zal geven want er is geen bewijs :(

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#11 , 04 jan 2013 09:55

In dit geval heeft er eentje de functie van manager aan een bediendenloon. Loonsverhoging ging komen vanaf 2012, van zodra de vorige manager officieel met pensioen is.
De twee heeft een papier in handen waarop stond dat de loonsverhoging ging komen.
De derde ging dit deze maand ontvangen.

Blijkbaar beslissen zij zelf over de barema's (groot bedrijf). Vakbonden plegen nog overleg.

Als er al iets tegen gedaan kan worden is het duidelijk gemaakt dat het de mensen vrij staat om dit te doen, maar dat dit consequenties zal hebben (ontslag). En in deze tijden kiezen de mensen die ik ken voor het loon dat ze nu hebben dan voor ontslag en nadien onzekerheid.
Dus - een deel gaat ermee verder en krijgt zijn C4, een deel kiest ervoor om zelf weg te gaan, en zo bouwen ze hun personeelsbestand ook af.
En het voelen in het portemonnee doen ze amper hoor.

Terug naar “Loon”