Woonwerkverkeer met dienstvoertuig

JanDG
Topic Starter
Berichten: 52

Woonwerkverkeer met dienstvoertuig

#1 , 17 dec 2012 13:48

Allen,
Zal een bedrijfscamionette, gebruikt door techniekers om van en naar de werf te gaan ook als voordeel in natura en dus ook CO2 belast worden. Met die verstande dat de techniekers rechtstreeks van thuis uit naar de werf vertrekken, 's avonds via de sociale zetel van het bedrijf langsrijden om materiaal te laden en te lossen alvorens weer naar huis te rijden.
Elke technieker beschikt over een afzonderlijk voertuig.
m.a.w. hoe is dit op de meest voordelige manier zowel voor werknemer als werkgever op te lossen?
met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 17 dec 2012 13:54

Dacht dat alleen verplaatsingen van woonplaats (of verblijfadres) naar standplaats (tewerkstellingsadres volgens contract) onder woon-werkverkeer vielen, en al de rest onder dienstverplaatsingen, dus ook indien men rechtstreeks van thuis naar de werf gaat.

k.b.
Berichten: 876

#3 , 17 dec 2012 13:58

Ik heb bij vorige werkgever toch techniekers gehad die gelijkaardig van thuis uit vertrokken. Deze werde inderdaad belast als VAA , zelfs al mochten ze buiten deze verplaatsingen geen gebruik maken van hun bestelwagens ...

Niet te verschieten dat daar toen wel wat onenigheid over was ...

k.b.

Reclame

JanDG
Topic Starter
Berichten: 52

#4 , 17 dec 2012 14:17

@ turaki
Dus als techniekers op die manier te werk gaan zijn er geen CO2 bijdrage of andere kosten voor de werkgever. Dit is dan ook geen voordeel in natura voor de werknemers en zullen ze hier neit op belast worden en niet als voordeel in natura

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 17 dec 2012 14:32

Voor de avondrit wel, daar ze dan eerst naar de standplaats rijden, en dan van daar naar huis. Dit is dan wel gewoon woon-werkverkeer (als ik dit juist heb, natuurlijk).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 dec 2012 14:45

Gaat het over:
- een camionette met meer dan 2/3 zitplaatsen (maw: ook een achterbank?)
- een bedrijf in PC 124 (bouwsector)?

JanDG
Topic Starter
Berichten: 52

#7 , 17 dec 2012 15:53

@JPV
ja, camionette met 3 zitplaatsen vooraan en afgesloten laadruimte
PC 124

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 17 dec 2012 16:51

als u rechtstreeks van huis naar klant rijdt, ZONDER eerst nog naar de werkplaats te rijden, is er zowel qua RSZ als belastingen geen probleem. sociale bijdrage RSZ is sowieso geen probleem, gezien het om een camionette gaat op voorwaarde dat minstens 80% van de rit door 2 of meer mensen gedeeld worden.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 19 dec 2012 08:29

“Artikel 31. Bezoldigingen van werknemers zijn alle beloningen die voor de werknemer de opbrengst zijn van arbeid in dienst van een werkgever. Daartoe behoren inzonderheid :...2° voordelen van alle aard verkregen uit hoofde of naar aanleiding van het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

“Art.18.§ 1. De anders dan in geld verkregen voordelen van alle aard en vermeld in de §§ 2 en 3, worden forfaitair geraamd volgens de in die paragrafen bepaalde regels.§ 2. Voor de voordelen waarvan de waarde wordt vastgesteld door een sociale of economische reglementering, is de in aanmerking te nemen waarde gelijk aan de door die reglementering vastgestelde waarde.§ 3. Bij gebrek aan een dergelijke sociale of economische reglementering, wordt met betrekking tot de hierna vermelde voordelen de in aanmerking te nemen waarde als volgt forfaitair vastgesteld:...9.Persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gesteld voertuig...“(KB/WIB 92 aj. 2013)

‘Art. 18, § 3, punt 2, tweede lid, b, punt 4 en 9, is van toepassing op de vanaf 01.01.2012 toegekende voordelen (art. 1 tot 3, KB 23.02.2012 - BS 28.02.2012) Hierin wordt voornoemd punt 9 opgeheven.

Uit die opheffing leid ik af dat van toepassing wordt : ‘.§ 2. Voor de voordelen waarvan de waarde wordt vastgesteld door een sociale of economische reglementering‘.Die reglementering is mij niet bekend.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Loon”