Loonbeslag

JackGreen
Topic Starter
Berichten: 10

Loonbeslag

#1 , 11 dec 2012 12:58

Ik heb eveneens een loonbeslag aan mijn been omwille van een geschil met een oude werkgever ivm een bedrijfswagen ( + / - 6000 euro)
Nu, ik had ook een paar andere schulden waaronder de RVA en de Belastingsdienst. (+/- 3000 euro) en nog enkele andere ( 3000 euro) Ok, ben erg nalatig geweest, maar zat in een depressie. Tevens heb ik een lening lopende waar ik nu in problemen dreig te geraken omdat ik ontslaan ben wegens reorganisatie en krijg het minimum van uitkeringen (400 à 500 euro) m.a.w. Big Problems!

Nu, toen ik ontslaan werd; is er beslag gedaan op mijn opzegtermijn en eindafrekening. (ik dacht dat daar de schuld van 6000euro ging afgelost worden) Blijkt dat het niet zo is.
Om de maand stuurt de gerechtsdeurwaarder een andere afrekening en staaft dat telefonisch door te zeggen dat er andere schuldeisers bij hem komen kloppen voor de centen .
Groot probleem, want met een loonbeslag aan mijn been kan ik niet meer solliciteren (althans komt het helemaal niet goed over bij een nieuwe werkgever)

Hoe komt dat de gerechtsdeurwaarder mijn eindafrekening nog steeds niet uitbetaald heeft (van al JUNI ) aan mijn oude werkgever en mag de gerechtsdeurwaarder zomaar dat geld doorstorten naar andere schuldeisers ?

Ik kom net uit depressie (en ben er eigenlijk nog steeds in ... hoe wilt ge anders met zo'n toestanden ?) uiteraard ben ik enige verantwoordelijke, maar wil er echt uitgeraken...

Ik had gedacht aan een collectieve schuldenregeling maar ik wou heel graag later zelfstandige worden ... dan kan het niet waarschijnlijk ?

Bedankt voor jullie raad!


Post afgesplitst van een andere topic

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 dec 2012 13:36

Je kan perfect zelfstandige worden indien je collectieve schuldenregeling afgesloten is (in theorie zou je dat tijdens je CS ook kunnen, maar dan moet je al héél goeie papieren kunnen voorleggen).

Het is verder moeilijk advies te geven gezien we niet alle details van je schulden en dergelijke kennen. Neem best eens contact op met een OCMW, zij kunnen eventueel kijken om een "gewone" schuldbemiddeling te doen (indien dit haalbaar lijkt).

Gezien je uitkering, ben je waarschijnlijk samenwonende of heb je nog niet veel gewerkt?

JackGreen
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 11 dec 2012 17:23

Ik ben momenteel samenwonend ... maar het probleem blijkbaar zou de depressie zijn (6maand)

Dus uitkering ...pfffff

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 13 dec 2012 08:21

“Art.1386.Vonnissen en akten kunnen alleen ten uitvoer worden gelegd op overlegging van de uitgifte of van de minuut, voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging dat de Koning bepaalt.Art.1393. Overhandiging van de uitgifte van het vonnis...aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen.Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

‘Om de maand stuurt de gerechtsdeurwaarder een andere afrekening en staaft dat telefonisch door te zeggen dat er andere schuldeisers bij hem komen kloppen voor de centen ‘

Vraag zo nodig die gerechtsdeurwaarder kopie te leveren van de door voornoemde wetsbepalingen vereiste titels of ga ze ter plaatse zelf inzien.

De beslagbare bedragen zijn beperkt door art.1409-1412bis Ger.W..Lees zelf die bepalingen.

“Art.1675/2.Elke natuurlijke persoon , die geen koopman is in de zin van artikel 1 van het Wetboek van Koophandel kan, indien hij niet in staat is om, op duurzame wijze, zijn opeisbare of nog te vervallen schulden te betalen en voor zover hij niet kennelijk zijn onvermogen heeft bewerkstelligd, bij de rechter een verzoek tot het verkrijgen van een collectieve schuldenregeling indienen...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Loon”