Interim en feestdagen 1 nov en 11 nov

Galactic
Topic Starter
Berichten: 40

Interim en feestdagen 1 nov en 11 nov

#1 , 04 dec 2012 12:41

Volgende doet zich voor. Vriendin heeft gewerkt op volgende data:

ma 22/10 t.e.m. vrij 26/10
ma 29/10 t.e.m. woe 31/10
ma 05/11, di 06/11, woe 07/11 en vrij 09/11
ma 12/11 t.e.m. do 15/11

Het paritair comité van de sector waarin ze heeft gewerkt is 118.11. Nu heeft zij ondertussen al haar loonbrieven gehad, en je raad het al wel denk ik 0 feestdagen uitbetaald. Nu hoor ik hier diverse verhalen over, en hoop dat hier iemand zit met meer kennis, want ik kan moelijk informatie vinden via google zoeken.

Als ik goed geinformeerd ben, heeft zij zeker recht op de feestdag 1/11. Op de feestdag 11/11 zou ze recht hebben, als haar contract nog loopt op de dag dat door de betreffende onderneming is gekozen om deze (weekend feestdag) te vervangen. Wij weten niet of dit het geval is, dus de vraag is, hoe komt men hier achter, en klopt dit verhaaltje wel effectief, of heeft ze automatisch recht op deze verlofdag.

Ook nog vraag terzijde over de pauze. Ze heeft per dag pauze genomen van 30 min (middagpauze) en 2 keer 15 minuten. Geen van deze pauzes is uitbetaald. Is dat correct? Volgens mij zou de pauze van 15 minuten wel degelijk uitbetaald dienen te worden...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 dec 2012 17:21

kb 18/4/1974
Art. 14. (De werkgever blijft gehouden tot betaling van :
1° het loon voor één feestdag die valt in de periode van veertien dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid, voor zover de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van vijftien dagen tot één maand in dienst van de onderneming is gebleven;
2° het loon voor de feestdagen die vallen in de periode van dertig dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid, voor zover de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van meer dan één maand in dienst van de onderneming is gebleven.
Gelden niet als onderbreking van de in het eerste lid bedoelde perioden van tewerkstelling, de dagen waarop gewoonlijk niet wordt gewerkt. Deze dagen worden mee in aanmerking genomen voor de bepaling van de duur van de periode van tewerkstelling.) <KB 1999-05-25/48, art. 1, 005; Inwerkingtreding : 29-06-1999>
Behalve in het geval waarin de arbeidsovereenkomst zou beëindigd worden ten gevolge van een staking, is de bepaling van het eerste lid niet van toepassing wanneer de werknemer de arbeidsovereenkomst beëindigt zonder een dringende reden of wanneer de werkgever ze om een dringende reden beëindigt.
De verplichting tot betaling van het loon houdt in elk geval op zodra de werknemer begint te arbeiden voor een nieuwe werkgever.


arbeidswet 16/3/1971
Art. 21. De duur van elke werkperiode mag niet korter zijn dan drie uren. Deze duur kan gewijzigd worden door de Koning of door een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten overeenkomstig de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités.
Onverminderd de bepalingen van het eerste lid, kan de Koning voorwaarden stellen aan de verdeling van prestaties in verschillende werkperiodes tijdens eenzelfde dag.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Galactic
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 05 dec 2012 08:34

Lid 1 van Art. 14. zou dan van toepassing zijn als ik het goed begrijp.

Maak ik een correcte conclusie te zeggen dat ze dan op beide dagen recht heeft.

Desondanks ze enkele dagen binnen deze periode niet is moeten komen werken (het betrefte een interim functie).

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 05 dec 2012 10:45

Maak ik een correcte conclusie te zeggen dat ze dan op beide dagen recht heeft.
Neen: geen ononderbroken periode in dienst. Uw vriendin werkt met weekcontracten en/of dagcontracten, waardoor ze dergelijke wetgeving moedwillig omzeilen.

Mijn vriendin zit ook in een dergelijke situatie. Ofwel wat morren en niets krijgen, ofwel elders werk zoeken.

Galactic
Topic Starter
Berichten: 40

#5 , 06 dec 2012 08:36

Ja, maar er is toch geen onderbreking geweest in de te werken dagen wegens haar. Dat staat ook in het artikel.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 06 dec 2012 08:57

“Art.13.§ 1. Onverminderd de toepassing van de bepalingen van dit hoofdstuk, blijft de werkgever ertoe gehouden het loon te betalen van de feestdag die samenvalt met een werkloosheidsdag en die valt tijdens een regeling van gedeeltelijke werkloosheid bij toepassing van de artikelen 49 tot 51 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten...Art.14...”(18 APRIL 1974. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene wijze van uitvoering van de wet van 4 januari 1974 betreffende de feestdagen.)
P.C. 118 zie zelf:
http://www.werk.belgie.be/resultsCAO.as ... hIUNwrNgA=" onclick="window.open(this.href);return false;

‘heeft gewerkt op volgende data: ma 22/10 t.e.m. vrij 26/10 ma 29/10 t.e.m. woe 31/10 ma 05/11, di 06/11, woe 07/11 en vrij 09/11 ma 12/11 t.e.m. do 15/11’

Heeft dus niet gewerkt op : vrijdag 02(d.i. geen wettelijke feestdag) en 08 Nov. Onderzoek of dit al dan niet 1 en 11 november compenseerde.

“Art.38quater...§ 2. Wanneer de arbeidstijd zes uren overschrijdt, wordt aan de werknemer een pauze toegekend. De duur en de nadere regelen voor toekenning van deze pauze worden vastgesteld bij collectieve arbeidsovereenkomst...§ 3. Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in toepassing van § 2 of van een koninklijk besluit, wordt aan de werknemer minstens een kwartier pauze toegekend ten laatste op het ogenblik waarop de duur der prestaties 6 uren bereikt.”(16 MAART 1971. - Arbeidswet).

‘Ze heeft per dag pauze genomen van 30 min (middagpauze) en 2 keer 15 minuten. Geen van deze pauzes is uitbetaald‘

Die pauzes zijn mijns inziens ‘arbeid’ in de zin van 12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Loon”