woon-werk vergoeding pc218, terugbetaling nmbs abonnement

zazabaron
Topic Starter
Berichten: 4

woon-werk vergoeding pc218, terugbetaling nmbs abonnement

#1 , 03 dec 2012 16:20

Hallo iedereen,

PC218 vermeldt dat (sinds juli dit jaar) de werkgever voor 80% (vroeger 75%) tussenkomt in de abonnementsprijs van de NMBS.
Nu heb ik mijn loonfiche eens goed bekeken, en zie ik dat dit (verre van) voor geen enkele maand klopt.

Volgens mijn werkgever komt dit omdat ik sommige dagen gewoon met de auto ben komen werken, en die dagen dus geen recht heb op
trein-vergoeding, maar wel op een kilometervergoeding (minder dan 4euro per dag).

Volgens mij is dit niet correct, maar kan hier weinig info over vinden. Uiteindelijk heb ik toch de volle maand betaald (130 euro in mijn geval)
(ik heb braaf elke maand kopietjes van men facturen ingedient)

Ook bij ziekte en stakingen ed. wordt er dus een deel van mijn abonnement niet terugbetaald (bvb 1/20 per dag als er 20 werkdagen zijn, wat toch al 6,5 euro is)

wie weet of de werkgever dit mag doen, en wat ik kan doen indien niet.

Alvast bedankt,

http://www.sfonds218.be/sociaal-fonds/s ... einvervoer" onclick="window.open(this.href);return false; hier is wat meer info over pc218

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 dec 2012 19:12

wat zou er voor jou voordeliger zijn: de huidige situatie, of de situatie waarbij de werkgever altijd het treinabonnement (voor 80%), maar geen kilomtervergoeding betaalt?

zazabaron
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 04 dec 2012 07:41

terugbetaling treinabonnement is meer dan dubbel zo voordelig in mijn geval. Dit was ook afgesproken toen ik begon met de job (wij betalen het grootste deel van uw treinvervoer) maar ik gebruik af en toe de auto omdat het met de trein moeilijk is om stipt toe te komen of een beetje later te vertrekken.
En omdat ik de auto met mijn vriendin deel is het niet mogelijk om elke dag die te gebruiken.

Volgens mijn werkgever is het niet legaal om 80% van het abo terug te betalen als ik bvb een paar dagen met de auto kom, ik zou in de problemen kunnen raken. Vooral dit vind ik nogal moeilijk om te geloven.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 dec 2012 08:03

en toch heeft hij gelijk. Je moet je abo ook effectief gebruiken om terugbetaling te krijgen. Wat niet wil zeggen dat bij dagen ziekte/verlof je geen terugbetaling verdient, gezien je daar niks aan kan doen.

Eis dus de 80% terugbetaling treinabo, dan zal je wel je km-vergoeding moeten laten.

fiziflossie
Berichten: 2

#5 , 24 jan 2013 16:37

uw werkgever zou kunnen een derdebetalersovereenkomst afsluiten met nmbs, dan betaalt hij 80% en 20% gratis... en waarom zou je uw werkgever vertellen als je eens een dagje met de auto gekomen bent? in pc218 heb je al praktisch géén voordelen.... in vergelijking met andere cao's... mag het nog iets zijn aub?

Terug naar “Loon”