bevriezen lonen

Racing32
Topic Starter
Berichten: 29

bevriezen lonen

#1 , 28 nov 2012 19:11

Hallo

Even een vraagje: Wat wil dat eigenlijk zeggen dat de lonen worden bevroren zoals is vastgelegd in het nieuwe begrotingsakkoord? Als een bedrijf beslist om iemand opslag te geven, mogen ze dit toch zelf kiezen of zie ik dit verkeerd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 nov 2012 20:06

De definitieve uitwerking is nog onduidelijk.

Er zijn een aantal soorten loonsverhogingen die bestaan:

- nationale: worden verboden, behalve de index en de absolute minimumlonen. Deze (behalve index) worden normaal in een CAO in de NAR (nationale arbeidsraad) bepaald, maar zijn zelden (meestal wordt de verhoging in de IPA's afgesproken).
- sectorale: worden verboden tout court.
- op ondernemingsvlak: worden verboden tout court.
- individueel: zijn nog altijd mogelijk, op voorwaarde dat het geen verdoken verhogingen voor de volledige onderneming of afdeling betreft.

Een promotie zal je dus nog altijd een loonsverhoging kunnen opleveren, de kans bestaat dat een verhoging van je loon door ancienniteit nog altijd kan (omdat die vroeger al afgesproken is), maar verhogingen gewoon omdat bvb het bedrijf goed draait of omdat een vakbond goed onderhandelt, zouden niet meer mogen.

Xastheron
Berichten: 719

#3 , 29 nov 2012 11:22

Lees ook dit artikel eens op jobat: http://www.jobat.be/nl/artikels/hoe-vra ... newsletter" onclick="window.open(this.href);return false;

Loonsverhoging naar aanleiding van een goed functionneringsgesprek zijn ook toegestaan.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2012 11:43

Bij ons hebben we een systeem dat je voor een bepaalde functie een bepaald loon krijgt. Je begint bijvoorbeeld op 80% van dat loon, en op termijn kan dat gaan tot 120% van dat loon. Zijn dit soort verhogingen toegestaan?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 29 nov 2012 12:37

op basis van wat zijn de verhogingen toegekend? indien na functioneringsgesprek: zie hierboven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 nov 2012 13:31

op basis van wat zijn de verhogingen toegekend? indien na functioneringsgesprek: zie hierboven.
Verhogingen gebeuren idd na functioneringsgesprekken... Maar dit is eerder voor de "vorm". Je moet het kot bij wijze van spreke al in brand gestoken hebben, om GEEN verhoging van je loon te krijgen... Maar wettelijk is dit dus perfect mogelijk, blijkbaar. Offiëel wordt de verhoging immers toegekend na een positieve evaluatie...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”