kilometervergoeding

prex
Topic Starter
Berichten: 22

kilometervergoeding

#1 , 28 nov 2012 09:59

Vraag:
Bij de laatste staking is mijn vriendin met haar auto naar het werk gereden. Totaal aantal kilometer heen en terug = 160km.
Sinds juli is de kilometervergoeding voor verplaatsingen voor het werk = 0,3456 euro per kilometer
Normaal gezien zou ze hier dus een vergoeding van ongeveer 55 euro voor moeten krijgen.

De vorige keren dat dit gebeurde, heeft ze dit ook steeds gekregen.

Echter nu beweert men op haar werk dat bij een staking andere regels gelden en krijgt ze slechts een vergoeding van 5 euro.

Iemand een idee of dit effectief kan?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 nov 2012 10:32

Vraag:
Bij de laatste staking is mijn vriendin met haar auto naar het werk gereden. Totaal aantal kilometer heen en terug = 160km.
Sinds juli is de kilometervergoeding voor verplaatsingen voor het werk = 0,3456 euro per kilometer
Normaal gezien zou ze hier dus een vergoeding van ongeveer 55 euro voor moeten krijgen.

De vorige keren dat dit gebeurde, heeft ze dit ook steeds gekregen.

Echter nu beweert men op haar werk dat bij een staking andere regels gelden en krijgt ze slechts een vergoeding van 5 euro.

Iemand een idee of dit effectief kan?

Mvg
Er is een huizenhoog verschil tussen voor je werk kilometers afleggen (= meestal tijdens je werkuren, of tenminste in opdracht van (bvb afhalen van een pakje voor het werk na je werkuren)) of kilometers die je aflegt van thuis naar je werk.

Sowieso is geen enkele werkgever, behalve als dit zo onderhandeld werd (CAO, ...) of eventueel een gewoonte is (wat uit je tekst lijkt), verplicht om kilometers TIJDENS de werkuren te betalen aan 0,3456 euro/km.

Als men echter, zoals je beweert, kilometervergoeding uitbetaald kreeg voor woon-werkverkeer, kan ze er wel van genieten. Ik vermoed echter dat ze de vorige keren altijd die vergoeding kreeg voor verplaatsingen in opdracht en niet gewoon voor woon-werkverkeer.

De logica in dit onderscheid is dat de werkgever geen nadeel mag ondervinden doordat jij ver van je werk woont. Mocht je in De Panne werken, maar plots verhuizen naar Luxemburg, zou de werkgever dan plots héél veel geld mogen bijbetalen.

prex
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 28 nov 2012 10:55

Even ter verduidelijking
Zij gaat normaal met de trein naar het werk, dus is er geen woonwerkvergoeding voor de wagen nodig.
Zij had die dag ook op een kantoor dichterbij huis kunnen werken, maar haar bazin had gevraagd om toch naar het eigen kantoor te rijden, want zij dan ook gedaan heeft.
Ik dacht dat dit dan sowieso recht had op de extra kilometervergoeding, aangezien zij extra kilometers gedaan heeft dan nodig, en dit op vraag van het werk.

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 28 nov 2012 12:02

Zij gaat normaal met de trein naar het werk, dus is er geen woonwerkvergoeding voor de wagen nodig.
Dan krijgt ze haar abbonementsgeld (gedeeltelijk) terugbetaald via het werk? Dit is dan ook een woon-werkvergoeding...

Kan uw vrouw aantonen dat haar bazin haar gevraagd had om tot bij het "gewoonlijke" kantoor te rijden?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 nov 2012 15:23

Even ter verduidelijking
Zij gaat normaal met de trein naar het werk, dus is er geen woonwerkvergoeding voor de wagen nodig.
Zij had die dag ook op een kantoor dichterbij huis kunnen werken, maar haar bazin had gevraagd om toch naar het eigen kantoor te rijden, want zij dan ook gedaan heeft.
Ik dacht dat dit dan sowieso recht had op de extra kilometervergoeding, aangezien zij extra kilometers gedaan heeft dan nodig, en dit op vraag van het werk.
als ze naar haar normale werkplaats (zoals voorzien in haar arbeidsovereenkomst) reed, kan ze geen extra vergoeding krijgen bovenop de betaling van het treinabo of het normale woon-werkverkeervergoeding. dat zijn immers geen extra kilometers, maar is de gewone dagdagelijkse verplaatsing. Als ze echter naar een andere plaats had moeten rijden, dan ging ze wél betaald moeten worden.

Als in de AO de normale werkplaats die is die ze met de trein deed, is er niemand die haar het recht gaf om bij een staking dichterbij te gaan werken. Dat zou een mooie geste kunnen zijn, maar hoeft de wg niet te doen.

prex
Topic Starter
Berichten: 22

#6 , 28 nov 2012 15:45

Ah oke, dat is duidelijk JPV.
Dan zal ze in het vervolg bij een staking ervoor ijveren om de vestiging dichterbij te werken. Dan moet ze geen extra kosten maken, want ligt op de weg van mijn werk.
Want met 18 stakingsdagen per jaar bij de NMBS wordt dit anders een dure grap om telkens die afstand met de wagen af te leggen en er niets voor in de plaats te krijgen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 dec 2012 12:45

Mmm, zou wel leuk zijn moest ik gewoon kilometervergoeding krijgen voor mijn woon-werk verkeer:
70 km per dag, x 21 dagen x 0,3456 € = 508 € (ipv de 85 € die ik nu krijg). De 508 € zou echter wel benaderen wat mijn wagen mij maandelijks kost (afschrijvingskost, verzekering, taxen, onderhoud en brandstof).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 dec 2012 14:37

Mmm, zou wel leuk zijn moest ik gewoon kilometervergoeding krijgen voor mijn woon-werk verkeer:
70 km per dag, x 21 dagen x 0,3456 € = 508 € (ipv de 85 € die ik nu krijg). De 508 € zou echter wel benaderen wat mijn wagen mij maandelijks kost (afschrijvingskost, verzekering, taxen, onderhoud en brandstof).
die 0,3456 is een richtlijn van het ministerie van arbeid en finacien die elk jaar op 1 juli wordt herzien voor km gereden ter uitvoering van de arbeidsovereenkomst , net zoals de formule claeys een richtlijn is , is er hier ook geen recht uit af te leiden maar wordt vrijwel algemeen toegepast

als jij dat bedrag ontwangt voor woon werk verkeer is dat (belastbaar)loon en geen (belastingsvrije)vergoeding

voorts, is het een contractueel of een statutair ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 dec 2012 15:05

als jij dat bedrag ontwangt voor woon werk verkeer is dat (belastbaar)loon en geen (belastingsvrije)vergoeding
Ik ontvang dit helemaal niet, hé. Ik zeg dat het leuk ZOU zijn, moest ik dit ontvangen. Bij ons op het werk is de km-vergoeding voor verplaatsingen voor het werk trouwens hoger, hoor. Ik ken het exacte bedrag niet, maar het is iets meer dan 0,4 € / km.

Moest ik dit bedrag krijgen en er de helft terug moeten van afgeven door belastingen, zou ik nog meer dan het dubbel krijgen dan wat ik nu krijg voor mijn woon-werk verkeer. Ik heb nu 4 € per dag. Deel dat dus door 70 km en ik kom op een vergoeding van 0,057 per km.

Maar kom, ik mag niet klagen over het totale plaatje van mijn loonpakket, hoor... ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 dec 2012 17:27

als jij dat bedrag ontwangt voor woon werk verkeer is dat (belastbaar)loon en geen (belastingsvrije)vergoeding
Ik ontvang dit helemaal niet, hé. Ik zeg dat het leuk ZOU zijn, moest ik dit ontvangen. Bij ons op het werk is de km-vergoeding voor verplaatsingen voor het werk trouwens hoger, hoor. Ik ken het exacte bedrag niet, maar het is iets meer dan 0,4 € / km.
dan moet er minstens op een gedeelte sociale bijdragen en belastingen betaald worden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 dec 2012 07:56

dan moet er minstens op een gedeelte sociale bijdragen en belastingen betaald worden
Dat heb je al gezegd (afin, de sociale bijdragen had je niet vermeld, maar de belastingen wel)... en daar heb ik ook al op gereageerd. Je valt wat in herhaling...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”