Hoeveel verdienen zonder belastingen te betalen?

soccie
Topic Starter
Berichten: 5

Hoeveel verdienen zonder belastingen te betalen?

#1 , 22 nov 2012 18:58

Ik ben al een aantal jaren ten laste van mijn man.
Voordien werkte ik 13 uren per week. Ik betaalde geen belastingen.
Geldt dat nog altijd ? En wat is het maximum uren per week dat men mag werken zonder belastingen te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 nov 2012 19:30

of je belastingen betaalt of niet heeft niks te maken met het aantal uren dat je werkt. je kan 1 uur per week werken en belastingen betalen, je kan ook voltijds werken en geen belastingen betalen.

Of je al dan niet belastingen betaalt hangt (héél vereenvoudigd) af van:
- je verdiende loon in een kalenderjaar
- je gezinssituatie
- je aftrekken die je kan doen
- of je bedrijfsvoorheffing afgehouden werd of niet

Een alleenstaande zonder kinderen mag ongeveer 8500 euro verdienen zonder personenbelastingen te moeten betalen, zelfs al is er nooit bedrijfsvoorheffing afgehouden.

soccie
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 22 nov 2012 19:42

Wij zijn een gezin met 2 kinderen.
Mijn man werkt full time , ik ben 8 jaar ten laste van mijn man, 1 zoon in het 5de middelbaar en 1 zoon 1e jaar hogeschool (zit op kot).
Nu wil ik dus terug een aantal uren gaan werken in de week maar ben bang dat het meer nadelen dan voordelen zal opleveren ivm de belastingen

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 nov 2012 19:48

het zal nooit méér nadelen opleveren om een klein beetje te gaan werken, met uitzondering van de situatie waar je nét over de grens voor studiebeurs zou zitten. Dan zou je mss nét wat voordeel doen door 1 uurtje minder te gaan werken.

Voor meer gedetailleerd advies ga je best naar je vakbond, daar kan men dat goed uitrekenen hoeveel je extra zou krijgen door bvb 13 uur / week te gaan werken. Wees er echter maar zeker van dat je in dat geval altijd een héél stuk voordeel doet door te werken ipv niet te werken.

soccie
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 22 nov 2012 19:58

Heel er bedankt voor je antwoord!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 nov 2012 23:48

Ik ben al een aantal jaren ten laste van mijn man.
je kan niet ten laste zijn van je man
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 23 nov 2012 07:31

je kan wel ten laste zijn van je man, alleen financieel niet :p

Terug naar “Loon”