firmawagen vs woon-werkverkeer?

GuanoApe4
Topic Starter
Berichten: 41

firmawagen vs woon-werkverkeer?

#1 , 12 nov 2012 10:39

In de algemene voorwaarden voor bedienden onder RSZ van ons bedrijf staat er volgende paragraaf:
Ter beschikking stellen van een wagen
Indien uit een kostenvergelijking tussen de vergoeding, zoals bepaald in punt 1, 2, 3 en 4, en het
ter beschikking stellen van een wagen, blijkt dat bedrijfseconomisch gezien de vergelijking in het
voordeel van een wagen uitvalt - en dit vanuit werkgeversstandpunt - zal deze ter beschikking
gesteld worden ( minimum 25.000 beroepskilometers ).
De terbeschikkingstelling is per definitie in de tijd beperkt, namelijk de periode die overeenstemt
met de reden tot toekenning van de wagen.
Het gebruik van de wagen is onderworpen aan de wettelijke inhoudingen i.v.m. voordelen in
natura. ( V.I.N. ) De bediende waarvoor een wagen goedgekeurd en besteld werd, moet schriftelijk
verklaren dat hij de “car policy” ontvangen heeft en er mee akkoord gaat.
Is het mogelijk om te berekenen of de toekenning van een firmawagen voordeliger is voor het bedrijf? Alsook voor mezelf en de personenbelasting. Ik neem aan dat een woon-werkvergoeding nog altijd voordeliger is voor hun? Ik bewijs mijn werkelijke beroepskosten telkens in de personenbelasting omdat deze hoger is dan het forfaitair bedrag.

Ik ontvang maandelijks een 279,xx EUR (52km * 2).
De firmawagens in onze categorie zijn: Opel Astra Sports Tourer Diesel 1.3C - 109CO².
1. Vergoeding woon - werkverkeer.
Alle bedienden tewerkgesteld op de kantoren te x, met uitsluiting van
deze die gebruik maken van een door de werkgever ter beschikking gesteld bedrijfsvervoer
ontvangen maandelijks een mobiliteitsvergoeding. Deze vergoeding wordt als volgt berekend:
(afstand tussen de verblijfplaats en de werkplaats x 2) x 0,1173 Euro x 18,83 dagen
forfaitair en pro rata per maand tewerkstelling
De vergoeding van 0,1173 Euro per kilometer volgt de aanpassingen van de vergoedingen die
wettelijk vastgelegd worden als terugbetaling van beroepskilometers voor het Rijkspersoneel (K.B.
18.01.65).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 12 nov 2012 10:53

In de algemene voorwaarden voor bedienden onder RSZ van ons bedrijf staat er volgende paragraaf:
Ter beschikking stellen van een wagen
Indien uit een kostenvergelijking tussen de vergoeding, zoals bepaald in punt 1, 2, 3 en 4, en het
ter beschikking stellen van een wagen, blijkt dat bedrijfseconomisch gezien de vergelijking in het
voordeel van een wagen uitvalt - en dit vanuit werkgeversstandpunt - zal deze ter beschikking
gesteld worden ( minimum 25.000 beroepskilometers ).
De terbeschikkingstelling is per definitie in de tijd beperkt, namelijk de periode die overeenstemt
met de reden tot toekenning van de wagen.
Het gebruik van de wagen is onderworpen aan de wettelijke inhoudingen i.v.m. voordelen in
natura. ( V.I.N. ) De bediende waarvoor een wagen goedgekeurd en besteld werd, moet schriftelijk
verklaren dat hij de “car policy” ontvangen heeft en er mee akkoord gaat.
Is het mogelijk om te berekenen of de toekenning van een firmawagen voordeliger is voor het bedrijf? Alsook voor mezelf en de personenbelasting. Ik neem aan dat een woon-werkvergoeding nog altijd voordeliger is voor hun? Ik bewijs mijn werkelijke beroepskosten telkens in de personenbelasting omdat deze hoger is dan het forfaitair bedrag.

Ik ontvang maandelijks een 279,xx EUR (52km * 2).
De firmawagens in onze categorie zijn: Opel Astra Sports Tourer Diesel 1.3C - 109CO².
1. Vergoeding woon - werkverkeer.
Alle bedienden tewerkgesteld op de kantoren te x, met uitsluiting van
deze die gebruik maken van een door de werkgever ter beschikking gesteld bedrijfsvervoer
ontvangen maandelijks een mobiliteitsvergoeding. Deze vergoeding wordt als volgt berekend:
(afstand tussen de verblijfplaats en de werkplaats x 2) x 0,1173 Euro x 18,83 dagen
forfaitair en pro rata per maand tewerkstelling
De vergoeding van 0,1173 Euro per kilometer volgt de aanpassingen van de vergoedingen die
wettelijk vastgelegd worden als terugbetaling van beroepskilometers voor het Rijkspersoneel (K.B.
18.01.65).

1e vetgedrukte: U rijdt vaak rond voor het werk? (werk-werk kilometers) Dit is bvb naar een klant vanuit uw bureau. Indien niet, stelt de AV de u ondertekende dat u geen aanspraak maakt op deze regeling (voor firmawagens).

2e vetgedrukte: Hou geen rekening met wat er voordeliger is voor de firma, omdat dit vaak minder voordelig is voor uzelf. Vroeger was het interessant voor firma's om een wagenpark te hebben, omdat ze deze kosten zonder meer afschreven tegen hun winst. Recente ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat het minder interessant is (werkgever wordt zwaarder belast, werknemer moet meer bijdragen...).

Lees onder andere ook dit: http://www.jobat.be/nl/artikels/firmawa ... werknemer/" onclick="window.open(this.href);return false; en artikels waar verder nog naar verwezen wordt.
Had ook gelezen in een dergelijk artikel dat vanaf een bepaald aantal werk-werk kilometers op jaarbasis, het interessanter is om een kilometervergoeding te vragen ipv met de leasewagen te rijden (raar genoeg: ik meen me te herinneren dat dit een 20 a 25 duizend km was).

Een firmawagen zorgt ervoor dat u maandelijks netto minder over houdt. Zorg ervoor dat u eens becijfert hoeveel een persoonlijke auto u maandelijks kost en hoeveel een leasewagen u zou kunnen kosten. Let ook op het maximum toegelaten aantal privé-kilometers (waaronder woon-werk!) en of u toeslag dient te betalen (+ hoeveel deze is) bij het overschrijden van deze limiet.

Met andere woorden: er zijn vrij veel dingen waar u rekening mee dient te houden om te zien welke financiëel het voordeligst is. Dit moet u dan ook nog afwegen tegenover mogelijk "gemak" dat een firmawagen tegenover een privé-wagen biedt.

GuanoApe4
Topic Starter
Berichten: 41

#3 , 12 nov 2012 10:58

Merci voor de info!

Reclame

Terug naar “Loon”