minder loon bij wettelijk samenwonen?

marijke75
Topic Starter
Berichten: 6

minder loon bij wettelijk samenwonen?

#1 , 11 nov 2012 14:33

Ik had graag een verduidelijking gehad rond wettelijk samenwonen

De historie:

In 1996 geleden ging ik samenwonen met mijn vriend, we hadden elk ons loon. In 2001 trouwden we, ons loon verminderd omdat we getrouwd zijn. Geen probleem, als de regel zo is, dan kunnen we daar niks aan doen. In 2007 scheiden we, ik vraag aan mijn werkgever of ik nu meer loon zal hebben, aangezien ik niet meer gehuwd ben maar wettelijk gescheiden. De werkgever zegt dat er niks veranderd aan mijn loon. Raar vind ik dat, maar ik ga ervan uit dat zij het systeem toch kennen.
Nu ben ik sinds deze maand weer wettelijk samenwonend met mijn nieuwe vriend en nu zegt de werkgever dat ik terug minder loon zal hebben, wegens het stelsel van wettelijk samenwonen dat gelijk staat aan gehuwd zijn??

Nu snap ik het helemaal niet meer, als ik van gehuwd naar gescheiden ga, veranderd er niks, maar als ik terug samenwoon, gaan ze toch weer aan mijn loon prutsen?
Hoe zit het systeem nu in elkaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2012 12:44

ik ben benieuwd , een huwelijksquotient om minder belastingen te betalen ken ik maar om meer te betalen ken ik niet

zijn er kinderen ten laste die van lasthebber veranderen ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

marijke75
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 12 nov 2012 20:34

Er zijn geen kinderen

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2012 07:31

Uiteindelijk zal je pas echt iets over je loon kunnen zeggen, als je personenbelasting voor dat aanslagjaar berekend is.

Bijvoorbeeld: Uw brutoloon is 2500 €.

Stel dat in situatie 1 er maandelijks 1000 € bedrijfsvoorheffing afgehouden wordt, waardoor je 1500 € overhoudt.
In situatie 2 wordt er maandelijks 900 € bedrijfsvoorheffing afgehouden, waardoor je 1600 € overhoudt.

Het jaar daarop krijg je echter in situatie 1 800 € terug van de belastingen, en in situatie 2 moet je 800 € bijbetalen. In welke van beide gevallen heb je dan het meeste loon gekregen? In situatie 1 (1500 x 12 + 800 = 18800 €) of situatie 2 (1600 x 12 - 800 = 18400 €).

Het is dus pas na afrekening van de belastingen dat je kan zien of je meer of minder verdient hebt. Normaal gezien zou dit echter wel weerspiegeld moeten worden in je bedrijfsvoorheffing, maar in praktijk is dit niet altijd het geval...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 13 nov 2012 08:07

Zie :
Bijlage III,Hoofdstuk II(werknemers),Afdeling 1, 2.2.De verkrijger van de inkomsten is een alleenstaande OF de echtgenoot van de verkrijger van de inkomsten heeft eveneens beroepsinkomsten (schaal I) (27 augustus 1993,K.B. WIB)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Starshine
Berichten: 9

#6 , 13 nov 2012 09:57

Maar aan welk "loon" prutsen ze dan? Bedoel je een stijging of daling van het brutoloon of van het nettoloon?

Een stijging of daling van het brutoloon is een keuze van je werkgever en heeft niks met je statuut te maken.
Een stijging of daling van het nettoloon is normaalgezien wel onderhevig aan je statuut (omwille van de mogelijke variatie van de bedrijfsvoorheffing).

Ik ben geen juridisch expert maar dit is gewoon hoe ik denk dat het in mekaar zit. Dus experten, verbeter mij als ik verkeerd ben.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 nov 2012 11:28

Ik denk niet dat een werkgever je brutoloon mag verlagen omdat je trouwt, gaat samenwonen, terug alleen woont, whatever... Verhogen mag een werkgever uiteraard altijd, maar weinig werkgevers gaan u opslag geven, enkel omdat je trouwt of gaat samenwonen, hoor...

Het gaat hier dus weldegelijk over het nettoloon. Dus met andere woorden: de bedrijfsvoorheffing die wijzigt, waardoor het nettoloon eveneens wijzigt. Voor een werkgever heeft dat wijzigen van de bedrijfsvoorheffing weinig effect. Een werkgever gaat hier dus niet "voor eigen profijt" mee "foefelen".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 nov 2012 12:39

Uiteindelijk zal je pas echt iets over je loon kunnen zeggen, als je personenbelasting voor dat aanslagjaar berekend is.

Bijvoorbeeld: Uw brutoloon is 2500 €.

Stel dat in situatie 1 er maandelijks 1000 € bedrijfsvoorheffing afgehouden wordt, waardoor je 1500 € overhoudt.
In situatie 2 wordt er maandelijks 900 € bedrijfsvoorheffing afgehouden, waardoor je 1600 € overhoudt.

Het jaar daarop krijg je echter in situatie 1 800 € terug van de belastingen, en in situatie 2 moet je 800 € bijbetalen. In welke van beide gevallen heb je dan het meeste loon gekregen? In situatie 1 (1500 x 12 + 800 = 18800 €) of situatie 2 (1600 x 12 - 800 = 18400 €).

Het is dus pas na afrekening van de belastingen dat je kan zien of je meer of minder verdient hebt. Normaal gezien zou dit echter wel weerspiegeld moeten worden in je bedrijfsvoorheffing, maar in praktijk is dit niet altijd het geval...
lol ,
je wil iets laten zien en je geeft een resultaat dat ogenschijnlijk het tegenovergestelde is
inhoudelijk zal ik maar zwijgen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 nov 2012 13:33

lol ,
je wil iets laten zien en je geeft een resultaat dat ogenschijnlijk het tegenovergestelde is
inhoudelijk zal ik maar zwijgen
Goed gezien van u: ik geef inderdaad een voorbeeld waarbij in situatie 2, waar je ogenschijnlijk MEER loon hebt, op het einde van de rit inderdaad MINDER verdient hebt. Dat is net mijn punt: enkel op basis van het maandelijks nettoloon, kan je niet bepalen hoeveel je op het einde van het jaar daadwerkelijk verdient hebt.

Net zoals ik zeg: NORMAAL gezien moet het weerspiegeld worden in uw nettoloon, maar mijn voorbeeld geeft aan dat het ook net andersom kan zijn. Waarschijnlijk de situatie waarin de topic starter zich bevindt.

En wat had u verder nog op te merken over het inhoudelijke?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

marijke75
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 14 nov 2012 17:06

Deze info kreeg ik begin dit jaar van mijn werkgever:

De bedrijfsvoorheffing zou berekend worden voor de schaal van gehuwden of wett. Samenwonenden.

Voor januari zou dit de volgende wijziging betekenen:



Huidige situatie wettelijk samenwonend



Belastbaar 1448.08 1448.08

Bv -229,97 - 249,70

netto 1.218,11 1.198,38


Ik ging ook ter info bij de vakbond en deze antwoordden:

Geachte,

De bedrijfsvoorheffing voor een persoon die ongehuwd of wettelijk samenwonend is, is hetzelfde. Er is enkel een verschil indien u gehuwd zou zijn.

Ik weet het nu even niet meer, maar als de werkgever nu wel de bedrijfsvoorheffing aanpast, waarom dan niet toen ik na mijn scheiding alleenstaande werd? Ik vind het niet eerlijk dat ik als alleenstaande enkele jaren terug mijn plan moet trekken omdat er zogezegd niks veranderd aan mijn loon na een scheiding en als ge dan terug met 2 bent moet je weer inleveren. €20 per maand is misschien niet veel maar ik werk in het onderwijs als contractueel personeel, ik moet al 2 maand per jaar doppen (juli & augustus). mijn uitkering voor die 2 maand wordt berekend op mijn loon van 10 jaar geleden en ik val onder geen enkel paritair comité ...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 15 nov 2012 20:46

vakbond heeft het fout. een ongehuwde persoon betaalt effectief minder belastingen dan een gehuwde/Wettelijk samenwonende. Die laatste 2 zijn gelijk.

Zie eerste pagina op: http://fiscus.fgov.be/interfafznl/nl/do ... 051211.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; voor de gelijkstelling tussen gehuwde en wettelijk samenwonende. pagina 6 in dat document geeft de verminderde voorheffing voor een alleenstaande.

Marijke, als je contractueel personeel bent in het onderwijs, dan val je als arbeider wss onder PC 152. Tenzij je overheidspersoneel bent, zal je altijd onder een paritair comité vallen.

En ter herhaling: de voorheffing is een voorheffing, je zal uiteindelijk er dus geen euro netto meer of minder van overhouden of je werkgever nu je aangegeven heeft als alleenstaande of als gehuwde (bij dezelfde fiscale gezinstoestand).

marijke75
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 16 nov 2012 10:06

Dank u JPV

Op mijn loonfiche staat altijd pc: 0 geen pc. ik heb dat eens uitgezocht en toen bleek dat pc 100 te zijn. Paritair Comité 152.00 geldt voor de gesubsidieerde inrichtingen van het vrij onderwijs. Ik werk in het gemeenschapsonderwijs. Pc 100 is een redelijk lege doos mag ik zeggen :(

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 16 nov 2012 11:38

pc 100 kan idd ook als het niet PC 152 is :). En da's idd leeg :(

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 nov 2012 13:00

vakbond heeft het fout. een ongehuwde persoon betaalt effectief minder belastingen dan een gehuwde/Wettelijk samenwonende.
minder bedrijfsvoorheffing = minder voorschot
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 16 nov 2012 14:02

minder belastingen... je moet eens 2 personen die beide een normaal loon verdienen apart rekenen (ongehuwd) of samen (wettelijk samenwonend/gehuwd). Er is nog steeds een verschil, meestal in het voordeel van de ongehuwde.

Wettelijk is een wettelijk samenwonende voor de personenbelasting fiscaal gelijksteld aan een gehuwd iemand :)

Terug naar “Loon”