carensdag

liesbeth1975rood
Topic Starter
Berichten: 8

carensdag

#1 , 05 apr 2007 22:12

hoy, ik ben ziek geworden tijdens mijn ontslag (had zelf ontslag gegeven) en heb mijn eerste briefje aangetekend verstuurd en dat liep van 16/3 - 23/03 mijn tweede briefje liep van 24/03 - 1/04 en was verstuurd op 19/3 aangetekend per post. nu heb ik net mijn afrekening gekregen en ze hebben een carensdag genoteerd voor 16/03 en voor 24/03! dat kan toch niet? het is aansluitend mijn ziekte en het is 2x op tijd binnen gekomen en ik ben al meer dan een jaar in dienst.
klopt dat????????

verder moet ik tochook mijn vakantiegeld enzo krijgen ofniet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 07 apr 2007 11:23

?Art.52.?1...Wanneer de arbeidsongeschiktheid geen veertien dagen duurt,is de eerste werkdag van de periode van arbeidsongeschiktheid een carensdag..."(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

De ononderbroken periode 16/3 t.e.m. 01/04 2007duurt minstens ?veertien dagen?,zodat de eerste werkdag van de periode van arbeidsongeschiktheid GEEN carensdag is.Er is nog minder een tweede carensdag tijdens diezelfde periode.

Bij einde arbeidsovereenkomst hebt u recht op uw vakantiegeld.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

oldie69
Berichten: 22
Locatie: Oost-Vlaanderen

#3 , 22 mei 2007 15:31

Het kan. Als het tweede briefje geen verlenging is van het eerste, dit houdt in dat de arbeidsongeschiktheid van het eerste briefje niet dezelfde is als de arbeidsongeschiktheid van het tweede briefje. VB je gaat een week niet werken wegens een verstuiking en daarna blijf je thuis wegens griep. In dit geval zijn 2 carensdagen toegelaten. Indien het tweede briefje een verlenging is van het eerste is dit niet zo. Bij het laatste vervalt de carensdag, indien de arbeidsongeschikt minstens 2 weken is.

Hou er ook rekening mee dat ziekte tijdens de opzeggingsperiode, zorgt dat de opzegging geschorst wordt en pas terug begint te lopen bij de werkhervatting.

Reclame

kaatje
Berichten: 9

#4 , 27 sep 2007 13:13

1) Als je zelf ontslag neemt verlengt ziekte of verlof de opzegperiode NIET.

2) ik zou een attest of eventueel duplicata aan de dokter vragen wanneer hij vermeldt dat het wel om een verlenging ging en ga hiermee naar uw werkgever en leg het uit.

Terug naar “Loon”