Loonverschil na wettelijk samenwonen?

x__laura
Topic Starter
Berichten: 12

Loonverschil na wettelijk samenwonen?

#1 , 30 okt 2012 12:06

Hallo,

Ik ben sinds kort wettelijk samenwonend (woonde voordien bij mijn ouders). Mijn partner heeft momenteel geen beroepsinkomen. Mij werd verteld dat mijn loon zou stijgen aangezien ik nu een persoon ten laste heb. Mijn loon is deze maand echter slechts €13 gestegen. Ik nam hiervoor contact op met de personeelsdienst en daar antwoordde men het volgende: "Je verdient langs één kant meer omdat je iemand ten laste hebt maar langs de andere kant ook minder omdat je wettelijk samenwoont."

Het lijkt mij echter vreemd dat dit verschil maar €13 bedraagt aangezien ik voordien bij mijn ouders inwoonde en nu 'alleen' met een werkloos persoon ten laste.

Weet iemand hier meer over of kan iemand mij vertellen waar ik hier een duidelijke uitleg over kan krijgen?


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 okt 2012 13:24

Mij werd verteld...
Wie heeft je dit verteld? Mijn partner en ik hebben ook de keuze moeten maken voor al dan niet wettelijk samenwonen. We hebben dit echter voorgelegd aan een fiscalist die het verschil voor ons uitgerekend heeft op basis van onze belastingsaangiftes van vorig jaar en recente loonfiches. Bleek dat wettelijk samenwonen ons op jaarbasis honderden euro's meer kost, dan gewoon feitelijk samenwonen.

Veel mensen denken iets van fiscaliteit af te weten en willen mensen sowieso hun "advies" geven, terwijl dit in veel gevallen nergens op slaat, of nergens op gebaseerd is. Je kan je dus beter laten informeren door iemand die er wel iets van weet en de moeite wil doen het voor jullie uit te rekenen. Dit is zo'n complexe materie dat je je best tot een boekhouder / fiscalist wend om meer raad te krijgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

x__laura
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 30 okt 2012 13:41

Door de personeelsdienst hier (kleine personeelsdienst), de lonen e.d. worden door een overkoepelende personeelsdienst geregeld. Hier zei men mij dat ik meer zou moeten krijgen aangezien mijn partner werkloos is. Eens hij werk heeft vind ik het helemaal niet erg om bijvoorbeeld beiden wat minder te verdienen maar nu we het tijdelijk moeten stellen met één loon lijkt het mij onlogisch dat het verschil zo klein is.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2012 13:51

http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... gaangifte/" onclick="window.open(this.href);return false;

het belastingsvoordeel is door het huwelijksquotient en niet door ten laste zijn van ........
indien het belastingsvoordeel groter is dan hetgeen men via bedrijfsvoorheffing in mindering brengt wacht u een leuke afrekening
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 02 nov 2012 08:09

“Art.88.Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd en de beroepsinkomsten van één echtgenoot minder bedragen dan 30 pct van het totale bedrag van de beroepsinkomsten van beide echtgenoten, wordt hem van de beroepsinkomsten van de andere echtgenoot een zodanig deel toegerekend dat de som van zijn eigen beroepsinkomsten en het toegerekend deel 30 pct van dat totale bedrag bereikt, doch niet hoger is dan 9.470 EUR (basisbedrag 6.700 EUR).Deze bepaling wordt niet toegepast wanneer daardoor de aanslag wordt verhoogd. Art.136.Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.890 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen:1° hun kinderen;2° hun ascendenten;3° hun zijverwanten tot en met de tweede graad;4° personen van wie de belastingplichtige als kind volledig of hoofdzakelijk ten laste is geweest.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

“Art.88.Het bedrag van de aan de bron verschuldigde bedrijfsvoorheffing wordt vastgesteld volgens de schalen en de erbij horende regels vermeld in bijlage III.“(K.B.WIB 27 augustus 1993)
Voorheffingen worden uiteindelijk VERREKEND.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 nov 2012 14:59

Voorheffingen worden inderdaad verrekend bij de uiteindelijke belastingsaangifte. De topic starter zal pas na een jaar (als haar belastingsaangifte voor dat aanslagjaar verrekend is en geld terugkrijgt / moet bijbetalen) echt kunnen zeggen wat ze al dan niet meer verdiend heeft gedurende die tijd. Ik heb ondertussen geleerd niet te luisteren naar "mensen van de gemeente", "mensen van de personeelsdienst" of "mensen die het kunnen weten" wat betreft fiscaliteit. Ik vertrouw enkel een fiscalist (iemand die er ook effectief professioneel mee bezig is) als ik raad nodig heb. Net zoals ik enkel een architect vertrouw om raad te geven bij zware verbouwingen van mijn woning, en niet de timmerman van om de hoek.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”