Ontslagname en eindejaarspremie

Moraelin
Topic Starter
Berichten: 319

Ontslagname en eindejaarspremie

#1 , 29 okt 2012 13:53

Deze clausule zit in mijn contract ingewerkt:
De bediende die vrijwillig de firma verlaat heeft geen recht op een 13° maand of een gedeelte ervan. (Zie ondernermings-CAO dd. 14/3/1983 & CAO dd. 09/05/1989 van PC 209 bekrachtigd bij KB 13/08/1990).

Ik heb ontslag genomen met laatste dag 31 Oktober, wil dit zeggen dat ik zowiezo geen recht heb op een 13de maand, zelfs niet pro-rata, kloppen deze verwijzingen van CAO's wel ?
Is er iemand met kennis van CAO's, meer in bijzonder van de PC209 die kan verifieren of bovenstaande clausule geldig is ? Het gaat om een contract van 2011.

Ik vind het maar straf dat zoiets bestaat...ze vragen eigenlijk van ontslag te nemen in Januari, had ik het geweten...tja vijgen en pasen en zo zeker ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 okt 2012 14:02

meer zelfs, je moest geen ontslag nemen in januari, je moest gewoon op 30 november nog in dienst zijn (behalve als de ondernemingsCAO nog iets anders bepaalt).

Eisen dat je tot einde van de referteperiode (hier 30 november) in dienst moet blijven bij zelf ontslag nemen is redelijk standaard hoor. In PC 218 (het grootste bediendenPC) is die bepaling er bvb ook, met de uitzondering indien je >5 jaar in dienst bent (dan krijg je die zelfs als je zelf ontslag neemt).

OndernemingsCAO zal je bij de sociale inspectie moeten opvragen, maar meer dan waarschijnlijk zal het wel kloppen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2012 13:46

OndernemingsCAO zal je bij de sociale inspectie moeten opvragen,
bij de inspectie van de sociale wetten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Loon”