Terugvordering loon educatief verlof

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

Terugvordering loon educatief verlof

#1 , 17 okt 2012 19:49

Werknemer volgt een academische bacheloropleiding in avondonderwijs en vraagt hiervoor educatief verlof d.m.v. het getuigschrift van regelmatige inschrijving. Op dit attest staan het aantal theoretische cursusuren vermeld, nl. 183u.
Na ontvangst van dit attest bevestigt de werkgever aan de werknemer dat deze voor dit academiejaar recht heeft op 16 dagen educatief verlof. (Een academische bacheloropleiding geeft recht op 120 uren educatief verlof. Dus 120u omgerekend naar de wekelijkse arbeidsduur, komt neer op 16 dagen.)
Elk trimester dient de werknemer het attest van nauwgezetheid in bij de werkgever. Het laatste attest na het allerlaatste contactuur van het academiejaar, nl. eind mei 2012. Werknemer heeft het educatief verlof opgenomen tijdens de toegestane periode.


Probleem:
Sociaal secretariaat stelt vast dat er maar 87 aanwezigheidsuren zijn i.p.v. de 183 theoretische cursusuren. Sociaal secretariaat laat weten aan de werkgever dat er een 30-tal uren dienen 'geannuleerd' te worden.
Ter info: de theoretische cursusuren stemmen niet overeen met het werkelijk aantal gegeven cursusuren. Veel lessen worden afgelast, veel minder les gegeven dan eigenlijk zou moeten volgens het aantal theoretische uren. Daarnaast ook een aantal keren afwezigheden wegens ziekte, klein verlet enz (gewettigd). En enkele uren ongewettigd (bitter weinig ).


De wetgeving inzake educatief verlof stelt het volgende:
Art. 119. De werknemer die op het werk afwezig is en ten onrechte het voordeel van het recht op betaald educatief verlof inroept, kan voor die afwezigheid de uitbetaling van zijn normaal loon niet eisen.
Wanneer het bedrog van de werknemer pas vastgesteld wordt nadat deze zijn normaal loon reeds ontvangen heeft, kan de werkgever de terugbetaling eisen van dat loon (...). <W 1989-12-22/31, art. 148, 013; ED : 09-01-1990>

Art. 137. De rechtsvorderingen die, met toepassing van artikel 119, tweede lid, door de werkgevers kunnen worden ingesteld tot terugvordering van onverschuldigd betaalde bedragen, verjaren na verloop van drie jaren, die ingaan op de betaaldatum.
Vraag: Kan de werkgever deze uren terugvorderen?
Het eerste lid stelt dat de werknemer die het recht ten onrechte inroept geen uitbetaling kan vorderen van het loon.
- Deze situatie is alvast niet van toepassing gezien het educatief verlof reeds werd opgenomen, en het loon aldus reeds werd uitbetaald.

Het tweede lid stelt tenslotte dat wanneer het bedrog pas naderhand wordt vastgesteld, de werkgever de terugbetaling kan eisen.
- Deze situatie is mijn inziens ook niet toepasselijk gezien er geen sprake is van bedrog. Bedrog impliceert immers het gebruik van listen of kunstgrepen met een bedrieglijk inzicht.
Ik (de werknemer) heb immers het aantal dagen opgenomen die de werkgever mij na afgifte van het attest van regelmatige inschrijving heeft meegedeeld, nl. 16 dagen. (via mail n.b., doch die zal ik nog mogen trachten terug te vinden...) Ik heb op geen enkele manier getracht mijn werkgever om de tuin te leiden. Ik dien elk trimester een attest van nauwgezetheid in, zoals het hoort. Daarop staan telkens de theoretische uren, werkelijk gegeven uren, aantal uren gewettigde en aantal uren ongewettigde afwezigheid.

In de brochure van fgov staat het als volgt:
De werknemer die op het werk afwezig is en ten onrechte het voordeel van het recht op betaald educatief verlof inroept, kan voor die afwezigheid
de uitbetaling van zijn normaal loon niet eisen (bijvoorbeeld na de datum van het laatste examen, of in een periode dat hij geschorst is wegens een te grote onwettige afwezigheid of voor een opleiding die niet voorzien is in het toepassingsgebied van de wet).
Indien de werknemer bedrog pleegt en dit pas vastgesteld wordt nadat deze zijn normaal loon reeds ontvangen heeft, kan de werkgever er de terugbetaling van eisen.
De bijdragen voor sociale zekerheid met betrekking tot het loon kunnen daarentegen niet worden teruggeëist van de werknemer, aangezien hij deze bijdragen niet heeft ontvangen. Bovendien bestaat er een procedure bij de RSZ die de werkgever toelaat de terugbetaling te verkrijgen van de bijdragen waarvoor het loon dat als basis diende niet verschuldigd was.
Op werk.belgie.be verwoorden ze het als volgt:
Als je op het werk afwezig blijft en ten onrechte het voordeel van het recht op betaald educatief verlof inroept, kan je voor die afwezigheid de uitbetaling van je normale loon niet eisen (verlof genomen na de datum van het laatste examen, of voor een opleiding die niet voorzien is in het toepassingsgebied van de wet of in een periode dat je geschorst bent wegens een te grote onwettige afwezigheid). Wanneer je bedrog pleegt en dit pas vastgesteld wordt nadat je het normale loon reeds hebt ontvangen, kan de werkgever er de terugbetaling van eisen.
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=541" onclick="window.open(this.href);return false;
Tenslotte is er nog een arrest van het Arbeidshof te Gent, dd. 18/11/1996 waar een werknemer het verplichte attest te laat indient, maar de werkgever het educatief verlof toch had uitbetaald; om het tenslotte naderhand terug te vorderen. (Bij mij heeft de werkgever uitbetaald terwijl hij de attesten steeds tijdig ontving en dus in staat was na te gaan of ik al dan niet gerechtigd was.)
Het Arbeidshof wijst erop dat de werkgever gerechtigd was, bij ontstentenis van het attest, het loon voor de dagen educatief verlof niet uit te betalen. Nu hij dat toch deed en wel zonder zich ervan te overtuigen dat de werknemer erop gerechtigd was, is het zo dat hij zelf nalatig is geweest eerder dan de werknemer bedrog te kunnen verwijten. Bedrog vergt overigens dat in hoofde van de werknemer één of meerde kunstgrepen wordt aangetoond.
Hieruit leid ik af dat het voornoemde artikel 119 daadwerkelijk doelt op bedrog, i.d. bedrieglijk handelen, ten einde onrechtmatig verlof te bekomen. En dus niet de gevallen waarin een werknemer ten onrechte het educatief verlof zou genoten zonder het zelf te beseffen, dus zonder bedrieglijk inzicht.


Graag jullie inzichten. Ik val hoofdzakelijk over het woord bedrog in de regelgeving, hetgeen absoluut niet het geval is.
Indien jullie van mening zijn dat een terugvordering mogelijk is graag wat meer info over het volgende deel "De bijdragen voor sociale zekerheid met betrekking tot het loon kunnen daarentegen niet worden teruggeëist van de werknemer, aangezien hij deze bijdragen niet heeft ontvangen.".

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 okt 2012 21:29

Volgens mij is het opnemen van educatief verlof wel degelijk bedrog indien je die lessen bewust en effectief niet gevolgd hebt én toch het educatief verlof ervan opgebruikt.

ivm dat laatste: dat slaat op de RSZ-bijdragen die de werkgever niet kan terugvorderen. anders zou een werkgever tot 150% van het brutoloon kunnen terugeisen en zo "winst" maken, gezien hij de RSZ ook kan terugvorderen.

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#3 , 17 okt 2012 23:03

Volgens mij is het opnemen van educatief verlof wel degelijk bedrog indien je die lessen bewust en effectief niet gevolgd hebt én toch het educatief verlof ervan opgebruikt.
Bewust en effectief niet gevolg, dat klopt, ik was meermaals (gewettigd) ziek, het is niet echt een al te best jaar geweest. Ik heb echter het educatief verlof opgebruikt aangezien het toegekend werd door de werkgever (deze had immers al de aanwezigheidsattesten), en ik was mij van geen kwaad bewust.

In mijn situatie heeft de werkgever begin juni het laatste attest gekregen. Op basis daarvan wist de werkgever perfect hoeveel uren er gedoceerd waren, hoeveel ik aanwezig was en hoeveel ik gewettigd en ongewettigd afwezig was. Op dat ogenblik kon hij dus een herberekening maken van het aantal toegekende dagen/uren verlof, doch heeft dit niet gedaan.

Ik was mij niet bewust van mijn 'fout' omdat ik in de veronderstelling was dat de toegekende uren gebaseerd waren op het aantal gedoceerde uren. Die drempel van maximaal 10% ongewettigde afwezigheid heeft mij wat parten gespeeld. Ik dacht dat alle uren, behalve de ongewettigde, mee werden geteld voor de toegekende uren. Aangezien ik absoluut niet aan 10% ongewettigde afwezigheid kwam, en het aantal gedoceerde uren meer was dan hetgeen ik maximaal recht op had (120u), was ik mij van geen kwaad bewust dat ik eigenlijk meer opnam dan ik in werkelijkheid maar recht op had.
Ik vind 'bedrog' een woord dat de lading niet echt dekt in dit geval. Waar is het bedrieglijk handelen?

Nu ik de wetgeving er even op nagelezen heb stel ik toch nog iets vreemd vast, dit geheel terzijde:
Ik zou in theorie (en in de praktijk) niet naar de les kunnen gaan en toch het maximale educatief verlof kunnen opnemen indien ik ingeschreven was met een examencontract i.p.v. een diplomacontract. Want indien je dezelfde opleiding volgt met een examencontract hoef je geen lessen te volgen, moet er geen aanwezigheidslijst ingevuld worden, en dus ook geen attesten van nauwgezetheid worden afgeleverd. Iemand die dus niet naar de les gaat krijgt dus steeds het maximale verlof, terwijl iemand die wat tegenslag heeft en een aantal keer gewettigd ziek is, verliest verlofdagen. Stof tot nadenken denk ik dan.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 okt 2012 07:21

er moet wel een attest ivm aanwezigheid op de examens voorgelegd worden, maar je hebt idd gelijk :)

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#5 , 18 okt 2012 08:03

Bedankt in elk geval. Ik zal maar braaf mijn verlofdagen laten annuleren. :-)

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#6 , 19 okt 2012 20:21

Deze avond de vraag laten beantwoorden door een prof. Sociaal recht. Zijn oordeel is dat de werkgever zich in deze situatie niet op art. 119 2e lid (bedrog) kan beroepen, maar wel (zoals ik ook reeds in mijn achterhoofd had) op de leer van de onverschuldigde betaling.

Terug naar “Loon”