van jobstudent naar werkstudent en alleen/samen wonen

DeborahSmeets
Topic Starter
Berichten: 3

van jobstudent naar werkstudent en alleen/samen wonen

#1 , 17 okt 2012 13:12

Ik heb een vraagje:

Momenteel werk ik nog als jobstudent, echter zou ik vanaf januari part time willen gaan werken (en dus werkstudent worden) en gaan samen wonen met mijn vriend, toch wil ik mijn studies nog blijven voortzetten.
Nu was mijn vraag: ALS mijn ouders mijn studies wel nog betalen, ontvangen zij dan wel nog kindergeld voor mij, ongeacht of ik nog bij hen inwoon? Ik ga er van uit dat als ik niet meer bij hen inwoon ik ook niet meer ten laste ben van hen, ondanks het feit dat zen mijn studies nog betalen?

Als mijn ouders besluiten om mijn studies niet meer te betalen, en ik deze dus zelf zal betalen, krijgen mijn ouders dan nog steeds kindergeld of kan ik hier aanspraak maken of kan ik aanspraak maken op iets anders?

Is er een verschil voor, bv de belastingen, als ik ga alleen wonen of samen wonen met mijn vriend?

Dank u!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 17 okt 2012 14:13

ik veronderstel dat je meerderjarig bent.
Je mag en kan sowieso aan het kinderbijslagfonds vragen dat de kinderbijslag rechtstreeks aan jou gestort wordt. Je hebt daar recht op als je dat wenst.

DeborahSmeets
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 17 okt 2012 15:55

Ik ben idd meerderjarig; dus ik blijf mijn recht op kinderbijslag behouden, ongeacht of ik thuis woon? De enige voorwaarden is dat ik minder 240u per maand werk?
Bedankt!

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 17 okt 2012 16:09

kinderbijslagrecht is niet gekoppeld aan het feit of je thuis woont of elders, maar aan het feit dat je een studie volgt met een minimum aantal studiepunten en ja je mag ook neit teveel verdienen denk ik.

DeborahSmeets
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 17 okt 2012 16:45

Ok, bedankt!

Tope
Berichten: 916

#6 , 17 okt 2012 17:07

Wend je tot de sociale dienst van de instelling waar je studeert.
Normaal gezien moeten zij jou de nodige info voor jouw specifieke situatie kunnen verstrekken.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 19 okt 2012 08:13

“Art.62...§ 3.Onverminderd de bepalingen van § 1, wordt de kinderbijslag onder de door de Koning bepaalde voorwaarden verleend tot 25 jaar ten behoeve van het kind dat onderwijs volgt of een stage vervult om in een ambt te kunnen worden benoemd. Onverminderd de bepalingen van § 1, kan de Koning, onder de voorwaarden die Hij vaststelt, bepalen dat kinderbijslag wordt verleend tot 25 jaar ten behoeve van het kind dat een vorming doorloopt waarvoor in het " bachelor-master "-systeem studiepunten worden toegekend en geen lessen dienen te worden gevolgd. Hij bepaalt de vormingen die in aanmerking komen. De Koning bepaalt eveneens onder welke voorwaarden de uitoefening van een winstgevende bedrijvigheid geen beletsel is voor de toepassing van deze paragraaf...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

‘zou ik vanaf januari part time willen gaan werken (en dus werkstudent worden)’

Zie zelf verder: 10 AUGUSTUS 2005. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaronder kinderbijslag wordt verleend ten behoeve van het kind dat onderwijs volgt of een vorming doorloopt.

Art.69.§ 2. De kinderbijslag wordt aan het rechtgevend kind zelf uitbetaald :...b) als het ontvoogd is of de leeftijd van 16 jaar bereikt heeft en niet bij de in § 1 bedoelde persoon woont. Aan deze laatste voorwaarde is voldaan door afzonderlijke hoofdverblijfplaatsen als bedoeld in artikel 3, 1e lid, 5° van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, of als met daartoe voorgelegde officiële documenten aangetoond wordt dat de gegevens in het Rijksregister niet of niet meer overeenstemmen met de realiteit...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

Art.136.Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.890 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen:1° hun kinderen;2° hun ascendenten;3° hun zijverwanten tot en met de tweede graad;4° personen van wie de belastingplichtige als kind volledig of hoofdzakelijk ten laste is geweest.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

Ik ga er van uit dat als ik niet meer bij hen inwoon ik ook niet meer ten laste ben van hen, ondanks het feit dat zen mijn studies nog betalen?

U bent dan inderdaad niet meer ten laste van uw ouders.

“Artikel 104(aj. 2013) Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald: 1° 80 pct van de onderhoudsuitkeringen die de belastingplichtige regelmatig heeft betaald aan personen die niet deel uitmaken van zijn gezin, wanneer ze zijn betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek of van de wet van 23 november 1998 tot invoering van de wettelijke samenwoning, zomede 80 pct van de kapitalen die zulke uitkeringen vervangen...”(Wetboek Inkomstenbelastingen).

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(Burgerlijk Wetboek).

‘ALS mijn ouders mijn studies wel nog betalen‘

Dit kan gekwalificeerd worden als onderhoudsuitkering betalen.

Echter : “Artikel 90(aj. 2013) Diverse inkomsten zijn:...3° onderhoudsuitkeringen die aan de belastingplichtige regelmatig zijn toegekend door personen van wier gezin hij geen deel uitmaakt, wanneer ze worden toegekend ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek of van de wet van 23 november 1998 tot invoering van de wettelijke samenwoning, zomede kapitalen die zulke uitkeringen vervangen...”(Wetboek Inkomstenbelastingen).

“Artikel 88, WIB 92 (aj. 2013) Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd en de beroepsinkomsten van één echtgenoot minder bedragen dan 30 pct van het totale bedrag van de beroepsinkomsten van beide echtgenoten, wordt hem van de beroepsinkomsten van de andere echtgenoot een zodanig deel toegerekend dat de som van zijn eigen beroepsinkomsten en het toegerekend deel 30 pct van dat totale bedrag bereikt, doch niet hoger is dan 9.470 EUR (basisbedrag 6.700 EUR).Artikel 126, WIB 92 (aj. 2013) § 1. In geval van huwelijk of wettelijke samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag op naam van de beide echtgenoten gevestigd. Deze gemeenschappelijke aanslag belet niet dat het belastbare inkomen van elke echtgenoot afzonderlijk wordt vastgesteld.”(Wetboek Inkomstenbelastingen).

Uit art.126 kan afgeleid worden dat art.88 ook van toepassing is op WETTELIJK samenwonenden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Loon”