Verworven recht

bensmith
Topic Starter
Berichten: 3

Verworven recht

#1 , 10 okt 2012 15:29

Beste,
Graag uw mening over het volgende.
Ik werk nu 1.5 jaar bij mijn huidige werkgever. Bovenop het loon en de vele extralegale voordelen krijgen we elke maand een budget van 30euro voor de strijkdienst. Dit al lang voordat ik hier werkte, al zeker 6.5 jaar.
Vorig jaar werden we overgenomen door een ander bedrijf, sommige voordelen werden gestopt en omgezet in loon.
Over de strijkdienst werd gezegd dat ze gestopt werd, maar daarna toch weer verlengt voor een jaar.
Nu kregen we bericht dat we vanaf januari geen 30euro budget meer krijgen, de dienst op zich blijft wel bestaan (betalend).

De strijkdienst is niet opgenomen in het contract, maar ik heb wel een document van bij mijn sollicitatie, waarop mijn loon vermeld staat, de wachtvergoeding en ook alle voordelen waaronder 30 euro strijkdienst per jaar.

Ik denk dat dit een verworven recht is en dat ze dit moeten omzetten naar 30 euro netto loon als ze dit willen stopzetten.
Klopt dit?
Ik ben even gaan polsen bij HR maar die waren not amused, ik zou graag weten of ik sterk in mijn schoenen sta voor ik hier verder over doorga, we hebben namelijk geen vakbondsvertegenwoordiger, dus ook niemand met bescherming tegen ontslag.

Bedankt voor uw response.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 okt 2012 19:00

niet 30 euro netto loon, maar wel een vergelijkbaar voordeel. Ik veronderstel dat u ook belast werd op het 30 euro voordeel en dit dus op de loonbrief stond?

bensmith
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 10 okt 2012 20:27

Raar genoeg niet. Blijkbaar komt dit uit de zwarte kas, hoorde ik vandaag.
Dus dat wil zeggen dat we er ook geen belasting op betaalden.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 okt 2012 21:00

kreeg je dat op de rekening gestort?

bensmith
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 11 okt 2012 09:30

Neen, we kunnen gewoon de strijk meegeven op het werk en die wordt daar ook terugbezorgd.
Als we over het budget gingen moesten we dat cash betalen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 11 okt 2012 10:57

U kan dit recht, indien u dit kan bewijzen (en daar ziet het naar uit), nog altijd eisen. Hou er dan wel rekening mee dat u, indien u daarvoor naar de rechtbank wil stappen, wel eens op grote interesse van de belastingen en RSZ zal kunnen rekenen. Zij zullen u met plezier meehelpen in het rechtzetten van deze situatie.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 okt 2012 12:03

U kan dit recht, indien u dit kan bewijzen (en daar ziet het naar uit), nog altijd eisen. Hou er dan wel rekening mee dat u, indien u daarvoor naar de rechtbank wil stappen, wel eens op grote interesse van de belastingen en RSZ zal kunnen rekenen. Zij zullen u met plezier meehelpen in het rechtzetten van deze situatie.
Met alle nadelige gevolgen vandien voor alle personeesleden die nooit belastingen betaald hebben op die 30 euro per maand?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”