onwettig afwezig...

tamarah
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Berlare

onwettig afwezig...

#1 , 05 okt 2012 19:25

Hallo iedereen,
Mijn man is op 18 september ziek geworden,een depressie.
Ik heb dezelfde dag zijn ziekenbriefje naar het werk gebracht.
Vandaag kreeg hij zijn loonfiche en staat daar op 9 dagen onwettig afwezig.

Toen ik belde kreeg ik als antwoord dat hij niet bij de bedrijfsarts geweest was.
Hij werkt 25 jaar bij deze firma en heeft in al die jaren maximum 3 keer bij die arts geweest.
Bij vorige ziektes is er nooit iets gezegd dat hij niet bij die dokter ging
en nu ineens onwettig afwezig.
Kan dit?

We zitten met een puber van 16 die gewoon doet waar hij zin in heeft
en waar wij bijzondere jeugdzorg voor gecontacteerd hebben.
Nu zijn we bezig met een oooc, een uithuis plaatsing voor 2 maand.
Daarnaast heeft onze dochter van 15 vorige week een zelfmoordpoging
gedaan omdat haar vriend het had uitgemaakt.
Voor mijn man is dit allemaal teveel,er zijn verschillende zelfmoorden binnen zijn familie.
Er is weinig dat hem nog interesseert .

We zijn alletwee een beetje aan het einde van onze krachten en nu komt dit er nog bij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 okt 2012 20:57

Een bedrijfsarts heeft geen enkele bevoegdheid in deze zaak. Wat de werkgever wel kon gedaan hebben is een controlearts gestuurd hebben (maar die mag géén bedrijfsarts zijn) en uw man hebben laten onderzoeken. Dit gebeurt normaal gezien door een (niet-aangekondigd) onderzoek bij u thuis. indien de controlearts u niet had aangetroffen, steekt hij een briefje in de brievenbus en vraagt hij uw man aan te melden binnen de 24 uur.

Mij lijkt het dat het dus niet de bedrijfsarts, maar de controle-arts is die langsgeweest is (mss bedoelde u dat). Dan mag de werkgever idd loon weigeren uit te betalen vanaf het moment dat de controlearts zich aanbood bij u thuis tot het moment dat uw man terug een afspraak maakt (indien dit niet binnen de 24 uur is)

tamarah
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Berlare

#3 , 06 okt 2012 22:13

Het is inderdaad de contole-arts in mijn frustratie heb ik beide door elkaar gehaald.
De controle-arts sturen ze niet ,enkel indien je niet buiten mag.
Ze verwachten dat je jezelf gaat aanbieden bij die arts.
Maar wat mij hier heel hard stoort is het feit dat men dit al 25 jaar door de vingers ziet
en nu hij zelf enorm in de put zit maken ze er een punt van.
Ik denk dat dit gewoon komt doordat hij dit jaar al enkele keren ziek is geweest,dat zijn ze niet gewend van hem.
Eerst heeft hij 4 weken thuis geweest met hartklachten (ziekenhuisopname)
Daarna 6 weken met een tenniselleboog.
En nu die verdomde depressie...

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 07 okt 2012 08:54

“Art.31.§ 1. De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval, schorst de uitvoering van de overeenkomst. § 2. De werknemer is verplicht zijn werkgever onmiddellijk op de hoogte te brengen van zijn arbeidsongeschiktheid. INDIEN een collectieve arbeidsovereenkomst of het arbeidsreglement dit voorschrijft of bij ontstentenis van dergelijk voorschrift, op verzoek van de werkgever, legt de werknemer aan deze laatste een geneeskundig getuigschrift voor...§ 3. Bovendien mag de werknemer niet WEIGEREN een door de werkgever gemachtigd en betaald arts...te ontvangen, noch zich door deze te laten onderzoeken. Behoudens wanneer diegene die het geneeskundig getuigschrift aan de werknemer heeft afgeleverd oordeelt dat zijn gezondheidstoestand hem niet toelaat zich naar een andere plaats te begeven, moet de werknemer zich DESGEVRAAGD bij de controlearts aanbieden...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Ik heb dezelfde dag zijn ziekenbriefje naar het werk gebracht. Vandaag kreeg hij zijn loonfiche en staat daar op 9 dagen onwettig afwezig’

Indien u niet GEVRAAGD werd u bij de controlearts aan te bieden,dan is het u niet spontaan aanbieden geen oorzaak van onwettige afwezigheid. Verzoek uw werkgever om het bewijs van die vraag. Leg zo nodig klacht neer bij Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tamarah
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Berlare

#5 , 07 okt 2012 20:29

Bedankt voor u antwoord,ik voel me er al een beetje beter bij.
Iedereen tegen wie wij dit vertelden gaf ons hetzelfde antwoord,
je moet eerst een uitnodiging krijgen en daarmee ga je naar de controle-arts.
Morgen ga ik mijn licht eens opsteken bij de vakbond,er zijn nog enkele punten
waar we al jaren om smeken,die gaan we nu ook eens ter sprake brengen.
Een voorschot van 375€/maand op een loon van 2.500€
Geen hospitalisatieverzekering voor werknemers ( ong. 65 werknemers),enkel voor de bedienden.
Het zijn kleine dingen maar in de loop der jaren kunnen die serieus op u systeem werken.

Terug naar “Loon”