Help , mijn job is 1 grote leugen

kuku
Topic Starter
Berichten: 103

Help , mijn job is 1 grote leugen

#1 , 02 okt 2012 10:34

:( Ik en mijn partner werken al sinds 1996 voor het zelfde bedrijf , we werken zelfs samen op de werkvloer . Sinds 2002 , werken we voor deze firma in onderaanneming op een groot bedrijf in het Antwerpse waar we beiden de sportterreinen uitbaten en de kantiene van die terreinen .

Destijds hadden ze twee personen nodig , wat waar is want vaak is zelfs 2 personen te weinig .
Dus 2 Full timers . Eén van de twee krijgt de woning die op het terein staat in nature om controle uit te oefenen , we waren verplicht er te wonen anders konden we de job niet aannemen volgens hen , wat we dus deden .
Dus is het 1 full time job en de ander persoon een part time job en de woning in natura .

Nu vraagt een paar weken terug mijn partner zijn pensioen op waneer hij in pensioen kan gaan , normaal is dat binnen de 4 jaar . Maar blijkt nu dat er veel niet klopt ik leg hieronder alles uit stap voor stap .

1) WONING IN NATURA , Ik heb eigenlijk een full time job , maar aangezien ik de woning in nature krijg , heb ik maar een Part time contract , tot voor een paar maand was dat 19 u / week en nu 27u/week . Als je een woning in natura krijgt moet dat toch op je contract staan ? Dat is niet het geval , er staat niks op mijn contract . Er is ook niks aangegeven aan de pensioenkas van dit voordeel , dus nadelig voor pensioen , en vakantiegeld enz...... . Dus eigenlijk ben ik na 10 jaar met niks meer in orde sinds ik hier woon . Wat kan ik hier tegen doen ????
Mijn werkgever waarvan dat huis niet is maar van het bedrijf waarvoor men baas werkt en grote klant is , zegt dat dat niet verplicht is dit aan te geven dat ik dit heb als partime loon in natura dat huis . Maar volgens mij staat dat helemaal illegaal aangezien ik es een papier moest hebben dat ik geen huur betaal , en ik kreeg dat niet . en op de gps vind je dit adres niet terug . Daarom denk ik dat er iets niet pluis is . wat kan ik doen , kan ik hiervoor schade vergoeding eisen omdat ik altijd al 10 jaar ben bedrogen geweest en door hen niet in orde ben voor men pensioen enz.....

2) PENSIOEN , Mijn partner vraagt zijn pensioen op , en zou normaal binnen de 4 jaar op pensioen kunnen gaan dan heeft hij 45 jaar arbeid . Nu blijkt dat hij met niks in orde is en dat er zaken ontbreken enz , in de laatste 10 jaar dus , resultaat hij moet bijna 2 jaar langer werken omdat de werkgever met vanalles heeft gesjoemelt de laatste 10 jaar en alles in zijn nadeel . Kan dat zomaar kan hij dat niet laten rechtzetten , kan hij geen schade vergoeding eisen of dergelijke ?

3) LOON AAN 150% , Zowel ik en mijn partner , zijn dus op zelfde tewerkgesteld , en werken samen , Mijn partner heeft jaren lang op zondag gewerkt een paar uur en werkte 6/7 dagen . Moet dat normaal niet betaald worden aan 150% . Als dat zo is er staat op zijn loonfiche urenbataald aan 150% maar als je het berekend is hij helemaal niet betaald geweest aan 150% maar aan gewoon loon . Kan hij dat terugeisen ? die overige 50% van de 150% .

Als je feestdagen hebt , en je werkt fult time of part time moet dat niet worden betaald aan 120 of 150 % ?
Dat staat er soms op maar is helemaal niet betaald aan 150% maar aan gewoon loon .

Ik had dat ook op men zaterdag uren al 10 jaar lang , aan 150% maar niks betaald aan 150% , wat kunnen we hieraan doen ?

4) VAKANTIEDAGEN ,
We werken dus al sinds 96 voor zelfde bedrijf deze is al verscheidene malen overgenomen , nu blijkt onze ancieniteitsdagen zijn niet mee over genomen kan dat zomaar dat deze vervallen ?

Sinds vorig jaar hebben we als je 3 maand niet ziek bent in extra dag verlof , deze moet je nemen binnen de opeen volgende 3 maand , We zijn nooit ziek , dus hebben we er recht op , maar we kunnen deze dagen niet nemen en onze baas vult dat zogezegd altijd in tussen kerstdag en nieuwjaar , zogezegd want ik vind niks terug niet van beide . Wat kan ik hier tegen doen . Kan dat zomaar ?

Wij kunnne onze vakantie nooit zelf kiezen . Wij moeten sluiten waneer het bedrijf waarvoor we in onderaanneming werken sluit en dat is juli . En een week in december . We hebben normaal recht op 25 vakantiedagen , 20 wettelijke vakantiedagen en ancieniteitsdagen en de dagen van niet ziek te zijn .
Nu is al sinds we hier werken dus nu al 10 jaar dat we soms maar 7/10 dagen in july wettelijke vakantiedagen hebben en de rest toegestaane afwezigheid , en dan in december toegestaane afwezigheid .
Dit is erg slecht voor ons onze vakantie verminderd elk jaar , slecht voor de belastingen , verlofgeld enz.... en mijn pensioen . Dus zijn er veel wettelijke vakantiedagen die weg zijn en god mag het weten naar waar . Wat kan ik hier tegen doen , ik heb al gezegd dat ik geen toegestane afwezigheid wou maar het blijft maar voortgaan . Kan ik schade vergoeding eisen ? Moeten ze dat recht zetten . Dit alles is wel altijd mal 2 hee en is geldig voor ons beide zitten in zelfde schuitje .

5) BIJVERDIENSTE , Ik wil ergens in mijn vrije uren gaan bijwerken omdat ik een part time job heb ik wil full time werken en betaald worden wat nu het geval is . Ik mag dat niet van mijn werkgever omdat ik gratis ter beschikking moet zijn van bedrijf , en als ik dat wel doe vliegt mijn partner buiten , maar hij gaat bijna in pensioen en kan dat dus niet maken , dan zijn we beide ons werk kwijt en dak boven ons hoofd en staan we dus op straat , mag dat zomaar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 02 okt 2012 10:40

Dringend naar de vakbond gaan met deze problemen.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 02 okt 2012 11:56

Of/en met alle papieren de RVA inschakelen. Zij kunnen regulariseren als u over de nodige bewijzen beschikt.

Reclame

synergy
Berichten: 9

#4 , 21 feb 2013 14:13

Ik zou ook aanraden van bewijzen te verzamelen.. Bovenstaande is immers jouw versie vd feiten, maar van zodra je hier een zaak van maakt en je werkgever met zijn advocaat praat, zou het verhaal wel eens snel kunnen veranderen. Dus informeer je discreet en verzamel discreet bewijzen alovrens je hier tov. je werkgever een zaak van maakt. Communicatie via email is een goed begin.

Jef 007
Berichten: 737

#5 , 21 feb 2013 14:20

rva?
is niet beter de sociale of arbeidsinspectie in te schakelen?

synergy
Berichten: 9

#6 , 21 feb 2013 14:29

idd, sociale inspectie lijkt mij ook logischer :) Maar ik zou dit dus discreet aanpakken, eerst zoveel mogelijk bewijs verzamelen zolang de werkgever niks vermoedt en dan snel handelen zodat de werkgever niks meer kan laten verdwijnen

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 21 feb 2013 14:31

Rva kan nakijken wat voor soort contract u hebt en indien nodig zullen die wel de nodige diensten laten controleren.

kuku
Topic Starter
Berichten: 103

#8 , 29 sep 2013 22:45

Hier short vanalles .

Ik werk deeltijds 27u/week op papier maar werk er soms 50 per week.
De 27 uren worden betaald , de overige niet , ook geen aanpassing van contract of recup

Nu heb ik in 2011 contract getekend dom van me waarin in kleine letters staat dat ik elke dag
ter beschikking moet zijn van men werk tussen 9 u in de ochtend en 23 in de avond.

Word wel maar 27 u /week betaald .

In 2012 heb ik een vergadering gehad met een man van de arbeidsrechtbank en die zei
dat ik mijn 27 u moest werken wat ik meer dan doe , en een nieuwe werkplanning .
Deze nieuwe werkplanning heb ik gekregen .
Nu deze moest ook gebeuren met een nieuw contract opgemaakt in 2012

Deze heb ik nog steeds niet gekregen

Erger nog ik zit alweer met 560 overuren , waar niks mee gebeurd en zal gebeuren

Ik zei deze week dat op vergadering is gezegd dat ik mag bijwerken op een ander waar
ik wel betaald word , maar blijf nog steeds mijn 27 uur werken

Nu komt men baas met contract af van 2011 en niet de nieuwe die nog moet worden opgemaakt van 2012
waarin staat , dat ik ter beschikking moet zijn . En dat ik me moet aaanpassen of anders wel eens verdere gevolgen kan hebben

Ik doe deze job al 12 jaar en heb bewijzen van 2002 al , zolang zijn er al problemen.

Je zou denken , waarom gaat hij daar niet weg , wel mijn partner werkt hier ook Voltijds
We wonen in de woning van de klant , maar daar staat nog van betaling in natura , nog niks van de woning in contract .
Ook dit moeten ze geven en doen dat niet.
Als ik zeg ik stop ligt mijn partner ook buiten , en die moet maar 2 jaar meer doen voor pensioen , plus dat we dan zonder werk beide zitten en zonder woonst
want ze kunnen ons van de ene dag op andere dag buiten zetten .

Mag dat zomaar ?

kuku
Topic Starter
Berichten: 103

#9 , 29 sep 2013 22:57

kan nog niks doen , morgen naar advokaat maar kan geen zaak starten , mijn partner moet maar 2 jaar nog doen voor zijn pensioen als ik dat doe zit ook hij op straat en zonder woonst

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 30 sep 2013 07:35

scan/fotografeer het contract eens van 2011, zodat we dit kunnen bekijken op rechtsgeldigheid.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#11 , 02 okt 2013 15:20

Ik heb inderdaad de indruk dat u zwaar gerold bent.
Toch ook even de nadelen bekijken : indien u gratis woont in een woning van de werkgever is er ook een belastbaar voordeel in natura. Indien dat jaren niet is aangegeven mag u daar ook een terugvordering verwachten. Belasting passeert altijd langs de kassa...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 04 okt 2013 08:05

U kan klacht neerleggen bij Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
Indien deze inspectie de wet doet toepassen voor alle vermelde punten dan bestaat de mogelijkheid dat sommige punten in uw nadeel uitvallen. Ga daarom best vooraf te rade bij uw vakbond indien u lid bent.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Loon”