Loon uitbetaald zonder werken

Xavanthi
Topic Starter
Berichten: 1

Loon uitbetaald zonder werken

#1 , 02 okt 2012 09:12

In augustus heb ik gesolliciteerd voor een functie via een uitzendbureau. Dit gesprek ging goed en dezelfde dag nog kreeg ik te horen dat ik aangenomen werd. Op dat moment was ik nog werkzaam op mijn vorige functie, dus zei ik dat ik dit eerst moest meedelen op mijn toenmalige job. Daar werd niet 'moeilijk' gedaan en mijn opzegperiode van 3 maanden bedroeg effectief één week. Een redelijke vraag, gezien ik dan nog de tijd had om lopende zaken op een ordelijke wijze door te geven.
Tijdens die week opzegperiode kreeg ik plotseling een aanbieding die me nog beter lag dan de functie die het uitzendbureau me aanbood. Na even nadenken, besloot ik deze functie te aanvaarden. Ondertussen ben ik daar een maand werkzaam, geen vuiltje aan de lucht dus. Toen ik deze week echter mijn rekening nakeek, merkte ik op dat het uitzendbureau me een maandloon gestort heeft. Een dag later ontving ik ook een loonbrief van hen. Omdat dit duidelijk een fout is, besloot ik contact met hen op te nemen. Ik kreeg van de telefoniste een rechtstreeks nummer naar het juiste departement. Na talloze pogingen moet ik echter vaststellen dat het onmogelijk is om hier iemand aan de lijn te krijgen. Persoonlijk vind ik ook dat het niet mijn verantwoordelijkheid is om hen meermaals proberen op te bellen, zij hebben hier immers de fout gemaakt...

Mijn vraag is dus, wat is de juiste actie in deze situatie? Kan ik in de problemen verzeilen als ik geen contact meer met hen opneem, in de veronderstelling dat zij dit uiteindelijk wel zelf zullen doen? Wat als ze eind oktober opnieuw een loon storten? Staat er een verjaringstermijn op dit soort zaken (as in: na x-aantal jaar kan dit niet meer teruggevorderd worden).

Het is niet mijn bedoeling maandelijks een dubbel loon te ontvangen, maar indien dit het geval blijft, wil ik wel goed op de hoogte zijn wat dit voor gevolgen zou kunnen hebben.

edit: even vermelden toch dat ik geen contract ondertekend heb, enkel de gebruikelijke info (bankrekeningnr., identiteitskaart, ...) is doorgegeven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 02 okt 2012 09:28

Geld op uw spaarboek zetten, en indien ze dit terug vragen betaalt u dit terug. Rente is voor u.
Na 5 jaar is de mogelijkheid tot terugvordering verjaart, en is dit geld van u.

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#3 , 02 okt 2012 11:18

Zoek eens naar andere topics op dit forum.

Ik geloof ergens gelezen te hebben dat ze in het eerste jaar enkel het netto betaald bedrag kunnen terugvragen, maar dat ze van jaar 2 tot 5 het brutobedrag kunnen vragen.
Stortingen die zijn overgemaakt aan de overheid, van bedrijfsvoorheffing e.d. kunnen dan nadien van hen niet meer teruggevorderd worden.

Ik zou het even aanzien, ik zit in ongeveer dezelfde situatie, heb loon ontvangen voor de maand september van een bedrijf waar ik in augustus ben gestopt, ik ga het enkel weken aanzien, als ze dan hun fout niet merken dan stort ik het terug.

Dit is geld waar je eigenlijk geen recht op hebt, als ze er mee naar de rechter stappen heb je geen poot om op te staan.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 okt 2012 08:20

Ik geloof ergens gelezen te hebben dat ze in het eerste jaar enkel het netto betaald bedrag kunnen terugvragen, maar dat ze van jaar 2 tot 5 het brutobedrag kunnen vragen.
Heu... Dus zei kunnen geld van jou terugeisen dat ze je nooit betaald hebben? Lijkt me vreemd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”